Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW přiznal, jak zfalšoval emise CO2. Technici prý chtěli potěšit Winterkorna
9.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Technici VW auta pro testy spotřeby upravovali ještě více, než dovolují už tak volná pravidla. Třeba palivem.
Již takřka dva měsíce zmítá automobilovým světem kauza Dieselgate, v jejímž středu je koncern Volkswagen a jeho „chytrý“ software aplikovaný na motory TDI EA 189, které díky tomu vyhovovaly emisním limitům pouze v laboratorním světě. Tímto odhalením ovšem problémy VW Group jen začaly, přičemž je otázkou, kam až jeho ohýbání pravidel sahá. Nedávno byl totiž obviněn, že tzv. odpojovací zařízení by mělo být rovněž součástí třílitrových dieselů.
Jádrem tohoto článku ale nejsou emise NOx, nýbrž emise CO2, tedy spotřeba paliva - nic jiného emise CO2 nereflektují. S NOx tedy nemají nic společného, VW ale minulý týden v rámci vyšetřování dieselové aféry zjistil, že u některých jeho aut nesedí ani tato veličina. Divili jsme se tomu, v rámci celé kauzy se nikdo o nic takového nezajímal a kdyby o tom Němci sami nepromluvili, těžko by na to někdo zvenčí přišel. Především ale bylo otázkou, proč se v tomto světě „legálních podvodů” VW přiznává k podvodu. Teď už v tom máme jasněji.
Kladli jsme si otázku, co vůbec mohl VW v rámci tak volných pravidel udělat, aby něco porušil. Výrobci dlouhodobě měří aerodynamický a valivý odpor testovaných vozů z kopce na přehuštěných pneumatikách upečených v troubě, řežou jim zrcátka, oblepují páskou spáry karoserie, roztahují brzdové třmeny, odpojují alternátor, používají specifický motorový olej, nechávají minimum paliva v nádrži, testují vozy minimální výbavě bez puštěných palubních přístrojů či používají specifický řídící software motoru. To všechno bylo dávno popsáno a buď se VW přiznával k tomu, nebo už se na podobné fígle vykašlal a vykazoval spotřebu ve výši, jaká zrovna někoho napadla. Realita je ale zřejmě trochu jiná.



Využívání mezer v pravidlech testů spotřeby resp. emisí CO2 není nic nového a vede ke stále větším rozdílům v tom, jakou spotřebu automobilky vykazují a s jakou pak jejich zákazníci reálně jezdí
Podle německého deníku Bild am Sonntag za vším stojí příslib minulého šéfa VW Martina Winterkorna, který v březnu 2012 na autosalonu v Ženevě uvedl, že koncern do roku 2015 sníží emise CO2 o nemalých 30 %. To však bylo dle inženýrů nemožné, zaměstnanci automobilky ale neměli odvahu prohlásit, že jde o nesplnitelný úkol, a proto se snažili vytyčený cíl splnit za každou cenu.
Jak, si pořád nejsme jisti. Bild am Sonntag hovoří o modifikaci tlaku v pneumatikách, to ale není zakázané, pneumatiky je opravdu možné i upéct v troubě, aby kladly minimální valivý odpor. Němci hovoří také o smíchání dieselového paliva s motorovým olejem, čímž bylo dosaženo zdánlivě nižších emisí CO2 a tedy i spotřeby paliva. Ať už ale šlo o cokoli, pochopitelně platí, že ani v rámci oněch volných pravidel není možné úplně vše a technici VW zřejmě tuto hranici překračovali.
S dotyčnými samozřejmě již bylo zahájeno interní řízení, alespoň podle oficiálního vyjádření. Tím ale komentář značky k tomuto podvodu končí, vyjádření neposkytl ani samotný Winterkorn. Odhalení má prý na svědomí jeden z inženýrů pracující ve vývojovém oddělení značky ve Wolfsburgu, který na sklonku října prolomil hradbu mlčení a o všem informoval své nadřízené. Uvedl však, že o všem ví pouze z doslechu. Nakolik ale říká pravdu, to je otázkou, odpověď na ni ale není příliš podstatná.



Měření spotřeby a emisí CO2 jsou manipulována tak či onak, praktiky VW měly ale překračovat hranice „běžných zvyklostí”
Dále už můžeme jen zopakovat, že podle nového šéfa VW Group Matthiase Müllera ovšem snaha o znovuzískání důvěry zákazníků musí vést jen skrze maximální transparentnost. Díky tomu se koncern „nezastaví před nikým a ničím“, což sice bude „bolestivý proces, ale je to naše jediná možnost“. Tím si ovšem Volkswagen nezadělal jen na mnohé sympatie, ale také na řadu dalších problémů. Jak je totiž známo, v mnoha zemích je daňové zatížení automobilů vypočítáváno právě na výši emisí CO2.
Jak jsme sice zmínili již ráno, koncern VW Group chce po dotyčných vládách, aby nezatěžovali dotyčné motoristy jediným haléřem, ale veškeré své finanční požadavky zaslaly rovnou automobilce. Ta již na pokrytí problému vyhradila 2 miliardy Eur (cca 54 mld. Kč), které ale dost možná nemusí stačit. Podle legislativy totiž tříprocentní odchylka v udávané spotřebě může značit defekt, díky kterému mohou zákazníci požadovat kompenzaci či rovnou vrátit vůz.
Volkswagen ovšem uvedl, že normovaná spotřeba, respektive emise CO2, jsou vyšší než udávané až o 18 procent. Jak na to budou reagovat zákazníci, kteří si koupili vozy osazené především tříválcovými a čtyřválcovými benzinovými či dieselovými maloobjemovými motory, je otázkou. Ty jsou přitom opětovně rozesety napříč portfoliem koncernu, jde tedy jak o modely Volkswagenu a Audi, tak i Seatu a Škody. Bude tedy zajímavé sledovat, nakolik přiznání o falšování emisí CO2 nesouvisející s kauzou Dieselgate dále koncernu uškodí.



Benzinový motor 1,4 TSI COD měl díky deaktivaci poloviny válců výrazným způsobem snižovat emise CO2 i spotřebu. Udávaných hodnot ale nebylo dosaženo úplně férovou cestou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 10.31. 05:29 - foultreacle
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 10.31. 05:28 - foultreacle
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter