Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce
16.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Strach z nejisté budoucnosti způsobil, že, Němci v dubnu koupili rekordně nízký počet dieselových aut. A znát je to už i na trhu ojetin.
Do září 2015 byla Evropa nakloněna dieselům takovou měrou, že benzinový agregát jsme mohli zejména v některých třídách aut považovat pomalu za vzácnost. Nicméně s propuknutím největší kauzy v historii Volkswagenu došlo k řadě změn, které zejména na politické vyústily v anti-dieselové tažení. Kde zákonodárci a regulátoři ještě před necelými dvěma roky vyzdvihovali „nafťáky“ jako nejekologičtější pohonné jednotky pod sluncem, tam je nyní zatracují a snaží se zcela zamezit jejich vjezdu do center měst.
Tyto nálady jsou patrné zejména v zemích západní Evropy, konkrétně ve Velké Británii, Francii, Španělsku a Německu. Zájem o diesely na těchto trzích klesá a je překvapivé, že v Německu míří dolů až raketovým tempem. Podle nové studie Centra pro automobilový výzkum (CAR), jenž je přidruženo k Univerzitě v Duisburgu-Essenu, se tak přitom děje hlavně mezi privátní klientelou. Na tu v dubnu v Německu připadlo pouze 23,8 procenta dieselových vozů, což je nejnižší podíl od roku 2009, kdy tzv. šrotovné uměle vyhnalo nahoru zájem o nejmenší auta logicky hlavně s benzinovými motory.
Tento pokles má samozřejmě vliv na celkový trh s dieselovými vozy, který sice v dubnu dosáhl 41,3 procenta z veškerých německých registrací, nicméně oproti minulosti jde o 20procentní propad. Vše ovlivňují ony prodeje na privátní úrovni, které vrcholu dosáhly v prosinci 2011 - v té době byl podíl dieselových vozů mezi soukromníky dokonce 40procentní. Ještě donedávna se držel nad úrovní 30 %, nyní padl skoro ke 20, a to hlavně dílem aféry VW a jejími důsledky. Některá města (např. Stuttgart) chtějí omezit dieselům vjezd do svých center a to se pochopitelně nehodí nikomu.
CAR nyní předvídá, že pokud vývoj půjde v příštích měsících obdobným - tedy skandálem Volkswagenu urychleným - tempem, mohl by podíl dieselů mezi privátní klientelou na jaře 2018 klesnout i pod 20 procent. Firmy sice budou tuto část trhu držet výše nad vodou, nicméně i přesto se dá očekávat, že celkově „naftožrouti“ klesnou pod 40 procent.
Tato situace má pochopitelně efekt především i na trh s ojetými vozy, kde právě diesely si ještě donedávna držely vyšší cenu než jejich benzinové protějšky. Nabídku naftových ojetin a jejich ceny jsme detailně probírali nedávno, kdy se ukázalo, že navzdory značnému zpomalení trhu s diesely jejich ceny zůstávají relativně vysoko. Bylo ale jen otázkou času, než převis nabídky nad poptávku pošle ceny dolů a podle CAR se právě to nyní děje.
Zájem o ojeté diesely mezi samotnými Němci je prý na absolutním historickém minimu a situaci vylepšují jen zájemci z východnějších částí Evropy, tedy i z České republiky. Zde nic jako politický boj proti dieselům prakticky neexistuje, a tak místní řidiči mohou profitovat z nižších cen. Ty jsou už nyní u dieselů v Německu relativně nízké a podle šéfa CAR Ferdinanda Dudenhöffera nemohou do budoucna nic než dále klesat.
Čeho se tedy v příštích měsících a letech dočkáme? Výhodnějších nákupů naftových ojetin v Německu zřejmě zcela nesporně, pokud jde o zájem o diesely jako takové, zůstává tu více otázek než odpovědí. Fakt, že Němci tak zásadně omezili svůj zájem o naftové vozy, ale není pro tento druh pohonu do budoucna dobrým znamením...
Dieselový VW Golf Variant by mohl být jedním z typických bestsellerů ve východní Evropě, bez ohledu na to, zda půjde o ojetinu či nový vůz. Německá privátní klientela o něj - i ostatní TDI - začíná jevit stále menší zájem
Zdroj: CAR při Univerzitě v Duisburgu-Essenu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 5 hodinami - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
včera - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nová Dacia Sandero zůstane sama sebou. Nepřijde o spalovací motory a nezmění typ karoserie, prozradil šéfdesignér
před hodinou - Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
před 3 hodinami - Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
před 4 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
před 5 hodinami - Nový Dodge Charger stíhá takový nezájem, že na něj dealeři hned dávají půlmilionové slevy, ač původně čekali žně
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva