K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil”

Opravdu se nestává, aby se do prodeje dostal vůz, za nímž už z výrobní linky nesjel žádný další, takové si obvykle nechávají automobilky v muzeu. Je ale otázkou, zda zrovna Pontiac Fiero je o co stát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil”

10.10.2020 | Petr Prokopec

K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil”

/

Foto: GAA Classic Cars Auctions

Opravdu se nestává, aby se do prodeje dostal vůz, za nímž už z výrobní linky nesjel žádný další, takové si obvykle nechávají automobilky v muzeu. Je ale otázkou, zda zrovna Pontiac Fiero je o co stát.

O Pontiacu Fiero nejspíše již slyšel každý Evropan, byť se dvoumístný sporťák na starém kontinentu oficiálně nikdy neprodával. Kvůli siluetě a motoru umístěnému uprostřed vůz poněkud nechvalně proslul jako dostupný základ pro výrobu replik nejrůznějších supersportů, nevyjímaje ikony typu Ferrari F40. Řada lidí jej tak má zafixovaný jako „ten dárcovský vůz“, s jehož pomocí se můžete poměrně levně dobrat k vlastnictví italského supersportu. Tedy samozřejmě jen na oko, po technické stránce se Fiero nikdy Ferrari ani nepřiblížilo, pokud samozřejmě pomineme ono umístění pohonné jednotky.

Fiero přišlo na svět v roce 1983, přičemž Pontiac zpočátku nestíhal vykrýt enormní poptávku. Do konce následujícího roku tak bylo vyrobeno 136 840 exemplářů, přičemž Toyota potřebovala na prodej podobného množství modelu MR2 téměř pět let. Na výsluní se nicméně Fiero dlouho nehřálo, neboť záhy přišla kritika jeho jízdní dynamiky. Zpočátku byl totiž k dispozici pouze 2,5litrový čtyřválec, který posílal na zadní kola bídných 93 koní.

Dvoumístné kupé se ktak do jisté míry stalo obětí vlastního úspěšného designu. Kvůli povedeným tvarům Hulki Aldikactiho a George Milidraga totiž lidé očekávali, že si skutečně kupují „skoro Ferrari”, jen podstatně levnější. Když ale poté nicméně zašlápli plynový pedál až na podlahu, zrychlili na stovku za 11,8 sekundy a na stošedesátku za dlouhých 47,8 sekundy. Tato data jsou navíc spjata s manuálem, automat vše ještě zhoršoval. Ani to pověsti vozu neprospělo.

S rokem 1985 tedy přišla zásadní změna, nabídku totiž rozšířilo šestiválcové provedení. Se 140 koňmi pod kapotou a modifikovanou převodovkou tak rázem bylo možné zdolat stovku za 8,8 sekundy, což sice nadále nebyla liga Ferrari, na umlčení kritiky to však stačilo. Nicméně ani tak se již Fiero nikdy nepřehouplo přes metu 90 tisíc prodaných exemplářů za rok, ba právě naopak začal zájem o něj prudce klesat.

Důvodem se stala nespolehlivost vozu, přičemž Pontiac v tomto ohledu dokonce dosáhl jednoho smutného rekordu. Vozy z roku 1984 inklinovaly k samovznícení, přičemž v létě 1987 pravidelně podléhalo plamenům dvacet exemplářů za měsíc. Kromě toho každé pětsetosmé vyrobené auto explodovalo. Důvodem byly defektní ojnice, u nichž hrozilo rozlomení a následný únik oleje, jenž vedl ke vzniku požáru. A tušíte správně, i to pověst auta jen zhoršilo.

Do roku 1988 tak Fiero vstoupilo s opravdu negativní publicitou, kterou již nepřebila ani řada vylepšení, které vozy z této éry dělají unikátními. Dorazilo totiž zásadně přepracovaný podvozek se širším rozchodem kol vpředu i vzadu. Do všech čtyř rohů se pak nastěhovala nejen větší kola v širších pneumatikách, ale také kotoučové brzdy. A aby toho nebylo málo, překalibrováno bylo i řízení a lehce poladěny motory.

Osud tohoto modelu však byl již víceméně zpečetěn, 16. srpna 1988 tak sjel z montážní linky vůbec poslední exemplář. Šlo přitom také o vůbec poslední vůz, jaký kdy v továrně Pontiacu v Michiganu vznikl. Možná i kvůli pověsti Fiera neskončil v muzeu, domů si jej odvezl zaměstnanec automobilky Mike Kelley, který si jej ponechal až do současnosti. Co je ovšem pozoruhodnější, s kupé ujel pouze 582 mil (936 km) a nikdy jej ani pořádně nevybalil.

Kabina je tedy stále ještě pokryta ochrannými foliemi, pročež ji pomalu můžete považovat za stroj času, který vás přenese na konec osmdesátek. Pod kapotou pak má Fiero šestiválec, který je ale naneštěstí spřažen s tou horší volbou, tedy s třístupňovým automatem. To ale ve výsledku není až takový problém, neboť se nedá předpokládat, že tento vůz zamíří na silnice, a to přesto, že je aktuálně na prodej.

Osud auta mapuje tisková zpráva firmy GAA Classic Cars Auctions, která jej bude mezi dalšími 650 vozy od 5. do 7. listopadu dražit v americkém Greensboro. Asi tam nevyrazíte, už proto, že není jak, zajímavý kus historie to ale je a pokud zlomí aukční rekord svého druhu, ani se nebudeme divit.


K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 1 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 01K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 2 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 02K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 3 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 03K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 4 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 04K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 5 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 05K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 6 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 06K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 7 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 07K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 8 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 08K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 9 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 09K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 10 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 10K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 11 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 11K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 12 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 12K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 13 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 13K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 14 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 14K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 15 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 15K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 16 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 16K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 17 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 17K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 18 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 18K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 19 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 19K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 20 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 20K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 21 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 21K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 22 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 22K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 23 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 23K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 24 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 24K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 25 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 25K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 26 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 26K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 27 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 27K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 28 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 28K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 29 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 29K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 30 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 30K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 31 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 31K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 32 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 32K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 33 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 33K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 34 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 34K mání je poslední vyrobený kus nechvalně proslulého sporťáku, majitel ho dodnes „nevybalil” - 35 - Pontiac Fiero 1988 posledni kus na prodej 35
Vůbec poslední vyrobený Pontiac Fiero míří do aukce. Jeho jediný majitel s ním prakticky nevyjel a ani jej pořádně nevybalil. Foto: GAA Classic Cars Auctions

Zdroj: Classic Cars Auctions

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše