Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test BMW 3 GT F34: grande compromesso
28.3.2013 | Pavel Janda | 23 příspěvků
BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.
Přehled kapitol
Zdá se být skoro k nevíře, že ještě před patnácti léty čítala nabídka BMW pouhé tři modely - řady 3, 5 a 7. Ani odvozených provedení nebylo mnoho, jen trojku jste si mohli pořídit také jako kupé, kabriolet a kombi, u pětky už to byl jen kombík a sedmička? Ta si musela vystačit s klasicky střiženým sedanem. Nešlo přitom o nějaký výjimečný, nárazový stav, výjimkou byly spíše pokusy o rozšíření portfolia jinými směry - vzpomenout můžeme sporťák M1, cesťák řady 8 nebo sportovně-cestovní kupé řady 6 první generace. Takových aut ale Mnichov nabídl jednotky za několik dekád, jinak se držel původní šifry.
První náznak změny přišel na konci devadesátých let s SUV jménem X5 a o nějakých 5 let později se pytel začal trhat docela. Kolik dnes nabízí BMW modelů ani nechci počítat, pokud ale vezmeme v úvahu i koncernové levobočky jako Mini nebo Rolls-Royce, pak sahají od městských prdítek až po ty nejluxusnější limuzíny vůbec. Nechybí kupé, kabriolety, kombíky, hatchbacky, SUV... Mohlo by se zdát, že cesta BMW k masové značce s prémiovým nádechem je završena, jenže není. Mnichov chce obsadit snad všechny myslitelné třídy a ani to mu nestačí - dosud neexistující si vymýšlí sám.
Příkladem takového výmyslu může být BMW 5 GT. Nepříliš úspěšný model na trhu ztrácí hlavně kvůli svému neatraktivnímu designu, jinak ale určitý smysl dává. Ona to vlastně ani není pětka, je to spíše jakési sedmičkové liftbacko-kombi, a tak lze vzhledem k přetrvávající konzervativní nabídce řady 7 pochopit nejen jeho jméno, ale i existenci. Je to skutečně velmi komfortní, prostorný a praktický stroj, jehož nabídka se nepřekrývá s žádným dosavadním modelem řad 5 ani 7. Mně neoslovuje a ještě méně se mi zamlouvá vizuálně, ale chápu jej.
Který bystroočko ovšem uzřel v nabídce řady 3, modelu tradičně nejlépe zásobenému rozličnými karosářskými verzemi, prostor pro verzi GT, mi není úplně jasné. Je tu sedan coby velmi dobré GT, je tu kombi coby (konečně, nebo spíše poprvé...) velmi praktický vůz s pozoruhodně kvalitním jízdním projevem. Je tu i kupé (dosud řady 3, brzy řady 4) coby stylový cesťák a brzy se dočkáme i nového kabrioletu pro parádníky. A kdo chce víc, může pořád sáhnout po pětkovém sedanu nebo kombi, ještě lepším nebo ještě praktičtějším cestovním voze. Kam v tom všem s menším autem s velkým zavazadelníkem, větším prostorem na zadních sedadlech a znovu podivným vzhledem?



To byla má otázka před prvním testem, pro kterou jsem si kreslil dva možné scénáře odpovědí. Buď BMW sáhlo po stejném receptu jako u 5 GT a je to něco jako přetvařující se pětka (jenže to nedává smysl, protože nabídka pětky není svázána konvencemi řady 7), nebo zkrátka udělalo trojkový liftback. To by jistý smysl dávalo, jenže takovému scénáři nenahrávaly už proporce auta - má větší rozvor, je delší, vyšší, sedí se výše... Takhle jen sedan s jinou zádí charakterizován být nemůže.
Takže co je tohle auto ksakru zač? Přesně to jsem se pokusil zjistit při prvních stovkách ujetých kilometrů.
Sumec s párem žaber
Jsou auta, u kterých je možné jejich vzhled přejít mlčky, BMW 3 GT mezi ně ale určitě nepatří. Je to nesporně jeden z těch vozů, který bude rozdělovat publikum na ty, kteří jej nenávidí, a na ty zbývající. Kam se po živém kontaktu s ním řadím já?
Je to trochu vychytralé, ale k designu vozu mám vcelku neutrální postoj. Podle krátkého průzkumu mezi kolegy z několika zemí sice negativní emoce jasně vládnou, mě ale 3 GT vážně neodpuzuje. BMW už nás bohužel naučilo, že umí udělat i hodně ošklivá auta a nové 3 GT jím po mém soudu není. Jakkoli jde o pořádný kus železa, nevypadá na rozdíl od pětkového GT otyle - jen lehce zvýšená příď standardní trojky mu i sluší a přifouklá záď nepřekročila mez, za kterou by vypadala jako krosna na zádech předškoláka. Nevyvážený profil je zvláštní a z mého pohledu daleko nejméně atraktivní, jinak se ale na auto vydržím dívat.
Z některých designových řešení je navíc patrné, že se autoři vozu snažili, aby vypadal lépe než pětkové GT. Jsou to mnohdy samoúčelné prvky - třeba výsuvný spojler na víku zavazadelníku je funkčně zjevně k ničemu (ale pozor, jde manuálně vysouvat tlačítkem ve dveřích, tím zaručeně oslníte i při stání v kolonách), přece jen těžší, jednolitou záď ale činí opticky lehčí. Trochu menší pochopení nacházím pro sumčí vousy na předním nárazníku a menší žábry po boku - BMW se sice znovu snažilo dát těmto prvkům nějaký funkční vysvětlení, ale jsem si i v tomto případě jist, že jde o prostou rybí show. Auto totiž vypadá jako sumec celé - je takové jednolité, bachratější, splývá mu příď i záď, k tomu ty vousy a žábry... Myslím, že vaše sympatie k němu se budou do značné míry odrážet od vaší náklonnosti k této dravé rybě.
Trochu jiný dojem dělá provedení s M paketem, které bude k mání hned od počátku výroby. Přední nárazník mění rybinu za agresi a ten zadní s čímsi jako falešným difuzorem celý zadek ještě více odlehčuje. Tohle bude pro někoho možná i hezké auto, dobrý vizuální dojem ale není zadarmo. K tomu se ovšem teprve dostaneme.
Následující >1 / 6
Diskuze 23 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
včera - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejnovější články
- Volkswagen začal prodávat další nové SUV, některé jeho partie probouzí vášně
před 7 hodinami - Podívejte se do luxusního pojízdného domu pro nejbohatší, pojetí odpovídá ceně
před 8 hodinami - Studie ukazuje, jaká auta se ani teď u prodejců neohřejí, výsledky mají svou logiku
před 10 hodinami - Mercedes varuje před dalšími špatnými zprávami, z nabídky vyřadí řadu modelů
před 11 hodinami - Nová Abramovičova jachta za 13 miliard se blíží dokončení, bude nejsilnější na světě
včera - První letošní test letních pneu zjistil brzdnou dráhu 53 typů, obě české značky propadly
včera - Němci říkají, že jejich nové řešení pohonu dělá spalovací motory čisté jako ty elektrické
včera - Konci Mitsubishi v Evropě se možná podaří zabránit, jeden trh už to ale má spočítané
včera - Dealeři VW nechápou, značka i v těžkých časech plošně zdraží auta, s jedinou výjimkou
včera - Ruský Rolls-Royce před spuštěním volného prodeje odhalil finální cenu, je až absurdní
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- iso konektor 00:55 - OndraK123
- Pneu koutek 00:14 - abgx1
- Volkswagen obecne 23:50 - fast001
- Elektromobily a vse kolem nich 22:02 - ExFun
- Vodíkový pohon - hydridová pasta 20:13 - mim1978
- BMW Divize 19:47 - Předseda
- Onboard videa 19:21 - abgx1
- Koronavirus 15:41 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 12:59 - Lachende Bestien
- Lyžárna 23.2.2021 - jerry