Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky

Německý designér převzal odpovědnost za vzhled nových škodovek teprve nedávno, a tak se v případě většiny modelů stihl podepsat jen pod pojetí faceliftů. I ty jsou ale podle Olivera Stefaniho velmi komplikované.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky

9.6.2021 | Petr Prokopec

Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky

/

Foto: Škoda Auto

Německý designér převzal odpovědnost za vzhled nových škodovek teprve nedávno, a tak se v případě většiny modelů stihl podepsat jen pod pojetí faceliftů. I ty jsou ale podle Olivera Stefaniho velmi komplikované.

Jak těžké je navrhnout design zcela nového auta? V současné době jde o nesmírně náročný úkol, třebaže designérům stále více pomáhají počítače. Základní proporce diktuje typ vozu a použitá technika, značně omezující je pak i bezpočet regulatorních požadavků. Prostor ke kreativitě je tak relativně malý a přijít s něčím novým a zároveň atraktivním je za daných okolností velmi komplikované. Zvláště když po světě jezdí stále více obdobně zaměřených aut a novinka obvykle musí zapadnout do existující modelové rodiny té či oné značky.

Je nicméně stejně těžké přijít také s faceliftem existujícího vozu? Šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Oliver Stefani naznačuje, že minimálně v případě škodovek, které navíc on sám obvykle nenavrhoval, tomu tak je. „Často si říkáte, že tohle auto je opravdu neskutečně dobré. S čím novým tedy vůbec můžeme přijít?” uvádí Stefani nepřímo chválíc práci svého předchůdce.

„Chceme, aby vůz vypadal jako zcela nový, takže kdekoliv je oblina, přijdeme s hranou, a tak podobně. Je to výzva. Proto je zapotřebí spousta kreativity, není to snadné,“ dodává německý designový guru Škody.

Stefaniho slova nechceme shazovat, stejně jako úsilí jeho zbytku designového týmu Škody, zejména u mladoboleslavské automobilky facelifty velmi často spočívají v příchodu nových světel. Jejich tvaru je pak následně uzpůsobena kapota motoru, maska chladiče, nárazník a případně i blatníky, vzadu pak mnohdy dochází jen na změnu grafiky. Většina věcí tedy zůstává při starém, což nevzbuzuje dojem nového auta.

Právě světlomety a na ně navazující čelní maska jsou dnes obvykle středobodem veškerých změn, které jsou s faceliftem spojené. Pokud chcete důkaz místo slibů, stačí se podívat na fotografie Škody Kodiaq v modernizovaném a původním provedení. Vzadu se totiž opravdu změnila jen grafika lamp, kterou jen u výbavy Laurin a Klement doplňují chromové elementy. Vše ostatní ale zůstalo původní.

Zepředu je pak sice novinek více, pokud by ovšem Škoda přišla jen s novými světly a maskou chladiče, nejspíše byste si ani nevšimli, že původní nárazník zůstal na svém místě. O stejné náročnosti, s jakou je spojen zcela nový vůz, si tedy dovolíme pochybovat, jakkoli o nic jednoduchého ani tak jistě nepůjde.


Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 1 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 01Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 2 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 02Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 3 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 03Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 4 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 04Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 5 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 05
Pokud byste původní Škodě Kodiaq dodali nová světla a masku, ... Foto: Škoda Auto

Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 6 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 06Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 7 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 07Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 8 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 08Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 9 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 09Šéfdesignér Škody si postěžoval, jak složité je faceliftovat modely české značky - 10 - Skoda Kodiaq 2021 stary versus novy 10
...rázem bude vypadat jako faceliftované provedení. To se pak sice chlubí dalšími dílčími detaily, žádný z nich ovšem již není tak významný. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.