Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj
5.6.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) STi se s novou generací tak trochu pokouší o návrat do civilizace. Nemám ale pocit, že by mu to jakkoli uškodilo.
Přehled kapitol
Ať různé vládly styly, STi nešidili
Přiznám se, že jsem byl k novému STi trochu skeptický. V předchozí generaci se mi zdálo být ve stínu aktuální konkurence už trochu přežité a jeho projev tak nějak utrápený, třebaže jisté specifické emoce ve vás pořád dokázalo vykouzlit. A vzhledem k tomu, že nová generace vlastně není až tak nová... Byl jsem připraven říci, že STi už se posunulo mezi produkty, u kterých většina kupců vlastně ani neřeší, jaké jsou a koupí je tak nějak ze setrvačnosti, protože je prostě chtějí, protože je měli vždy. Považoval jsem ho za takový iPhone, který si kdysi utrhl slávu faktickou vytříbeností a dnes si jej všichni kupují, i když se oproti předchůdci liší jen prkotinami a směr vývoje dávno neudává.
Jenže realita je trochu jiná a mám pocit, že Japonci se vydali správnou cestou. Ponechali STi jeho charakter a typické vlastnosti a z oněch projevů zastaralosti a utrápenosti se pokusili odstranit maximum. Pružnější a lidštější motor, kvalitnější a komfortnější kabina, podstatně lepší odhlučnění, snazší ovladatelnost i příjemnější projev ve vysokých rychlostech na jedné straně a přitom jakási neutlumená brutalita kombinovaná s o něco agilnějším projevem při snaze hrát si na Mäkinena jsou po mém soudu tím správným mixem, který dovolí STi přežít nejen v očích těch, kteří by jej za jiné auto prostě neměnili.
Ne, STi vám nedopřeje takovou dynamickou samozřejmost, komfort ani výbavovou modernu vlastní několika konkurenčním novinkám, nenabídne vám spoustu toho, co by také nabídnout mohlo. Ve výsledku je ale specifickým mixem vlastností a schopností, které na trhu nemají obdobu. Lidem ze Subaru jsem při vracení vozu řekl, že jej považuji za „prodejný”, a to je po mém soudu nakonec nejdůležitější - pokud víte, do čeho v případě STi jdete, klidně si jej kupte, schvaluji vám to, tohle auto mi za dané peníze prostě dává svůj zvláštní smysl. A to se mi se na adresu předchozí generaci na sklonku její éry už moc říkat nechtělo...
Nové STi zkrátka jako by mi při jízdě přehrávalo jednu z písní Karla Gotta, dost možná mi připomínalo i mistra G. jako takového. Ani on dekády na hudebním trhu nepřežil bez jistých přizpůsobení se aktuálním trendům, nakonec ale pořád zůstává svůj. Také STi se mezigeneračně někam posunulo, ale v jádru zůstává pořád takové, jaké by mělo být - neošizeně své. Mnoho lepších receptů na jeho přežití u Subaru po mém soudu najít nemohli...
Cena
Základní cena testovaného vozu (Subaru WRX STi 2014): 1 089 000 Kč (kompletní ceník)
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec typu boxer uložený vpředu podél
Objem: 2 457 ccm
Největší výkon: 221 kW (300 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 407 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,0 l
Mimo město: 8,4 l
Kombinovaná: 10,4 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 475 mm
Rozvor náprav: 2 650 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 507 / 1 582 kg
Užitečná hmotnost: 418 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva