Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti

Rumunská Daica má dostat italskou konkurenci. Nová, levná značka by měla prodávat auta s cenami pod 200 000 Kč z Fiatu učinit cosi prémiového.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti

5.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rumunská Daica má dostat italskou konkurenci. Nová, levná značka by měla prodávat auta s cenami pod 200 000 Kč z Fiatu učinit cosi prémiového.

Některá jména v automobilovém průmyslu znamenají více než ta jiná, ne vždy je přitom na první pohled zřejmé, kam toho kterého člověka řadit. Příkladem může být šéf Fiatu Sergio Marchionne, kterého bychom po loňském nešťastném roce, kdy evropská divize italské značky vykázala neskutečnou ztrátu, rozhodně netipovali na nejvlivnějšího muže světa. Jenže tržby koncernu Fiat-Chrysler nejsou tvořeny pouze na Starém kontinentu, americká a brazilská divize tak ztrátu na straně jedné dovedou skvěle vyvážit. A pak jsou tu značky jako Ferrari či Maserati, které může Marchionne považovat za svá esa v rukávu. I když to s trojzubcem ve znaku zřejmě ještě chvíli nevytasí.

Dá se ovšem počítat, že i s Maserati bude mít šéf koncernu úspěch. Ostatně, jeho jediným zjevným selháním poslední doby byl nepovedený vstup Fiatu 500 na americký trh, kdy nakonec i sám Marchionne přiznal, že plán prodávat 50 000 vozů ročně byl čirým bláznovstvím. Za naprostý opak ale považuje záměr vyrábět levnou konkurenci pro Dacii. Kvůli tomu Fiat zvažuje představení nízkonákladové značky, která by své produkty vyráběla mimo Evropu kvůli levnější pracovní síle. Inspiraci přitom mohl klidně hledat v našem článku o rumunské „dojné krávě“ Renaultu.

Kapacita továren Fiatu by tak nadále zůstávala nevyužita, s tím však Marchionne nedokáže pohnout. Šéf značky totiž uznává, že výroba vozu, jehož cena by v Evropě neměla překročit 7 450 Eur (cca 186 000 Kč), by na Starém kontinentu nikdy nemohla být zisková. Dacia na druhé straně podle analytiků z firmy Morgan Stanley dosahuje provozního zisku okolo 9 %, což je běžné spíše u prémiových automobilek typu Audi, BMW nebo Mercedesu.

Zajímavé je, že Fiat začal o nízkonákladové značce přemýšlet již před pěti lety, tehdy však vedení smetlo plán ze stolu, neboť se bálo ztráty. Dacia však prokázala opak, díky čemuž jsou původní záměry opět ve hře. Dokonce se mluví o konkrétních jménech, neboť italský koncern v roce 1990 koupil značku Innocenti, která v roce 1974 vyráběla svou verzi Mini karosovanou Bertonem, nakonec však skončila v Brazílii jako přeznačkovaný Fiat.

Že vám to něco připomíná? Ano, máte pravdu. Jak zmínili před týdnem, obdobným způsobem dokáže miliony vydělávat právě Renault, který na brazilském trhu prodává výrobky Dacie jako svoje vlastní. Ovšem za prémiovou cenovku. A právě to se Marchionnemu líbí. Na základě tohoto kroku by navíc mohl značce Fiat zlepšit image, posunout ji blíže prémiovému segmentu a zvýšit ceny napříč celým portfoliem.

Tím ale Marchionne nekončí. Po zveřejnění výsledků loňského roku totiž opětovně začal spřádat záměry, jak odkoupit zbývajících 41,5 % Chrysleru. Problém je však v tom, že jejich majitel, penzijní fond VEBA, má úplně jinou představu o ceně. Podle šéfa Fiatu by ale ještě letos mělo dojít k dohodě, která americko-italskou spolupráci jen zpečetí. Díky tomu by se v budoucnu některé modely Innocenti mohly prodávat i jako Chryslery.

Marchionne navíc dodal, že tato akvizice souvisí s jeho plánem růst. A proto koncern v žádném případě neprodá značku Alfa Romeo, která se má stát vstupenkou na severoamerický trh. Přičemž, i kdyby se tak stalo, kupujícím rozhodně nebude Volkswagen, na který je Marchionne alergický. „Vadí mi jejich arogance. Díky tomu mám vůbec problém slovo „Volkswagen“ vyslovit. Pomalu si to musím každé ráno nacvičovat před zrcadlem.“

Dá se přitom předpokládat, že z podobných slov v Německu rozhodně radost mít nebudou, stejně jako ze samotných záměrů Fiatu. I Volkswagen totiž touží po vlastní levné značce, která by se zaměřila hlavně na trhy v rozvojových zemích jako je Čína a Indie. Obdobný záměr má navíc i Nissan, který již za rok vzkřísí automobilku Datsun.

Dá se tedy předpokládat, že trh, kde nyní Dacia doluje miliony, bude během pár let zasekaný stejným způsobem, jako je aktuální „mainstream”. Bude přitom zajímavé sledovat, zda se rumunská značka vypořádá s přívalem nové konkurence. Bitva mezi Sergio Marchionnem, Carlosem Ghosnem a Martinem Winterkornem tak očividně nabere na obrátkách.


Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 1 - Innocenti 950 Spider 01Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 2 - Innocenti IM3 01Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 3 - Innocenti Turbo 01
Dnes takřka zapomenutá značka Innocenti stále patří Fiatu a do budoucna by ji mohly nést nové, levné modely značky. Na snímcích vidíte modely Spider, IM3 a Turbo, jejichž původ lze vysledovat i bez hlubšího povědomí o kořenech značky

Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 4 - Sergio Marchionne ChryslerFiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 5 - Sergio MarchionneMontezemolo
Sergio Marchionne je považován za jednoho z nejvlivnějších (ne-li nejvlivnějšího) mužů automobilového průmyslu

Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 6 - Dacia Sandero Stepway 2013 01Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 7 - Dacia Sandero Stepway 2013 02Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 8 - Dacia Sandero Stepway 2013 03Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 9 - Dacia Sandero Stepway 2013 04Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 10 - Dacia Sandero Stepway 2013 05Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 11 - Dacia Sandero Stepway 2013 06Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 12 - Dacia Sandero Stepway 2013 07Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 13 - Dacia Sandero Stepway 2013 08Fiat chce vlastní „dojnou krávu”, italskou obdobou Dacie může být Innocenti - 14 - Dacia Sandero Stepway 2013 09
Úspěch značky Dacia je aktuálně vzorem nejen pro šéfa Fiatu, ale také pro šéfa Volkswagenu

Zdroj: Automotive News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.