K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita

Na první pohled se může zdát, že si tu někdo jen příliš dlouho hrál s díly z vrakoviště, realita je ale docela jiná. Tohle auto se jako nové skutečně prodávalo jako Volkswagen a vidět jej dnes v jakkoli dále použitelném stavu v prodeji je vzácnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita

6.2.2022 | Mirek Mazal

K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita

/

Foto: T.K.Autohandel, publikováno se souhlasem

Na první pohled se může zdát, že si tu někdo jen příliš dlouho hrál s díly z vrakoviště, realita je ale docela jiná. Tohle auto se jako nové skutečně prodávalo jako Volkswagen a vidět jej dnes v jakkoli dále použitelném stavu v prodeji je vzácnost.

Škoda Felicia letos oslaví své už 28. narozeniny. To by jistě nemělo zůstat bez povšimnutí, rekapitulovat příběh modelu, který důvěrně zná jistě většina Čechů, by ale bylo nošením dříví do lesa. Připomenout si nicméně můžeme o dost méně známou část existence vozu, který sehrál roli jakéhosi mostu mezi ještě kompletně českým Favoritem a už do značné míry německou Octavií. Navíc nejde o žádnou muzejní záležitost, ale kus minulosti, který můžete mít doma pomalu za drobné.

První škodovce prodávané pod dohledem německého koncernu se totiž dostalo cti jako žádnému jinému automobilu s okřídleným šípem ve znaku. Němci jednu z jejích verzí přijali za svou a na domácím trhu ji prodávali jako Volkswagen i s patřičnými logy na přídi a zádi. Vozu u nás známému jako Škoda Felicia Pick-up tak Němci bez uzardění říkají Volkswagen Caddy, neboť právě takto byl u nich prodáván. A nejen u nich.

Felicia se tak stala první a v tomto smyslu zřejmě navěky jedinou škodovkou, která na sebe ve své prakticky zcela původní podobě dostala znaky Volkswagenu a tvářila se jako vůz německé značky. Důvodem byl fakt, že Němci tehdy neměli vlastní pick-up a ten s označením Felicia mohl snadno vzniknout jako následník stejně pojatého Favoritu. Tuzemský pracant se dvěma sedadly a korbou tak pokračoval dále a dát mu německý pas už nebylo tak složité - v roce 1996 začal sjíždět přímo z kvasinské výrobní linky rovněž jako Volkswagen Caddy 9U.

Zatímco ostatní Caddy tehdy byly upravenými VW Polo, pick-up byl Škodou s přelepenými logy a jménem na zádi. Pohon tohoto klonu zajišťovaly dva dostupné motory, základní benzínový čtyřválec AEE SOHC 8V měl výkon 55 kW (75 koní) při 4 500 ot./min a k tomu 135 Nm točivého momentu po dosažení 3 500 ot./min. Stokilometrová rychlost byla dosažitelná bez nákladu za 12,5 sekundy, rafička rychloměru se sotva dostala k limitu 161 km/h. Druhý agregát v katalogu spaloval naftu odměnou za 47 kW (64 koní) při 4 300 ot./min a 124 Nm v 3 000 ot./min. Dieselová pohonná jednotka AEF SOHC též s osmi ventily o objemu 1,9 litru byla ještě pomalejší a kromě 100 km/h za 16,5 sekundy zvládla maximálně 150 km/h.

„Volkswagen Felicia Pick-up” měřil na délku 4,12 metru a v jízdním pruhu zabral 1,64 metru. Nákladový prostor o dvou metrech čtverečných byl místem pro naložení maximálně 530 kilogramů nákladu, aby se celková hmotnost automobilu vešla do schválených tabulek. Převážně pracovní nástroj pro dva měl jen minimum komfortních prvků, nad rámec základu bylo možné objednat například dva čelní airbagy, ABS nebo klimatizaci u zážehového provedení.

To všechno jsou specifikace původní Felicie Pick-up, takže Němci opravdu nemuseli vynaložit žádné podstatné úsilí, aby tento model dostali do prodeje. Prodejní úspěchy tomu ale odpovídaly - přesná produkční čísla nemáme k dispozici, ale soudě dle dřívějšího, natož pak současného výskytu tohoto vozu na povrchu zemském jde o velkou vzácnost.

Auto se neprodávalo jen v Německu, takto jej znali třeba i ve Velké Británii, přesto zejména v kontinentální Evropě obvykle nenajdete v prodeji jediný VW Caddy 9U, který by nebyl totálně na kaši. Obvykle jsou zcela nepojízdné, částečně rozebrané nebo zrezlé tak moc, že by je ani v Mladé Boleslavi nepoznali. Vůz, který najdete na fotkách níže, je též v dost opotřebeném stavu a udávaným 100 825 km nájezdu bychom věřili snad jedině tehdy, kdyby každý den jezdil ultra krátké cesty po nějaké stavbě. Jinak je prostě dost ošuntělý, neobvykle je ale aspoň kompletní a prý připravený k další službě. A jde o více ceněnou dieselovou verzi.

Kdo by čekal, že něco takového bude stát pár korun, mýlil by se. Obyčejný pick-up je v Evropě raritní věc, nadále pojízdný VW Caddy Pick-up je raritní věc a cena tomu odpovídá - 3 499 Eur je až absurdních 85 tisíc Kč. Jako pracanta ale poslouží a nebo si jej můžete koupit jako skutečně vzácný a neopakovatelný kus historie Škody, který vám ovšem nejspíše dříve nebo později na prach zkoroduje pod rukama. Je trochu tragikomické, že i takto zhuntovaná škodovka je v prodeji větší raritou než naprostá většina Ferrari nebo Lamborghini, ale je.

Ironií osudu budiž, že se historie měla v polovině minulé dekády tak trochu opakovat, jen opačným směrem. Škoda vzala VW Caddy a udělala z něj nový Roomster s podobně „velkým” množstvím úprav. Auto bylo hotové a mělo se tak prodávat, nakonec se ale do oficiálního prodeje nikdy nedostalo. Vyrobeno mělo být přes 100 takových vozů a pokud se aspoň část z nich někdy nějak dostane do soukromých rukou, bude to v nabídce podobná rarita jako tento „německý” pick-up.


K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 1 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 01K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 2 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 02K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 3 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 03K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 4 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 04K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 5 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 05K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 6 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 06K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 7 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 07K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 8 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 08K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 9 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 09K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 10 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 10K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 11 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 11K mání je vzácný případ, kdy nový VW vznikl předěláním Škody, i v takovém stavu je to drahá rarita - 12 - VW Caddy Pick-up Pickup 2000 prodej 12
Toto je opravdu Volkswagen Caddy z roku 2000, verze pick-up byla přeznačkovanou Škodou. Jedna vzácně ještě pojízdná dieselová verze je teď na prodej v Německu. Foto: T.K.Autohandel, publikováno se souhlasem

Zdroj: Autoscout24

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.