Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout

Po léta toužebně vyhlížená generace devětsetjedenáctky už dnes v bazarech není ničím až tak nedostupným, můžete si ji koupit místo lepší nové Octavie. Počáteční úspora v autobazaru se ale téměř jistě projeví na výši účtů za servis.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout

31.10.2020 | Mirek Mazal

Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout

/

Foto: Porsche

Po léta toužebně vyhlížená generace devětsetjedenáctky už dnes v bazarech není ničím až tak nedostupným, můžete si ji koupit místo lepší nové Octavie. Počáteční úspora v autobazaru se ale téměř jistě projeví na výši účtů za servis.

Touhy vlastnit Porsche existují snad stejně dlouho jako sama německá automobilka. Zejména představy o zakoupení modelu 911 nedají spát mnoha lidem od prvního seznámení s přednostmi jedné z ikon automobilového průmyslu. Kupé, kabriolety, targy, speedstery a verze tohoto stroje s motorem za zády se vyrábí od roku 1963, aktuálně sjíždí z pásu řada 992 opatřená základní cenou 3 miliony korun za výchozí specifikaci.

Takové auto si v České republice obvykle koupí jen pár desítek lidí za rok, levnější alternativou je výběr ojetého kusu. Nejlevnější jsou modely generace 996, ta ale v lidech kvůli nekulatým předním světlům tolik touhy nevzbuzuje. Předminulá iterace s označením 997 je jiná písnička a její ceny se pohybují výše, i tak se ale dnes dá pořídit zhruba od 700 tisíc korun - za to dnes koupíte slušně vybavenou Octavii IV s lepším motorem.

Nejlevnější varianty dobře znají zaměstnanci německého autoservisu Axel von Blittersdorff, kteří se setkávají s ojetými 997 v různých stavech a právě před těmi levnými varují. Pohledem opravny je potřeba počítat s několika typickými problémy Porsche 911 997. Mezi známými strašáky je například špatné olejové těsnění klikového hřídele, mohou se objevit potíže s mazáním motoru kvůli zpožděnému návratu oleje zpět do vany, servisy znají kroucení vložek válců, deformace ok ojnic a nejednou došlo až na roztažení článků rozvodového řetězu. Klika motoru mívá další problémy s mazáním, pokud olej nezlobí sám o sobě nadměrným unikáním například přes netěsné spoje. Hladinu mazadla monitoruje elektronika, hlídání stavu klasickou měrkou je minulostí.

Z vlastní zkušenosti víme, že proti snadné údržbě 997 hraje nekvalita českých silnic, množství nerovností ničí podvozkové komponenty v hodnotě desítek tisíc korun. Tuzemské tankodromy požírají části hřebenového řízení, hliníková ramena i tlumiče. Zejména komponenty adaptivního podvozku PASM je potřeba platit pomalu zlatem, protože levnější alternativy neoriginálního původu jsou jen krátkodobým řešením bez rozumné životnosti.

Technik Dennis Neumann ze společností 9elf Hamburg jasně varuje před nákupem laciných dílů z druhovýroby i auty, která je používala. Levné komponenty se časem stanou pomstou současnému či následujícímu vlastníkovi 911. Právě odtud často pramení inzeráty na velmi levné exemplářem, kde ušetřené peníze nakonec spotřebují opravy unavených segmentů technicky komplikovaného stroje. Méně výkonná provedení mohou být servisně dostupnější volbou, ale směrodatný je vždy přístup aktuálního majitele. Odkládání prohlídek nebo snaha používat druhořadé součástky se vždy časem projeví.

Objevují se tendence ignorovat servisní intervaly, protože zásahy autorizovaných servisních center jsou opravdu drahé. Axel von Blittersdorff vypočítává náklady na generální opravu všech choulostivých částí motoru na 500 tisíc Kč, takže koupě levné 997 s problematickým motorem může klidně vyšroubovat celkový účet za vůz skoro na dvojnásobek. Majitel podniku říká, že vždy přijíždí zákazníci, kteří utratili všechny své peníze za koupi 911. Pokud následně přijde na řadu rozsáhlejší oprava pohonné jednotky, sen o 911 končí. Alternativou je udržování tovární záruky, kterou lze prodlužovat u Porsche prakticky donekonečna. To je však vykoupeno opět drahou údržbou v autorizované dílně s každoroční fakturou na asi 40 tisíc Kč.

Co dílčí zásahy? Větší servis i s novými svíčkami stojí kolem 30 tisíc Kč, k tomu je nutné počítat zhruba 20 tisíc Kč za přední brzdové kotouče včetně destiček každých 60 tisíc kilometrů v průměru. Otázkou času jsou nefunkční lambda sondy za nejméně 40 tisíc Kč a ještě o 5 tisíc více je potřeba mít bokem na možnou výměnu uchycení dvou chladičů v přední části vozu.

Katalog dalších dílů ukazuje například cenu alternátoru 31 tisíc Kč, startér vyjde na 26 tisíc Kč, vodní čerpadlo mají v oficiálním ceníku za 14 tisíc Kč, levý přední blatník vyžaduje 33 tisíc Kč a takto bychom mohli pokračovat dále. Sami jsme v minulosti byli u banální opravy ťukance z parkoviště, který na 911 997 odnesl přední nárazník a pár dílčích komponentů kolem a účet za uvedení vozu do bezvadného stavu se vyšplhal na 150 tisíc korun. Porsche 911 jezdí parádně, ale vlastnictví i staršího typu 997 není pro každého - koupi levného kusu z posledních peněz opravdu nelze doporučit.


Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 1 - Porsche 911 997 jako ojetina 01Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 2 - Porsche 911 997 jako ojetina 02Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 3 - Porsche 911 997 jako ojetina 03Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 4 - Porsche 911 997 jako ojetina 04Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 5 - Porsche 911 997 jako ojetina 05Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 6 - Porsche 911 997 jako ojetina 06Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 7 - Porsche 911 997 jako ojetina 07Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 8 - Porsche 911 997 jako ojetina 08Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 9 - Porsche 911 997 jako ojetina 09Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 10 - Porsche 911 997 jako ojetina 10Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 11 - Porsche 911 997 jako ojetina 11Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 12 - Porsche 911 997 jako ojetina 12Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 13 - Porsche 911 997 jako ojetina 13Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 14 - Porsche 911 997 jako ojetina 14Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 15 - Porsche 911 997 jako ojetina 15Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 16 - Porsche 911 997 jako ojetina 16Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 17 - Porsche 911 997 jako ojetina 17Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 18 - Porsche 911 997 jako ojetina 18Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout - 19 - Porsche 911 997 jako ojetina 19
Porsche 911 997 je dodnes excelentní sportovní kupé, levné kusy ale na trhu ojetin nestojí málo pro nic za nic. Ilustrační foto: Porsche

Zdroje: Autoforum, Auto Bild

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše