Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou

Muskova firma napadla autora článku upozorňujícího na problém, s tím, že příběh vyrobil, je zaujatý a finančně interesovaný. Nevyšlo to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou

11.6.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Muskova firma napadla autora článku upozorňujícího na problém, s tím, že příběh vyrobil, je zaujatý a finančně interesovaný. Nevyšlo to.

Včera jsme vás informovali o rýsujícím se skandálu automobilky Tesla. Velká kauza z něj být může a nemusí, v tuto chvíli ale nic nenaznačuje, že by článek E.W. Niedermeyera, který publikoval na webu Daily Kanban, obsahoval něco jiného než fakta.

Shrneme-li si to podstatné, Model S od Tesly má problém s životností části zavěšení kol, který může vést až k jejich upadnutí. Je celkem nesporné, že problém existuje, neboť sama Tesla loni instruovala věstníkem servisy ke kontrole aut v tomto směru. Je celkem nesporné, že přinejmenším jednomu majiteli se zavěšení doslova rozpadlo, neboť alespoň tento jeden případ přiznala sama Tesla. A je celkem nesporné, že úplně sám v tom nebude. Jednak už s ohledem na výše zmíněné, jednak i s ohledem na to, že NHTSA, americká asociace pro dohled nad bezpečností provozu, zveřejnila, že od loňského října přijala od zákazníků 33 stížností právě na zavěšení Model S.

Do této chvíle se Tesla nepohybuje mimo mantinely toho, co se automobilkám běžně stává - při vývoji něco podcení a až reálný provoz ukáže, že je to problém. Tak se auta svolají, problematický komponent se bezplatně vymění a jede se dál. Touto cestou se ale Tesla nevydala - zůstalo u technického věstníku z března 2015, což je cesta, kterým automobilky oficiálním svolávacím akcím obvykle předchází. Nic proti tomu, právě majitel citovaný Daily Kanban, Pete Cordaro, ale upozornil na fakt, že mu Tesla nabídla opravu vozu mimo záruku za polovinu ceny, pokud podepíše dohodu o mlčenlivosti a nebude o tom nikoho informovat. On ale mlčet nechtěl a vše zveřejnil.

Právě zde nabírá případ na zajímavosti. Pan Cordaro žije v tom, že Tesla takto bojovala i proti tomu, aby byly problémy (a patrně nejen tento) hlášeny NHTSA, která by mohla automobilku vyšetřovat a trestat. A pochopitelně, takové věci mají neblahý vliv i na image firmy. Tesla se této interpretaci brání a říká, že o hlášení resp. nehlášení problémů NHTSA ji vůbec nešlo. Že jen chtěla zákazníkům vyjít vstříc, ale chtěla si takovými dohodami pojistit, aby její vstřícnost nebyla brána jako přiznání vlastního selhání a nemohla následně být použita proti ní u soudu.

Může to tak být, dává to smysl, ale... Tesla nejsou hoši od bobří řeky. Firmu řídí zkušení manažeři spolupracující se špičkovými právníky a je těžké uvěřit, že dohodu takto konstruovali omylem. Americká média včera pochopitelně kontaktovala s textem dohody, kterou najdete níže, rozličné právníky a ti snad bez výjimky konstatovali, že dokument je napsán velmi vágně a ze své podstaty brání zákazníkům informovat o problému kohokoli, NHTSA nevyjímaje.

Toto je ale věc, která není zase tak podstatná. Ostatně NHTSA už informovala Teslu, že by znění této dohody měla změnit a ona přislíbila že ji modifikuje tak, aby z ní omezení informování NHTSA bylo jmenovitě vyloučeno. To je vyřízené. V dalších aspektech své obhajoby, kterou jsme doplnili už včerejší článek a která nám byla později zaslána i jako oficiální tisková zpráva, si ale firma vede o poznání hůře.

Tesla říká, že problém pana Cordara byl výjimečný, NHTSA ale trvá na 33 případech hlášených v posledních 9 měsících. Tesla dále říká, že NHTSA automobilku nevyšetřuje, ta ale potvrdila své předchozí vyjádření, podle nějž - v přítomném čase - „zkoumá hlášení o selhání zavěšení” a „shromažďuje informace od majitelů aut i automobilky”. To nevypadá na uzavřený případ. A především se Tesla velmi nevybíravě pustila do autora původního článku.

Podrážděně na to reagovala i Tesle jinak velmi nakloněná americká média (což je valná většina), neboť automobilka doslova řekla: „Stojí za zmínku, že blogger, který vyrobil tento příběh, který měl za následek negativní a nesprávné zprávy o Tesle ze strany renomovaných médií, je Edward Niedermayer. To je ten samý milý člověk, který dříve napsal článek nazvaný 'Tesla Death Watch', který od 19. května 2008 počítal dny do smrti Tesly. Teď už jich uběhlo 2 944. Právě jsme si zkontrolovali puls a k jeho zármutku se pořád zdáme být naživu. Bude asi moudré brát slova pana Niedermayera s rezervou.”

Ve zprávě dále stojí: „Nevíme, jestli je motivací pana Niedermayera stanovit světový rekord v broušení seker nebo má on či jeho kolegové co získat negativním ovlivněním ceny akcií Tesly, ale je důležité zmínit, že jsou zde miliardy dolarů vsazené na krátký prodej (tzv. shortování, vydělávání na správném předpokladu poklesu cen akcií - pozn. red.) proti Tesle. To znamená, že je zde velký finanční zájem silně zveličovat drobné problémy a vytvářet neexistující problémy z ničeho.”

Jinými slovy, automobilka celou svou reakcí nepřímo řekla, že problém neexistuje a autor článku si jej vymyslel s cílem obohatit se shortováním. Jenže tím si jen naběhla. Americká média komentují, že takovými útoky na obchodníky s akciemi či novináře upozorňujícího na zjevně skutečný problém - třebaže zatím neznámého rozsahu - dosud „prosluly” společnosti ve skutečné „bryndě” či potácející se na hranici krachu. Připomínány jsou výroky Kena Laye, zakladatele Enronu, šéfa Lehman Brothers Dicka Fulda nebo i přístup General Motors v kauze vadných spínacích skříněk. Nakonec i tato kauza byla medializována se zpožděním skoro 10 let kvůli podobným dohodám o mlčenlivosti s odškodněnými zákazníky.

Napadení Niedermeyera je navíc zcela nepodložené. Automobilka špatně uvedla jeho jméno (Niedermayer místo Niedermeyer), jeho příběh lze těžko označit za „vyrobený” a není pravdou, že byl autorem článku Tesla Death Watch v jakékoli fázi jeho vývoje - na webu The Truth About Cars jej publikoval někdo jiný. Niedermayer pak popřel, že by byl jakkoli interesován na ceně akcií Tesly nebo radil komukoli, kdo by byl.

Business Insider komentuje aktivitu Tesly jako „věc, kterou by firma pod tlakem nikdy neměla udělat”, Autoblog tím, že „firma udělala chybu, když se vydala cestou osobních útoků” a Automotive News pak nejostřeji slovy: „Elon Musk by měl dostat čestný doktorát Trumpovy univerzity pro svou tendenci odepsat každý negativní článek jako nečestnou pomluvu bez ohledu na důkazy,” neboť právě kandidát na amerického prezidenta je podobnými postupy známý.

Kritická reakce médií je až překvapivá a podobně překvapivě se s ní kryje i obchodování s akciemi firmy. Včerejšek uzavřely na ceně 218,79 USD, o 10,57 USD resp. 4,61 procenta níže. V rámci volatility ceny akcií Tesly to není žádná tragédie, je z toho ale zjevné, že hysterická reakce Tesly investory neuklidnila, právě naopak. Případ budeme pochopitelně dále sledovat, je zde stále více nezodpovězených otázek než odpovědí.


Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 1 - Tesla stock price 2016 06 10
Negativní vývoj cen akcií v reakci na celou kazu Tesla nezastavila, spíše jej svým nevhodným počínáním ještě posílila

Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 2 - Tesla Model S suspension problem 20
Dohoda, která je jablkem sváru

Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 3 - pete cordaro tesla vadny kulovy cep 01Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 4 - pete cordaro tesla vadny kulovy cep 02Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 5 - pete cordaro tesla vadny kulovy cep 03Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 6 - pete cordaro tesla vadny kulovy cep 04Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 7 - pete cordaro tesla vadny kulovy cep 05
A spouštěč celé kauzy, zavěšení vozu Peta Cordara

Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 8 - Tesla Model S suspension problem 01Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 9 - Tesla Model S suspension problem 02Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 10 - Tesla Model S suspension problem 03Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 11 - Tesla Model S suspension problem 04Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 12 - Tesla Model S suspension problem 05Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 13 - Tesla Model S suspension problem 06Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 14 - Tesla Model S suspension problem 07Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 15 - Tesla Model S suspension problem 08Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 16 - Tesla Model S suspension problem 09Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 17 - Tesla Model S suspension problem 10Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 18 - Tesla Model S suspension problem 11Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 19 - Tesla Model S suspension problem 12Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 20 - Tesla Model S suspension problem 13Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 21 - Tesla Model S suspension problem 14Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 22 - Tesla Model S suspension problem 15Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 23 - Tesla Model S suspension problem 16Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 24 - Tesla Model S suspension problem 17Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 25 - Tesla Model S suspension problem 18Tesla se v kauze vadného zavěšení brání útokem, média ani investoři to neberou - 26 - Tesla Model S suspension problem 19
Další případy poškozených zavěšení, upadlých kol a souvisejících nehod jsou zatím s kauzou spojovány pouze nepřímo a musejí být nejprve prošetřeny

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.