Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky
9.6.2021 | Petr Prokopec
Německý designér převzal odpovědnost za vzhled nových škodovek teprve nedávno, a tak se v případě většiny modelů stihl podepsat jen pod pojetí faceliftů. I ty jsou ale podle Olivera Stefaniho velmi komplikované.
Jak těžké je navrhnout design zcela nového auta? V současné době jde o nesmírně náročný úkol, třebaže designérům stále více pomáhají počítače. Základní proporce diktuje typ vozu a použitá technika, značně omezující je pak i bezpočet regulatorních požadavků. Prostor ke kreativitě je tak relativně malý a přijít s něčím novým a zároveň atraktivním je za daných okolností velmi komplikované. Zvláště když po světě jezdí stále více obdobně zaměřených aut a novinka obvykle musí zapadnout do existující modelové rodiny té či oné značky.
Je nicméně stejně těžké přijít také s faceliftem existujícího vozu? Šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Oliver Stefani naznačuje, že minimálně v případě škodovek, které navíc on sám obvykle nenavrhoval, tomu tak je. „Často si říkáte, že tohle auto je opravdu neskutečně dobré. S čím novým tedy vůbec můžeme přijít?” uvádí Stefani nepřímo chválíc práci svého předchůdce.
„Chceme, aby vůz vypadal jako zcela nový, takže kdekoliv je oblina, přijdeme s hranou, a tak podobně. Je to výzva. Proto je zapotřebí spousta kreativity, není to snadné,“ dodává německý designový guru Škody.
Stefaniho slova nechceme shazovat, stejně jako úsilí jeho zbytku designového týmu Škody, zejména u mladoboleslavské automobilky facelifty velmi často spočívají v příchodu nových světel. Jejich tvaru je pak následně uzpůsobena kapota motoru, maska chladiče, nárazník a případně i blatníky, vzadu pak mnohdy dochází jen na změnu grafiky. Většina věcí tedy zůstává při starém, což nevzbuzuje dojem nového auta.
Právě světlomety a na ně navazující čelní maska jsou dnes obvykle středobodem veškerých změn, které jsou s faceliftem spojené. Pokud chcete důkaz místo slibů, stačí se podívat na fotografie Škody Kodiaq v modernizovaném a původním provedení. Vzadu se totiž opravdu změnila jen grafika lamp, kterou jen u výbavy Laurin a Klement doplňují chromové elementy. Vše ostatní ale zůstalo původní.
Zepředu je pak sice novinek více, pokud by ovšem Škoda přišla jen s novými světly a maskou chladiče, nejspíše byste si ani nevšimli, že původní nárazník zůstal na svém místě. O stejné náročnosti, s jakou je spojen zcela nový vůz, si tedy dovolíme pochybovat, jakkoli o nic jednoduchého ani tak jistě nepůjde.
Pokud byste původní Škodě Kodiaq dodali nová světla a masku, ... Foto: Škoda Auto
...rázem bude vypadat jako faceliftované provedení. To se pak sice chlubí dalšími dílčími detaily, žádný z nich ovšem již není tak významný. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 11 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva