Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari

V případě jakkoli zajímavých aut drahých značek to není nic neobvyklého, ani čtvrtstoletí staré Ferrari dnes levně nekoupíte. Tohle je ale Toyota, kterou nevlastnil nikdo slavný a je dokonale taková, jaká vyjela z fabriky. Právě v tom tkví její výjimečnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari

24.7.2021 | Petr Prokopec

Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari

/

Foto: Bring A Trailer, publikováno se souhlasem

V případě jakkoli zajímavých aut drahých značek to není nic neobvyklého, ani čtvrtstoletí staré Ferrari dnes levně nekoupíte. Tohle je ale Toyota, kterou nevlastnil nikdo slavný a je dokonale taková, jaká vyjela z fabriky. Právě v tom tkví její výjimečnost.

Toyota Supra je jednou z velkých japonských automobilových legend. Výroba první generace odstartovala již v roce 1978, lidé ovšem nezačali kupé ze země vycházejícího slunce brát vážně hned. Místo toho bylo třeba počkat dlouhých patnáct let, než dorazila jeho čtvrtá generace. Ta disponovala pohlednou karoserií, pod kterou se nastěhoval třílitrový šestiválec. Doprovázet jej pak mohla dvojice turbodmychadel, která výkon zvedla na 330 koní a sprint na stovku zkrátila na 4,8 sekundy.

Ovšem ani v této konfiguraci se Supra nestala tak žádoucí, jako třeba vozy značek Porsche, Ferrari či Lamborghini. Na to bylo třeba vyčkat dalších osm let - v roce 2001 se na plátna kin dostal první díl dnes již mnohamiliardové série Rychle a zběsile. Díky tomu jsme se ze dne na den dočkali zrodu hned několika hvězd, kromě Paula Walkera a Vina Diesela se přitom jednou z nich stala právě Supra. Po oranžové Tarze, která dokázala sfouknout Ferrari 348, rázem toužili i lidé, jimž auta běžně nic neříkají.

Je ovšem třeba dodat, že zmíněný snímek sice napomohl reputaci vozu, nicméně zároveň do značné míry znamenal i konec jeho „čistoty“. Rychle a zběsile totiž nevykoplo jen všechny zúčastněné do vyšších pater hollywoodské továrny na sny, ale zároveň odstartovalo možná největší vzedmutí tuningové kultury v lidské historii. Upravené auto náhle musel mít každý. A čím blíže jste přitom se svou kreací byli filmovým „hrdinům“, tím lépe.

Supra jako hlavní hvězda prvního dílu na tom na jedné straně byla o trochu lépe než třeba takové Mitsubishi Eclipse, které bylo o poznání levnější a skončilo tak ve spárech daleko většího množství lidí, kteří jej svými často amatérskými zásahy pomalu zlikvidovali. Jelikož výroba čtvrté generace skončila až rok po premiéře snímku, jednalo se často o zcela nová či zánovní auta, jenž nebyla k mání za hubičku. Souběžně s tím pak jejich majitelé nesahali po „tuzingu“, ale po kvalitních úpravách.

Nicméně i tak se stalo, že narazit dnes na originální kousek, je téměř nemožné, v současném evropském prodeji takový vůz neexistuje a ty, které se sériovému stavu alespoň blíží, stojí od milionu výš. Dnes vám ovšem ukážeme stroj, který majitel po dekády jeho existence zachoval ve zcela sériovém stavu, navíc s nízkým nájezdem. Takový je ovšem nutné vyvážit zlatem. Jako důkaz berte probíhající aukci na Bring a Trailer, v níž už šest dnů před jejím koncem činí nejvyšší příhoz 136 tisíc dolarů (cca 2,97 milionu Kč). To je trojnásobek sumy, za níž byl vůz v roce 1995 koupen jako nový.

Je to vážně vysoká suma, prakticky žádný z japonských sportovních vozů té doby se za podobné sumy neprodává. Málo jetou a tuningem nedotčenou Mazdu RX-7, která se ve filmu objevila rovněž, ovšem jen ve vedlejší roli, totiž seženete zhruba za třetinu, Honda NSX je na tom jen o něco lépe. Jediným důstojným soupeřem je tak vlastně Nissan Skyline GT-R R34, pro změnu hvězda druhého Rychle a zběsile.

Zpět ale k prodané Toyotě, která má na kontě pouze 6 571 mil (10 575 km). Její karoserii pokrývá klasický červený odstín Renaissance Red s paketem zlatých emblémů (i ty jsou tedy originální, ač tak nemusí působit), dovnitř se pro změnu nastěhoval černo-béžový kožený interiér. Nechybí odnímatelný hliníkový střešní panel, stejně jako klasická 17palcová litá kola osazená pneumatikami Michelin Pilot SX. Ty stejně jako vůz odkazují na rok 1995, což jen podtrhuje původní stav, třebaže jezdit na nich rozumně nepůjde.

Nechybí ani kotoučové brzdy ve všech rozích, stejně jako dvojité lichoběžníky v případě zavěšení kol. Uvnitř je pak možné počítat s kazetovým přehrávačem, který sice osloví jen nostalgiky, ovšem i jeho přítomnost znovu dokládá, jak moc je Supra originální. Finální zmínka pak patří nulovému počtu incidentů či výkonu, který v případě americké verze nečinil oněch 330 koní, ale byl snížen na 320 kobyl. Jejich přenos však zůstala na bedrech šestistupňového manuálu Getrag, se kterým spolupracuje samosvorný diferenciál Torsen.

Supra Twin-Turbo se tedy neztratí jen při sprintech v souboji s Ferrari, ale italské plnokrevníky potrápí rovněž v zatáčkách. Možná proto stojí více než model F355, který je jinak ceněným strojem. I toto je ale pochopitelně výjimečný vůz. Obecně vzato ale nejde o žádnou vzácnost, tu ze Supry dělá až tuningem nedotčený stav a minimální nájezd. Koho by před pár léty napadlo, že to bude stačit k tomu, aby někdo za tohle auto dal skoro tři miliony korun krátce po začátku aukce.


Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 1 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 01Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 2 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 02Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 3 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 03Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 4 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 04Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 5 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 05Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 6 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 06Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 7 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 07Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 8 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 08Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 9 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 09Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 10 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 10Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 11 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 11Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 12 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 12Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 13 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 13Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 14 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 14Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 15 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 15Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 16 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 16Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 17 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 17Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 18 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 18Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 19 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 19Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 20 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 20Za tuto zcela sériovou, dekády starou Toyotu teď někdo zaplatí víc než za Ferrari - 21 - Toyota Supra 1995 nejeta prodej 2021 21
Koupit dnes tuningem neposkvrněnou Toyotu Supra čtvrté generace je prakticky nemožné. Právě proto se takové čisté exempláře dnes vyvažují zlatem, jako tento. Foto: Bring a Trailer, publikováno se souhlasem

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec