První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá

Torzní zadní náprava, pětistupňový manuál a posun v designu srovnatelný s faceliftem. Tohle že má být ten revoluční Golf?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá

2.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Torzní zadní náprava, pětistupňový manuál a posun v designu srovnatelný s faceliftem. Tohle že má být ten revoluční Golf?

Prostřední diesel svazuje převodovka

Výběr testovacího vozu s naftovým čtyřválcem 1,6 TDI o výkonu 105 koní dosahovaným mezi 3 000 až 4 000 ot./min. a točivým momentem 250 newtonmetrů v rozmezí od 1 500 do 2 750 ot./min. nebyl náhodný. Můžeme vám slíbit, že přeplňovanou čtrnáctistovku TFSI aktuálně zkoušíme v jiné koncernové novince, a tak se jí budeme v dohledné době ještě věnovat.

Kromě toho motor pod přední kapotou testovaného vozu momentálně představuje dieselový střed (pod ním je 1,6 TDI s 90 koňmi nad ním se nachází 2,0 TDI se 150 koňmi) a mohl být mezi svými nejžádanější.

Jeho charakter se dá označit za lehce nadprůměrný, v kontextu se zbytkem pohonného ústrojí má však k ideálu daleko. Startuje s jemným, ale citelným zachvěním, pod plynem trochu hlučí, ale po většinu času zůstává tichý, dokud se nevydáte zkoumat jeho limity. Nejvstřícněji dodává sílu od přibližně osmnácti set do tří a půl tisíce otáček, ale rafičku otáčkoměru můžete nechat unést až k pěti tisícům. Nutno podotknout, že zcela zbytečně. Ještě do 4 000 otáček lze mluvit o nějakém zátahu, pak už jen o utrápeném vytí. Tedy asi jako u většiny vznětových jednotek.

Motor by se možná i projevoval lépe, nebýt ukrutně dlouhých vyšších převodů pouze pětistupňového manuálu. Tady zvítězila snaha o co nejnižší tabulkovou spotřebu nad racionalitou. K převodovce se ale ještě dostaneme, co ona spotřeba? Podrobnější měření si budeme muset nechat na plnohodnotný test. Poskakování v provozu se studeným a téměř nezajetým motorem, pak krátká trasa v kopcích a oklikou zpátky nejsou zrovna ukázkové podmínky, ale i tak se dalo bez větší snahy dostat na šest nebo ve druhém kole na osm litrů. Za víc Golf 1,6 TDI pojede určitě, jestli se dá ale dostat na papírových a nemálo ambiciózních 3,8 l/100 km, je výzvou napříště.

První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 28První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 19

Místo hbitosti komfortní plavnost

Zkoumání stravovacích návyků dieselového Golfu na delší nebo technicky náročné trase vzrušujícím zážitkem nebude, únavným ale také ne, čímž se dostáváme k jízdě a největší konstrukční novince s tím související - platformě MQB. Stejně jako u nového Seatu Leon, ani ve Volkswagenu už nedostanete víceprvkovou zadní nápravu bez ohledu na použitý motor. Jako bonus ji automobilka přibalí k modelům s výkonem od 90 kW, tedy 122 koní.

Firma se netají tím, že je Golf s jednoduchými vlečenými rameny spojenými torzně pružnou příčkou v náročnějších zatáčkách pomalejší než to samé auto s propracovanějším multi-linkem, tvrdí ale, že v kombinaci se slabšími motory to zákazník pocítí jen minimálně.

VW se beztak asi nevyhne obviňování ze zpátečnictví a šetření na nesprávném místě, jedno se ale musí novému Golfu nechat. Tam, kde ubral na agilitě, přidal na kvalitě jízdy a to naprosto zásadně. Svůj podíl na tom jistě mají i rozumně velká šestnáctipalcová kola, tohle ale samotný, relativně vysoký profil gumy nezařídí. Nemám možnost srovnávat s neuvěřitelně dobrou i30, dosud jsem se v ní nesvezl a je dost možné, že jsou si obě auta hodně blízké, v překonávání nerovností však vůz z Wolfsburgu nasadil laťku velmi vysoko.

První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 11První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 12

Nestává se často, abych měl v autě nutkavou potřebu schválně strefovat každý kanál, díru a největší výmoly ve snaze zaslechnout alespoň vzdálenou ránu a opakovaně se mi vrátil jen masivně potlačený zvuk klepnutí gumy o ostřejší hranu. Tlumiče pohyby karoserie přitom stoprocentně odfiltrovat nedokážou a auto má tendenci mírně se vlnit, se stoupající rychlostí se to však už nezhoršuje.

Schopnosti jednoduššího podvozku se tentokrát ukázaly být dál, než masivně chybějící přilnavost zimních pneumatik na suchém a zahřátém asfaltu, takže poznat talent (navíc s nevypínatelnou stabilizací) dost dobře nešlo. Golf vykazuje jistou snahu nechat se řídit plynem, ale trakci obou náprav neustále vyrušovaly žvýkající se gumy, což by brzy přestalo bavit i pospíchajícího do porodnice.

Řízením typické VW

Opřít se přitom moc nelze ani o řízení. V nízkých rychlostech je přeposilované, což je poněkud zvláštní, protože odpor ve volantu minulé generace už byl citelně výraznější. S narůstajícím tempem účinek elektrického posilovače opadne i tady a naštěstí to nepůsobí uměle nebo nelineárně, zpětnou vazbu ale nehledejte. Žádná není.

Brzdy a to jak odpor samotného pedálu, tak i nástup účinku se zdají být v pořádku. Intenzivního zpomalení se nemusíte doprošovat cihlou místo podrážky, nejsou ale ani kousavé. Odolnost vůči vadnutí si značíme jako další položku, kterou bude zapotřebí prověřit na silnici s menším provozem, na nouzové zašlápnutí prostředního pedálu však Golf reaguje tak, že se nic neděje a zůstane stabilní.

První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 19 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 25První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 20 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 26První test VW Golf VII 1,6 TDI: více evoluce, než se zdá - 21 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 27

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.