Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pár vyrazil s elektrickým Porsche na 210 km dlouhou cestu, do cíle dorazil za 9 hodin
30.11.2020 | Petr Miler
Tzv. úzkost z dojezdu elektrických aut není žádný iracionální pocit, ale obava daná faktem, že mají relativně malou kapacitu akumulátorů, jež nelze rychle dobít. Pár to poznal na vlastní kůži.
Elektrická auta nejsou pro každého, to jsme řekli mnohokrát a budeme na tom trvat do chvíle, dokud se něco nezmění na možnostech akumulátorů. Pokud potřebujete auto na každodenní přesun o pár desítek kilometrů jinam po městě, není používání elektromobilu žádným problémem. Pokud ale potřebujete vůz, u nějž chcete mít jistotu, že se s ním s jistotou přesunete o stovky kilometrů jinam v co nejkratším čase, kdykoli si zamanete, vhodné řešení to zkrátka není.
Na vlastní kůži to poznal jeden britský pár, který si pořídil Porsche Taycan, tedy jistě jedno z elektrických aut, které by mělo posloužit i k dlouhým přesunům. Hned po premiéře jsme ale upozorňovali, že ani s jeho dojezdem to není zrovna slavné, neboť po přepočtu kapacity jeho akumulátoru na ekvivalent benzinu dojdete k číslu okolo 31 litrů „paliva” v nádrži, což je na vůz s výkonem až 761 koní, který váží okolo 2,3 tuny, opravdu málo. Kdyby ale onen ekvivalent 31 litrů šlo doplnit jako skutečný benzin, dalo by se to snést. Ve formě obvykle hodiny dobíjených akumulátorů to ale snesitelné opravdu být nemusí.
Linda Barnes s manželem přitom ani nebyli příliš ambiciózní, když s Taycanem vyrazili z Bournemouthu do Kentu, což je asi 210kilometrová cesta, která běžně zabere okolo 2,5 hodiny. Auto nemohli nabít před cestou, a tak s dojezdem 72 km, což má docela daleko k ničemu, vyrazili na cestu s tím, že auto dobijí v jejím průběhu. Právě z toho se ale stal horor, který už dříve popisoval Harry Metcalfe - ten nakonec raději vyměnil elektrické auto za plug-in hybridní.
Jedna věc jsou totiž nabíječky a druhá jejich reálná dostupnost a fungování. Některé nejsou v chodu vůbec, jiné nabíjí moc pomalu, další jsou obsazené, jiné podporují jen platební metody, které není možné si rychle osvojit. Přesně to poznala paní Barnes, která po zasunutí první nabíječky zjistila, že vůbec nenabíjí. Obsluha místa ji pak řekla, že je mimo provoz už týdny.
Nevadí, zkusila tedy jiné, ale narazila na další ze zmíněných problémů - nabíječky byly obsazené, „k nezaplacení” nebo velmi pomalé. To poznala, když už zoufalá skončila v autoservisu, který ji podal pomocnou ruku, příliš pomalé nabíjení ji ale posunulo jen o kousek dál. Pak znovu narazila na obsazené dobíjecí místo a při čekání zkusila oslovit nedaleký hotel, který měl nabíječkou disponovat. Jeho personál ji ale nebyl schopen říci, s jakým pracuje konektorem.
Následně přišlo poznání, že Supercharger Tesly pro Porsche také nepoužijete a až poté se podařilo objevit dobíječku, která je funkční, zaplatitelná, neobsazená a relativně rychlá. Do Kentu tak pár dorazil po devíti hodinách, o 6,5 hodiny později než by to bez jakýchkoli potíží zvládl klidně se Škodou Citigo s litrovým tříválcem.
Je to jistě extrémní případ, nevítaná shoda náhod, nicméně nakonec jen odhaluje tradiční úskalí elektrických aut v plné nahotě. Toto prostě dnes nejsou automobily určené pro bezproblémové dlouhé cestování a dokud budou při několikatunové hmotnosti vybaveny ekvivalenty nádrží na 20 nebo 30 litrů paliva, které také můžete doplňovat hodiny, nikdy ani nebudou. O to více se musíme znovu divit, proč jsou nám nuceny jako jediné možné řešení pro relativně blízkou budoucnost.
Nové Porsche Taycan je jistě zajímavé auto, se svou hmotností, akumulátory o a dobou dobíjení klidně v řádu desítek hodin ale ani to jako spolehlivý vůz pro dlouhé vzdálenosti posloužit nemusí. Foto: Porsche
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před hodinou - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva