Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojeté moderní Porsche 911 už nemusí stát víc než Octavie, některým je ale lepší se vyhnout
31.10.2020 | Mirek Mazal
Po léta toužebně vyhlížená generace devětsetjedenáctky už dnes v bazarech není ničím až tak nedostupným, můžete si ji koupit místo lepší nové Octavie. Počáteční úspora v autobazaru se ale téměř jistě projeví na výši účtů za servis.
Touhy vlastnit Porsche existují snad stejně dlouho jako sama německá automobilka. Zejména představy o zakoupení modelu 911 nedají spát mnoha lidem od prvního seznámení s přednostmi jedné z ikon automobilového průmyslu. Kupé, kabriolety, targy, speedstery a verze tohoto stroje s motorem za zády se vyrábí od roku 1963, aktuálně sjíždí z pásu řada 992 opatřená základní cenou 3 miliony korun za výchozí specifikaci.
Takové auto si v České republice obvykle koupí jen pár desítek lidí za rok, levnější alternativou je výběr ojetého kusu. Nejlevnější jsou modely generace 996, ta ale v lidech kvůli nekulatým předním světlům tolik touhy nevzbuzuje. Předminulá iterace s označením 997 je jiná písnička a její ceny se pohybují výše, i tak se ale dnes dá pořídit zhruba od 700 tisíc korun - za to dnes koupíte slušně vybavenou Octavii IV s lepším motorem.
Nejlevnější varianty dobře znají zaměstnanci německého autoservisu Axel von Blittersdorff, kteří se setkávají s ojetými 997 v různých stavech a právě před těmi levnými varují. Pohledem opravny je potřeba počítat s několika typickými problémy Porsche 911 997. Mezi známými strašáky je například špatné olejové těsnění klikového hřídele, mohou se objevit potíže s mazáním motoru kvůli zpožděnému návratu oleje zpět do vany, servisy znají kroucení vložek válců, deformace ok ojnic a nejednou došlo až na roztažení článků rozvodového řetězu. Klika motoru mívá další problémy s mazáním, pokud olej nezlobí sám o sobě nadměrným unikáním například přes netěsné spoje. Hladinu mazadla monitoruje elektronika, hlídání stavu klasickou měrkou je minulostí.
Z vlastní zkušenosti víme, že proti snadné údržbě 997 hraje nekvalita českých silnic, množství nerovností ničí podvozkové komponenty v hodnotě desítek tisíc korun. Tuzemské tankodromy požírají části hřebenového řízení, hliníková ramena i tlumiče. Zejména komponenty adaptivního podvozku PASM je potřeba platit pomalu zlatem, protože levnější alternativy neoriginálního původu jsou jen krátkodobým řešením bez rozumné životnosti.
Technik Dennis Neumann ze společností 9elf Hamburg jasně varuje před nákupem laciných dílů z druhovýroby i auty, která je používala. Levné komponenty se časem stanou pomstou současnému či následujícímu vlastníkovi 911. Právě odtud často pramení inzeráty na velmi levné exemplářem, kde ušetřené peníze nakonec spotřebují opravy unavených segmentů technicky komplikovaného stroje. Méně výkonná provedení mohou být servisně dostupnější volbou, ale směrodatný je vždy přístup aktuálního majitele. Odkládání prohlídek nebo snaha používat druhořadé součástky se vždy časem projeví.
Objevují se tendence ignorovat servisní intervaly, protože zásahy autorizovaných servisních center jsou opravdu drahé. Axel von Blittersdorff vypočítává náklady na generální opravu všech choulostivých částí motoru na 500 tisíc Kč, takže koupě levné 997 s problematickým motorem může klidně vyšroubovat celkový účet za vůz skoro na dvojnásobek. Majitel podniku říká, že vždy přijíždí zákazníci, kteří utratili všechny své peníze za koupi 911. Pokud následně přijde na řadu rozsáhlejší oprava pohonné jednotky, sen o 911 končí. Alternativou je udržování tovární záruky, kterou lze prodlužovat u Porsche prakticky donekonečna. To je však vykoupeno opět drahou údržbou v autorizované dílně s každoroční fakturou na asi 40 tisíc Kč.
Co dílčí zásahy? Větší servis i s novými svíčkami stojí kolem 30 tisíc Kč, k tomu je nutné počítat zhruba 20 tisíc Kč za přední brzdové kotouče včetně destiček každých 60 tisíc kilometrů v průměru. Otázkou času jsou nefunkční lambda sondy za nejméně 40 tisíc Kč a ještě o 5 tisíc více je potřeba mít bokem na možnou výměnu uchycení dvou chladičů v přední části vozu.
Katalog dalších dílů ukazuje například cenu alternátoru 31 tisíc Kč, startér vyjde na 26 tisíc Kč, vodní čerpadlo mají v oficiálním ceníku za 14 tisíc Kč, levý přední blatník vyžaduje 33 tisíc Kč a takto bychom mohli pokračovat dále. Sami jsme v minulosti byli u banální opravy ťukance z parkoviště, který na 911 997 odnesl přední nárazník a pár dílčích komponentů kolem a účet za uvedení vozu do bezvadného stavu se vyšplhal na 150 tisíc korun. Porsche 911 jezdí parádně, ale vlastnictví i staršího typu 997 není pro každého - koupi levného kusu z posledních peněz opravdu nelze doporučit.



















Porsche 911 997 je dodnes excelentní sportovní kupé, levné kusy ale na trhu ojetin nestojí málo pro nic za nic. Ilustrační foto: Porsche
Zdroje: Autoforum, Auto Bild
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1