Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slavný designér strhal podobu moderních aut, varuje před vozy vyrobenými v pátek
7.11.2020 | Petr Prokopec
Podepsal se pod hezkou řádku aut, pak ale s prací přímo pro automobilky skončil. Pro své nástupce v řadách výrobců ale mnoho slov chvály opravdu nemá.
Frank Stephenson patří mezi nejrespektovanější automobilové designéry posledních dekád. Během své kariéry stvořil slušnou řádku ikon, ať se již jedná o mainstreamové vozy pro miliony zákazníků, nebo o exkluzivní hypersporty pro pár vyvolených. Zatímco tedy někdo jej má spojeného s Fordem Escort RS Cosworth, jiní v něm vidí pouze autora Ferrari Enzo či Maserati MC12. Další pak poukáže na jeho díla s logem McLarenu, stejně tak se ovšem podepsal pod novodobé Mini či Fiat 500. Pod design všech těchto vozů se skutečně podepsal jeden muž.
S takovým výčtem patří Stephenson mezi skutečné velikány, pročež by každé jeho slovo mělo být pomalu tesáno do kamene. Nyní se jednašedesátiletý Maročan již jako šéf své vlastní firmy FS Design nechal vyzpovídat kolegy z Jalopniku, z čehož asi nebudou mít radost jeho mladší kolegové. Na jejich adresu se totiž nevyjádřil zrovna pochvalně. Místo toho uvedl, že poté, co tužky a papír nahradily pokročilé počítačové simulace, začala auta přicházet o duši. A o nějaké nadčasovosti si už mohou nechat jen zdát.
Neznamená to ovšem, že by Stephenson veškerou současnou produkci považoval za automaticky odpudivou, spíše konstatuje, že tvůrci začali až přespříliš tlačit na pilu. „Nechci říct, že ošklivost se stala novodobou krásou, přílišné snažení je novodobou krásou. Snaží se tolik, až je to kontraproduktivní vůči tomu, co my lidé považujeme za krásné. Je to spíše o snaze šokovat než o čemkoliv jiném,“ říká známý designér s tím, že taková strategie by se automobilkám nemusela v dlouhodobém horizontu vyplatit.
„Nikdo nepotřebuje hypersporty. Je to luxus, který si pořídíte ve chvíli, kdy je celým tímto vozem ohromeno všech pět vašich smyslů. Pokud ale některý bude strádat, autu nepropadnete celým svým srdcem, protože mu zkrátka něco chybí.“ Dle něj si tak vlastně na současnou produkci za nějakých 20 let možná ani nikdo nevzpomene. Jednoduše proto, že na ní chyběl výrazný zapamatovatelný prvek, místo toho tyto vozy zapadnou do davu a poté budou nahrazeny.
Podle něj za tím do jisté míry stojí nepoužívání tužky a papíru, která zbavuje design jakési jednoduchosti a přímočarosti. Dnes studenti designu pomalu ani nezvládnou nakreslit skicu, místo toho zamíří rovnou za umělou inteligencí. S tou pak sice zvládají vytvářet mnohem komplikovanější a z funkčního hlediska klidně efektivnější tvary, jakási nadčasová elegance je ale s nimi ta tam.
Kvůli tomu však designéři přestávají být designéry, spíše jde o správce datových toků, kteří dají za vznik něčemu, co dobře vypadá ve Photoshopu, realita ale už není tak zajímavá. Jen tak prý mohou vzniknout věci jako čelní ledvinky nového BMW řady 4. „Někdo vedení ukázal rendery, a to rozhodlo, že vůz vypadá skvěle a postaví se. Nyní se ale ti samí lidé ptají: 'Počkejte vteřinu, tohle že bylo na těch renderech?' Jsem si jistý, že maska chladiče nové řady 4 vznikla takto,“ konstatuje Stephenson.
Mnichovské automobilce však podle něj hraje do karet jedna věc- lidé si na šokující designy v jejich záplavě začínají rychle zvykat. „Přesně to se stalo v případě Tesly. Když přišla s prvním modelem, lidé byli v šoku a vůz buď milovali, nebo nenáviděli.“ Nyní ale je na daný styl pohlíženo jako na skvělý a futuristický, proto stejným směrem míří i řada dalších. Marocký designér ale dodává, že „možná to vše má nějaký účel, ovšem nejde o design, je to algebra.“
Zní to trochu depresivně, a tak dodejme jednu perličku na závěr. Frank Stephenson jako bývalý zaměstnanec McLarenu varuje před auty této značky vyrobenými v pátek - pokud na vás prý vyjde páteční výroba, musíte být políbeni štěstěnou, aby se vám auto nezačalo rozpadat pod rukama, takový je prý rozdíl mezi kvalitou vozů vyrobených přes týden a před víkendem. Může to působit jako vpit, vzpomínka na časy podniků komunistického Československa, čerstvě ale máme podobnou zkušenost s jedním německým autem. Také to bylo dokončeno na sklonku páteční směny a jsou s ním problémy, které dokola udivují nejen autorizovaný servis, ale i techniky ze samotné automobilky, kteří některé komplikovanější neduhy musí řešit. Protože běžní servisáci jsou na ně krátcí.
Marocký designér se nevyjádřil zrovna lichotivě o současné automobilové produkci, v rozhovoru se zmínil i o kvalitě pátečních aut. Foto: FS Design
Jelikož jde o autora takových vozů, jako je Ferrari Enzo, Maserati MC12 či McLaren 720S, neměli bychom jeho slova brát na lehkou váhu. Foto: Automobilky
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Neuvěřitelně drzí zloději ukradli majiteli auto během tankování, jeho reakce shrnuje vše
před 52 minutami - Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- David Alonso je 13. mistrem světa Moto3 včera 22:28
- Suverénním vítězem se stal Bagnaia, Martin teď vede o pouhých 10 bodů včera 10:11
- Premiérové vítězství Gonzalese, třetí byl odmávnut Salač včera 09:33
- Alonso mistrem světa Moto3 včera 08:53
- Bagnaia vítězem SprintRace v Japonsku 5.10.2024
Nejnovější články
- Neuvěřitelně drzí zloději ukradli majiteli auto během tankování, jeho reakce shrnuje vše
před 49 minutami - Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
před hodinou - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
včera - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
včera - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva