Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují

Kdo upínal své naděje k roku 2013 jakožto k období, kdy by se evropské prodeje aut mohly zmátožit, bude zklamán. Nový rok začal tak, jak starý skončil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují

2.2.2013 | Petr Miler | 13 příspěvků

Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdo upínal své naděje k roku 2013 jakožto k období, kdy by se evropské prodeje aut mohly zmátožit, bude zklamán. Nový rok začal tak, jak starý skončil.

Teprve v půli letošního ledna jsme mohli na základě oficiální statistik ACEA konstatovat smutný fakt: prodeje aut v Evropě byly v roce 2012 nejnižší za posledních 17 let. Nyní, o dva týdny později, už máme k dispozici první kompletní statistiky lednových prodejů aut z některých klíčových evropských trhů a je znovu smutná podívaná. Nic totiž nenasvědčuje tomu, že by se situace v letošním roce mohla jakkoli změnit. Ostatně ani nemá proč a pozoruhodné je, že místní zástupci automobilových asociací „už” začínají přicházet na skutečné důvody - přehnané státní i evropské regulace. K tomu se ale teprve dostaneme.

Lokálních statistik už je známo vícero, menší trhy jako ten irský, finský nebo švédský ale můžeme v tuto chvíli pominout s tím, že se k nim možná ještě pro zajímavost vrátíme. Svou pozornost dnes zaměříme na výsledky z Itálie, Francie a Španělska, které patří k největším odbytištím v Evropě a loni se velkou měrou zasluhovaly o pokles hodnot prodejů na celém kontinentu. Jestli se v Irsku prodá 10, 20 nebo 30 tisíc aut za měsíc (mimochodem, i Irsko šlo v lednu znovu krutě dolů) těžko něco zmůže s milionovou celoevropskou statistikou, tu dělá hlavně pár velkých trhů. A jejich výsledky jsou znovu mizerné.

Zatím neznáme čísla z Německa nebo Velké Británie, ta budou zveřejněna až příští týden, znalost výsledků ze zmíněných tři zemí ale postačí k dopřednému konstatování, že i leden 2013 se v tomto ohledu zařadí v evropských statistikách mezi mizerné. Začít můžeme v Itálii, kde se prodalo pouze 114 255 aut. To je meziroční pokles o téměř 18 procent, který navíc srovnáváme s už tak mizerným lednem 2012 - ten oproti stejnému období roku 2011 poklesl o dalších 32 procent. V novodobé historii Itálie jde o suverénně nejdelší sérii propadů trhu s auty, za posledních 24 měsíců se 18 z nich neslo ve znamení dvouciferných meziročních poklesů.

Zajímavé přitom je, že zástupci automobilek si už otevřeně stěžují na stupidní kroky vládnoucích garnitur, které beztak ztrápené trhy ničí dalšími daněmi a pokutami. Šéf italské UNRAE Jacques Bousquet už bez okolků řekl: „Nechci si ani začít představovat výsledek za celý letošní rok (leden v Itálli obvykle značí přes 10 procent celoročních prodejů a tamní trh by tak letos mohl padnout na nejnižší úroveň od roku 1966 - pozn. red. pro ty, kteří si také nechtějí nic představovat). Žádná ze stran podílejících se na vládě nebrala ani trochu ohledů na sektor, který zaměstnává 1,2 milionu lidí a v němž muselo v roce 2012 přes 350 firem ukončit svou činnost.”

Z automobilek se v Itálii daří opravu málokteré. Drobný meziroční nárůst si z velkých hráčů připsal pouze Opel (+0,82 procenta) a vzhledem k poklesu trhu si možná nebudou stěžovat ani u Renaultu (-3,02 procenta) nebo Fiatu (-9,34 procenta). Jinak je to ale bída s nouzí a velkým poklesům se nevyhnul ani Volkswagen (-22,02 procenta) a na vrcholu marnosti stanul Ford (-44,33 procenta). Ten si ale za své ztráty v Evropě může sám - stárnoucímu portfoliu, neatraktivním novinkám a snaze stavět na motorech nesmyslných koncepcí říkají zákazníci „ne” i na jiných místech kontinentu, jak za chvíli uvidíte. Velký růst si připsaly pouze Kia (přes 30 procent), Mazda (43 procent) a Subaru (153 procent), to jsou ale v Itálii (u Kie nutno dodat, že zatím, neboť roste jako z vody už pěknou řádku měsíců) menší značky.

Náš další pohled bude patřit Francii. Také ta zamířila s 15procentním poklesem a 124 952 prodanými vozy strmě dolů a znovu - už loni touto dobou trh meziročně padl o 21 procent. Méně aut se v prvním měsíci nového roku prodalo v zemi galského kohouta naposledy v roce 1997. S potížemi se ve tam potýká znovu hlavně Ford, který s poklesem o 36 procent zcela vyklidil boj o nejvyšší příčky - prodává pouhou pětinu aut co vedoucí Renault a to musel ještě v závěru měsíce mohutně kouzlit s čísly, po 28 lednových dnech hlásil propad o celých 46 procent. Dobře na tom není ani Volkswagen, který se coby koncern meziročně propadl o 24 procent, samotná značka VW o 30. Radovat se pak nemohou ani domácí značky, snad s výjimkou Renaultu. Sám sice klesl o sedm, dceřinná Dacia ale stoupla o 10 procent. PSA s poklesem 16,7 procenta prakticky kopíruje vývoj trhu.

Také z Francie se začínají ozývat výpady proti socialistické vládě. Ministr pro průmyslovou obnovu se loni zcela v rozporu s názvem své funkce zasadil o výrazné dodatečné zdanění aut skrze jejich normovanou spotřebu paliva a masivní dotace na elektromobily. Jejich, pravda zvýšené prodeje ale trh nespasily, zdanění konvenčních vozů jej ale spolehlivě táhne ke dnu. V už tak složité situaci šlo o velmi nešťastný krok, jehož dopady loni úspěšně předjímal později odstoupivší šéf Mitsubishi France.

Také Španělsko dál věří přerozdělování, vlastním pokutám za emise CO2 a podpoře elektromobilů. Když už nic jiného ale aspoň znovu zavedlo jednorázovou dotaci na nákup nového vozu ve výši 2 000 Eur (nic to nemění na stupiditě počínání tamních politiků - peníze lidem vezmou novými daněmi, zatíží je vyššími pokutami a nakonec je zvýhodní dotacemi, kde to jsme?), což se podepsalo na zvýšených prodejích ze strany koncových zákazníků - podle Aniacam si soukromé osoby koupily v lednu 2013 celkem 28 874 aut, a to je o 7,1 procenta více než loni. Firemní (nedotované) prodeje ale zamířily prudce opačným směrem a ve výsledku znamenají pouze 49 748 prodaných aut, nejmenší číslo od roku 1987 a meziroční pokles o 9,6 procenta.

Na špici prodejů značek se udržel domácí Seat (4 123 aut), a to hlavně díky úspěchu nového Leonu, který si našel jen v lednu 1 352 zákazníků. Po dlouhé době se tak prodává lépe (třetí místo mezi modely) než menší a levnější Ibiza (čtvrtá) a začíná tak snad plnit očekávanou roli prodejního trháku. Bez zajímavosti není ani nástup Dacie, která získala pozici nejprodávanějšího auta vůbec (nové Sandero, 1 692 kusů), jenže neprodala skoro nic jiného, a tak s 2 272 prodanými vozy celkem je až na 13. příčce mezi značkami, třebaže mezi nimi rostla vůbec nejvíce, o plných 100 procent.

První pětku dále tvoří VW (3 730 aut), Opel (3 629 aut), Peugeot (3 437 aut) a Renault (3 029 aut) bez mimořádných vzestupů či poklesů. Za těmi musíme znovu až do druhé desítky, kam se propadl Citroën (2 562 aut, -37,8 procenta, 12. místo) a z níž se nevymanila Škoda (737 aut, -42,3 procenta, 17. místo). Mezi modely pak stojí za zmínku i druhá pozice Nissanu Qashqai, který si našel 1 577 zákazníků a podobně jako Sandero tlačil nahoru celý Nissan (2 631 aut, 11. pozice).

Jak vidíte, pod sluncem není nic nového ani nic pěkného. Jak už jsme ale mnohokrát zmiňovali, socialistický experiment jménem EU si spolu s často stejně uvažujícími lokálními establishmenty vytrvale odmítá připustit vlastní selhání a dále „káru” tlačí stejným směrem. Dokud se toto nezmění, nemohou se změnit ani informace proudící z jednotlivých trhů s auty. Umělá podpora nechtěného a záměrné zdražování žádaného jiný efekt mít nemohou.


Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 1 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 03Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 2 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 07Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 3 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 11Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 4 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 15Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 5 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 16Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 6 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 17Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 7 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 20Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 8 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 22Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 9 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 24Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 10 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 27Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 11 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 28Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 12 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 31Prodeje aut v Itálii, Francii a Španělsku, leden 2013: masivní propady pokračují - 13 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 32
Informace o lednových prodejích znají vesměs jen poražené, pár šťastnější se ale přece jen najde. Třeba nový Leon se ve Španělsku po dlouhé době vrátil na pozici nejprodávanějšího Seatu a věří si i v posun na místo nejprodávanějšího auta vůbec

Zdroje: Autonews, UNRAE, CCFA, Aniacam

Petr Miler

Diskuze 13 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše