Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu

Evropské trhy se odrazily ode dna, vyhráno ale zdaleka nemají. Své o tom ví v Rakousku a Holandsku, Britové, Španělé či Francouzi ovšem mohou slavit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu

17.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropské trhy se odrazily ode dna, vyhráno ale zdaleka nemají. Své o tom ví v Rakousku a Holandsku, Britové, Španělé či Francouzi ovšem mohou slavit.

Reporty o prodejích nových automobilů nejsou na stránkách Autoforum.cz novinkou. Proto asi nikoho nepřekvapí, že ani v rámci toho nejnovějšího neopustíme pesimisticko-optimistického ducha. Ačkoliv totiž v březnu došlo již sedmý měsíc v řadě k procentuálnímu růstu, v řeči absolutních čísel se stále pohybujeme lehce nade dnem. Tím se evidentně stal počátek loňského roku, kdy v mnoha měsících prodeje padly na historické minimum. Březen 2013 byl rozhodně jedním z nich, neboť horší výsledek statistiky od roku 2003, kdy došlo k rozšíření Evropské unie, neevidují.

Pro letošek tak sice na jednu stranu můžeme uvést, že registrace meziročně narostly o 10,6 procenta na 1 449 148 nových vozů, na tu druhou se však stále jedná o druhý nejhorší výsledek za posledních 11 let. Vzestupný trend je však evidentní, neboť když se podíváme na celkové prodeje za první letošní kvartál (3 246 719 exemplářů, respektive o 8,4 procenta více než loni), pak je zřejmé, že březnové výsledky se na nich podepisují takřka z jedné poloviny.

Pozitivní je pak rovněž fakt, že z hlavních trhů neklopýtl jediný. Vzestupné tendence tak evidujeme ve Francii (+8,5 %), Itálii (+5 %), Německu (+5,4 %), Velké Británii (+17,7) a dokonce i ve Španělsku (+10 %). Poslední dvě zmíněné země se navíc dvouciferným pozitivním výsledkem mohou pochlubit i za období od ledna do března, skokanem roku lze ale nazvat Portugalsko. To si totiž výrazně polepšilo v březnu (+47 %) i v prvním čtvrtletí (+40,5 %).

V rámci „propadlíků“ pak prakticky nemáme o čem informovat, mezi země s nižšími registracemi totiž patří jen Belgie, Holandsko, Lucembursko, Rakousko a Švýcarsko. Minimálně u dvou států jsme přitom tento stav čekali - taková země tulipánů totiž pyká za vládní snahy snížit emise CO2 na minimum, Rakušáci jsou pak nově konfrontováni s vyššími daněmi při nákupu dražších a výkonnějších vozů.

Přesunout se můžeme k jednotlivým značkám, kde výsledky reflektují situaci v rámci jednotlivých zemí Evropské unie. Najdeme zde totiž celou řadu pozitiv, ale jen velmi málo negativ. Mezi ně přitom patří opravdu výrazný propad v registracích Chevroletu (-53,7 %), tato situace je ale zjevně důsledkem toho, že značka v Evropě ukončí své aktivity. Řada kupců tak má obavy o budoucí servis a do showroomů raději ani nezabloudí.

Mnohem překvapivější je ovšem lehký propad u Land Roveru (-4,6 %), přeci jen tato značka platila zejména v posledním roce za neochvějného zastánce růstu. Brity ale naštěstí může potěšit úspěch Jaguaru (+14,2 %). Překvapivý je také již třetí měsíc v řadě růst Lancie (+2,5 %), zatímco taková Alfa Romeo pro změnu již potřetí za sebou strádá. Protentokráte však „jen“ o slabých 2,5 procenta.

Rádi bychom pak okomentovali úspěch tuzemské Škody, přestože je nám jasné, že za jakékoliv pochvalné slovo nám již hrozí minimálně ukamenování. Jenže mladoboleslavská značka si v březnu připsala 20,1 procenta, za první letošní čtvrtletí je pak nahoře o 18,6 %. Je tedy vidět, že zájem o české vozy je prakticky v celé Evropě, nikoliv pouze u nás v redakci, jak si mnozí myslí.

Závěrem pak lze zmínit pozitivní výsledky francouzských automobilek. Právě ty totiž zejména v loňském roce patřily mezi nejohroženější. V březnu si ovšem Citroën připsal 8,4 procenta, Peugeot 12,9 % a Renault dokonce 23,4 %. Těmto značkám se navíc vede dobře i v rámci kvartálu, šampaňské tedy bude ve Francii téct proudem.


Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu brezen 2014Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2004-2014 brezen
Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme brezen 2014Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU brezen 2014Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA brezen 2014Prodeje aut v Evropě: březen 2014 byl druhý nejhorší za 11 let, navzdory růstu - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa brezen 2014
Březen byl sice v rámci procent pro většinu trhů a značek pozitivní, po stránce celkových výsledků se ovšem jedná o druhý nejhorší zářez do historie od roku 2003

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.