Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly znovu těžce chyboval, „přehlédl” blikající policejní vůz na krajnici
3.7.2020 | Petr Prokopec
Nedávno jsme viděli, jak Autopilot Tesly zcela ignoroval náklaďák ležící napříč dálnicí, ještě dříve ale elektromobil z Fremontu narazil do policejního SUV, jež stálo u krajnice. Teď už je jasné, že i zde byl v autě aktivovaný Autopilot.
Bude muset Tesla přejmenovat svou klíčovou technologii? Naznačuje to stále více indicií, za kterými navíc nestojí nespokojení žurnalisté, nýbrž úřady. Předevčírem jsme vás informovali o probíhajícím soudu v Německu, kde je kalifornská automobilka žalována organizací Wettbewerbszentrale. Ta totiž daný název považuje za zavádějící, neboť s Autopilotem není reálně spojena plnohodnotná autonomní technologie. Tesla se tak vlastně s pomocí klamavé reklamy dopouští vůči konkurenci nekalého jednání.
Na soud kvůli Autopilotu nicméně dojde v září také ve Státech. Na lavici obžalovaných ovšem v tomto případě neusedne automobilka, nýbrž Nicholas Ciarlone. Ten je majitelem elektrického sedanu, který loni v prosinci narazil do policejního vozu. Řidič Tesly přitom ihned po nehodě přiznal, že měl aktivované semi-autonomní řízení a že „nevěnoval pozornost řízení“. To úřady nyní potvrdily a vzhledem k současným zákonům je z nehody viněn „neřídící řidič”. Je ovšem otázkou, zda by se nehoda stala, kdyby Tesla s Autopilotem zacházela jinak a název systému byl odlišný.
Přesně na to poukazuje Sean Kane, který monitoruje bezpečnost nových aut. Dle jeho názoru označení Autopilot dává řidičům falešný pocit bezpečí. „Nemůžete ovšem něčemu říkat Autopilot a přitom požadovat od řidiče plné zapojení. To vůbec nedává smysl. Naneštěstí úřady povolily, aby se jim něco takového dělo přímo před očima.“ Mimo to Kane říká, že Tesla si díky této benevolenci de facto udělala z amerických silnic vlastní laboratoř a ze svých zákazníků pokusné králíky.
Právě četnost nehod, při kterých je aktivován Autopilot, stejně jako chování zákazníků, kteří za jízdy v Teslách klidně i spí, ovšem již začíná zvedat ze židlí také americké politiky. Senátor Ed Markey tak dokonce již zaslal ostrý dopis Elonu Muskovi, ve kterém poukazuje na skutečnost, že lidé na Autopilot až příliš spoléhají, a to právě kvůli jeho názvu. Tesla by proto dle něj měla urychleně přistoupit ke změně, což se ale dosud nestalo.
Kromě toho se nehodou zabývá i agentura NHTSA, která si již vyžádala data od policie i Tesly. Nejspíše však dojde ke stejnému závěru, jaký zveřejnili strážci zákona z Massachussetts, kde se ona kuriózní nehoda stala. Dle nich skutečně nehodu zapříčinil systém Autopilot, na který se majitel vozu až přespříliš spoléhal, a proto řízení nevěnoval pozornost. Tím přitom vinu na základě práva přehrál na sebe.
Ciarloneho vůz narazil do zádě policejního SUV, které následně ještě narazilo do Lexusu RX, jehož řidička Maria Smith byla strážcem zákona kontrolována. I ona poukazuje na velké nebezpečí, jež nepředstavuje jen název systému, ale i technologie samotná. „Myslím, že to bylo hrůzostrašné. Zvláště když si uvědomíte, že ani stávající počet senzorů nezvládá detekovat policejní vůz se všemi jeho blikajícími světly,“ řekla. Autopilot ale nedávno přehlédl i náklaďák ležící napříč dálnicí.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se nyní úřady k Tesle a jejímu systému postaví. My zatím jen dodáme, že při nehodě naštěstí nikdo z účastníků nebyl vážně zraněný. Jak ale dodává Smith, chyběly jen centimetry, aby její Lexus doslova rozdrtil strážníka, který ji kontroloval. Ostatně, nebylo by to poprvé, co podobná nehoda skončila smrtí.

Autopilot Tesly loni přehlédl i blikající policejní vůz, který následně ještě natlačil do před ním stojícího Lexusu. Právně přitom vinu nese řidič elektromobilu, který až přespříliš spoléhal na technologii se zavádějícím názvem. Foto: Massachusetts State Police
Zdroj: NBC Boston
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva