Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Více než čtvrtina lidí v autech umírá kvůli hloupé chybě, které lze snadno předejít
17.6.2021 | Petr Miler
Je to až absurdní, uvážíme-li, co vše se dělá pro snížení počtu dopravních nehod. Všechny preventivní i represivní kroky se zdají k ničemu, když pak přes třetinu lidí umře proto, že se nepřipoutá.
Statistika úmrtí při dopravních nehodách je jistě chmurná věc a nikdo jistě nechce, aby tato čísla byť stagnovala, natož se zvyšovala. Na různých místech světa mají tyto hodnoty různý vývoj a pokud není dostatečně dobrý, dochází na rozličná opatření od omezování rychlosti přes zvyšování pokut až klidně po tresty vězení za ne až tak závažné prohřešky. Přitom by stačilo by, aby všichni autech používali bezpečnostní pásy a počet obětí dopravních nehod bez čehokoli dalšího razantně klesne.
Ne, nevrátili jsme se zpět v čase o několik dekád, kdy byly pásy v autech horkou novinkou, pořád se píše rok 2021. Svědčí o tom data nizozemské SWOV, Nadace pro výzkum bezpečnosti dopravy. Ta analyzovala data o nehodách z provincie Severní Brabantsko, tedy velké části Nizozemska, ve které žije asi 2,5 milionu lidí. A došla k pozoruhodným závěrům.
Dozvídáme se z nich, že na tomto místě, tedy v jedné z nejvyspělejších zemí Evropy, kde je používání pásů úplně stejně povinné jako u nás, bylo za poslední dva analyzované roky nepřipoutáno neskutečných 36,9 procenta lidí, kteří zemřeli při dopravních nehodách v autech. To je obrovské číslo a pokud jej chcete lépe zdokumentovat, SWOV zveřejnila i přesnější data.
Za sledované období došlo k 221 tragickým nehodám, při nichž zemřelo 243 lidí. Většina obětí, jako je ostatně obvyklé, není z řad posádek aut, lehce nadpoloviční počet se rekrutuje z řad motorkářů, cyklistů a chodů. V autech tedy zemřelo 119 lidí, z nichž 44 nebylo připoutáno. Plných 19 lidí vylétlo z auta a zemřelo, zbylým 25 se osudným stál sám vůz.
To je až absurdní číslo, velmi podobná jsou ale hlášena i z Velké Británie nebo USA. Tato statistika tak jen ukazuje, za jak špatný konec bere stát boj proti obětem silničního provozu - pořád se soustředí na řidiče, ve skutečnosti ale většina obětí nehod vůbec nejede v autech. A z nich pak lze více jak třetinu mrtvých (s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou, protože nepřipoutat se je vážně zahrávání si se smrtí) eliminovat tím, že se budou posádky aut spolehlivě poutat. Kupříkladu v onom Brabantsku tak „pouze” 75 z 243 obětí dopravních nehod patří mezi připoutané řidiče. A teď si vzpomeňte, kdy naposledy jste viděli kampaň zaměřenou proti vysoké rychlosti aut a kdy třeba na bezpečné chování cyklistů a chodců v provozu? Nebo nakonec i na zapínání bezpečnostních pásů?
Dnešní auta jsou zkrátka tak bezpečná, že se musí sejít opravdu hodně nepříznivých okolností, aby se v nich někdo „dokázal” zabít při využití veškerých bezpečnostních systémů. Chce to hodně vysokou rychlost, náraz do něčeho malého a nepoddajného, srážku s velkým, těžkým autem či podobné případy. A nebo stačí nevěnovat chvilku zapnutí pásu a člověka může zabít i docela banální nehoda v nízké rychlosti, při níž mu i airbagy spíše uškodí než pomohou.
Berte to jako důvod k zamyšlení - poutat je třeba se vždy, při každé sebekratší jízdě, uděláte tím pro snížení počtu obětí dopravních nehod v ČR pravděpodobně více než všechny policejní Passaty a Superby dohromady.
Moderní auta jsou extrémně bezpečná, takové Volvo XC60 je skoro jako tank. Ovšem k čemu je to dobré, když si pak někdo v takovém voze nezapne pás? Ilustrační foto: Volvo
Zdroj: SWOV
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva