Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ

Náznaky toho, že Cygnet nebyl z hlediska odbytu pro Aston až takovým problémem, potvrzuje jeho šéf, konec samotného iQ pak Holanďané.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ

26.10.2013 | Petr Miler | 2 příspěvky

Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Náznaky toho, že Cygnet nebyl z hlediska odbytu pro Aston až takovým problémem, potvrzuje jeho šéf, konec samotného iQ pak Holanďané.

Aston Martin Cygnet byl podle nás od samého začátku nesmyslem ušitým akorát na míru evropských regulací normované spotřeby. Také proto jsme se ani trochu nedivili, když se před pár týdny objevila zpráva, že nejmenší Aston končí kvůli nezájmu zákazníků. To se pochopitelně rázem stalo vodou na mlýn pro všemožné lovce senzací, kteří chrlili zprávy o prodeji necelých 150 kusů Cygnetu za několik let. Objevily se též zvěsti o tom, že Aston musí zaplatit Toyotě 10 milionů Eur za to, že spolupráci na výrobě tohoto modelu předčasně ukončil.

Jak jsme ale záhy ukázalo, s prodeji Cygnetu to až tak marné nebylo. Uvážíme-li kolik aut Aston vyrábí, pak se odbyt více než tisíce kusů nezdá být až tak malým a na celkových výsledcích značky neměl zcela zanedbatelný podíl. A nyní se ukazuje, že také informace o smluvní pokutě může být přinejmenším nepřesná - podle šéfa britské značky to totiž nebyl Aston Martin, který by si konec výroby Cygnetu přál.

Ulrich Bez kolegům z britského Autocaru řekl: „Skončili jsme se Cygnetem, protože Toyota sama zastaví jeho výrobu v roce 2014 a my už jsme do něj nechtěli dále investovat.” Ukazuje se tedy, že průšvih není ani tak Cygnet, jako spíše Toyota iQ, která svého času byla k mání i u nás a prorazit se pokoušela též v elektrické verzi. Bez proto konstatoval své zklamání, že celý nápad se Cygnetem nedopadl, jak si sám přál, a vlastní firmu za viníka neoznačil.

„S Akiem Toyodou jsme začali skvěle a dodnes k němu mám skvělý osobní vztah. Ale Toyota nám neposkytla takovou podporu, kterou dopřává Tesle nebo jiným svým produktům. Chtěl jsem Cygnet dostat do USA, ale nebyla pro to podpora. Chtěl jsem pro něj přeplňovaný motor, ale ani pro to nebyla podpora,” konstatoval zklamaně Bez s odkazem na svá dřívější vyjádření o tom, že Cygnet je vynikající vůz, hlavně pak do přeplněných měst typu Londýn.

Vypadá to tedy, že Aston je jen obětí neúspěchu Toyoty, ale je tomu tak opravdu? Japonská automobilka ústy svého mluvčího konstatovala jen tolik, že plány na konec výroby iQ neexistují a vyjádření Beze odmítla dále komentovat. Mohlo by se tak zdát, že Bez jen nevhodně omlouvá vlastní neúspěch, ale realita může být přece jen jiná. Vlastně shodou okolností totiž včera holandská média informovala o tom, že Toyota končí s dovozem iQ na tamní trh, neboť výroba ustane v příštím roce a poptávku do jejího konce už firma pokryje ze skladových zásob.

Zjistit, co je v tomto případě faktem a co fikcí, je zřejmě složitější než v seriálu „Věřte, nevěřte”, neboť věrohodná vodítka nedávají ani vysoce postavení činovníci obou zúčastněných firem. Pravda ale najevo jistě dříve nebo později vyjde...


Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 1 - Aston Martin Cygnet V12 01Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 2 - Aston Martin Cygnet V12 02Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 3 - Aston Martin Cygnet interier 01
Aston Cygnet má po kariéře, o tom nemůže být sporu. Proč, to ovšem zůstává otázkou

Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 4 - Toyota iQ EV 2013 01Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 5 - Toyota iQ EV 2013 02Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 6 - Toyota iQ EV 2013 03Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 7 - Toyota iQ EV 2013 04Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 8 - Toyota iQ EV 2013 05Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 9 - Toyota iQ EV 2013 06Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 10 - Toyota iQ EV 2013 07Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 11 - Toyota iQ EV 2013 08Aston Martin Cygnet prý skončil kvůli Toyotě, ta utne výrobu modelu iQ - 12 - Toyota iQ EV 2013 09
Toyota iQ má prý též na kahánku, sama automobilka to ale popírá

Zdroje: Autocar, Autoweek

Petr Miler

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše