Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Group se rozdělí na čtyři části, Škoda a Bugatti už nebudou jedna firma
15.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ze skupiny VW budou čtyři menší, ač s jedinou hlavou. Tohle mohlo rozkmotřit Winterkorna a Piëcha.
Německý koncern Volkswagen Group se v minulých měsících dočkal zájmu médií zejména díky krizi vedení, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch pokusil vyšachovat svého někdejšího chráněnce Martina Winterkorna. Za toho se ovšem postavila většina akcionářů, kvůli čemuž vnuk Ferdinanda Porsche nakonec na svůj post rezignoval a nejspíše se odebral do ústraní užívat zasloužených dividend.
Příčina tak vážného rozkolu mezi Piëchem a Winterkornem, kteří se po dekády vzájemně podporovali, je dosud nejasná. Dost možná ale šlo o to, o čem nyní informují německá média. Podle Handelsblattu totiž má být koncern VW Group z vůle Martina Winterkorna rozdělen do čtyř separátních divizí. Každá z nich by přitom měla dostat do vínku poměrně vysokou dávku autonomie, jakou si nyní užívá Audi, pod jehož křídla patří Lamborghini a Ducati.
Dokážeme si představit, že právě tento Winterkornův záměr stál za roztržkou s Piëchem, neboť prvně jmenovaný stál za předešlou konsolidací a z titulu své pověsti mohl spatřovat v současném uspořádání ideální řešení. Dá se ovšem předpokládat, že k potvrzení těchto domněnek nikdy nedojde, přeci jen špinavé prádlo pral koncern VW Group na veřejnosti již přílišnou měrou. Logiku to ale má, neboť základem rozkolu muselo být něco zcela zásadního. Logiku ale má i samotné rozdělení tak velké firmy na menší části.
První část je přitom jasná a již jsme o ní mluvili. Značkám Audi, Lamborghini a Ducati by přitom měl vládnout stávající šéf čtyř kruhů Rupert Stadler. Bývalý šéf vývoje u BMW Herbert Diess by pak pro změnu měl na starosti dostat mainstreamové vozy, tedy Volkswagen, Seat a Škodu. Pod jeho taktovkou se tedy budou odehrávat ty nejdůležitější kroky celého koncernu. Další divize spáruje dohromady Porsche, Bugatti a Bentley, zatímco ta poslední se zaměří na nákladní a užitkové automobily.
Nad tím vším pak bude i nadále stát Winterkorn jako šéf celého koncernu. Ten by na jednu stranu mohl aktivity všech částí spojovat a hledat vzájemné synergie, zároveň by je ale mohl nechat pracovat samostatně na projektech, které jsou společné jen pro tu či onu část současného molocha. O přesných důvodech snahy o takové uspořádání můžeme jen spekulovat, dokážeme si ale představit třeba snahu o jisté oddálení kupř. Bentley a Škody v očích zákazníků, a to nejen formální (i dnes jde pochopitelně o dvě samostatné firmy se stejným vlastníkem, právě ten by ale zřejmě byl jiný a až nad ním by stála současná VW Group jako spojující článek), ale i skrze menší než dosavadní sdílení komponentů.
Něco takového by mohlo ovlivnit celý automobilový průmysl, neboť je to právě VW, který v posledních dekádách nastavuje meze toho, co je v případě snižování nákladů skrze různá modulární řešení ještě možné a co už nikoli.
Podobných úvah lze splétat spousty, faktů ale zatím více nemáme. Další se dozajista dozvíme během příštích dnů či týdnů, neboť takové operace se jistě neobejde bez pozornosti médií v jakékoli fázi. A zvědavi jsme na reakci finančních trhů, která by mohla s cenou akcií jaksepatří zamávat. I v tomto případě pouze čas ukáže, jakým směrem...
Koncern VW Group aktuálně sdržuje 12 značek. Ty by nově měly být rozděleny do čtyř divizí, z nichž té mainstreamové (tedy včetně české Škody) má vládnou Herbert Diess. Nad vším pak bude i nadále čnít Martin Winterkorn
Zdroj: Handelsblatt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
před 6 hodinami - Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
před 8 hodinami (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 9 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 11 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
dnes