Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Více než čtvrtina lidí v autech umírá kvůli hloupé chybě, které lze snadno předejít
17.6.2021 | Petr Miler
Je to až absurdní, uvážíme-li, co vše se dělá pro snížení počtu dopravních nehod. Všechny preventivní i represivní kroky se zdají k ničemu, když pak přes třetinu lidí umře proto, že se nepřipoutá.
Statistika úmrtí při dopravních nehodách je jistě chmurná věc a nikdo jistě nechce, aby tato čísla byť stagnovala, natož se zvyšovala. Na různých místech světa mají tyto hodnoty různý vývoj a pokud není dostatečně dobrý, dochází na rozličná opatření od omezování rychlosti přes zvyšování pokut až klidně po tresty vězení za ne až tak závažné prohřešky. Přitom by stačilo by, aby všichni autech používali bezpečnostní pásy a počet obětí dopravních nehod bez čehokoli dalšího razantně klesne.
Ne, nevrátili jsme se zpět v čase o několik dekád, kdy byly pásy v autech horkou novinkou, pořád se píše rok 2021. Svědčí o tom data nizozemské SWOV, Nadace pro výzkum bezpečnosti dopravy. Ta analyzovala data o nehodách z provincie Severní Brabantsko, tedy velké části Nizozemska, ve které žije asi 2,5 milionu lidí. A došla k pozoruhodným závěrům.
Dozvídáme se z nich, že na tomto místě, tedy v jedné z nejvyspělejších zemí Evropy, kde je používání pásů úplně stejně povinné jako u nás, bylo za poslední dva analyzované roky nepřipoutáno neskutečných 36,9 procenta lidí, kteří zemřeli při dopravních nehodách v autech. To je obrovské číslo a pokud jej chcete lépe zdokumentovat, SWOV zveřejnila i přesnější data.
Za sledované období došlo k 221 tragickým nehodám, při nichž zemřelo 243 lidí. Většina obětí, jako je ostatně obvyklé, není z řad posádek aut, lehce nadpoloviční počet se rekrutuje z řad motorkářů, cyklistů a chodů. V autech tedy zemřelo 119 lidí, z nichž 44 nebylo připoutáno. Plných 19 lidí vylétlo z auta a zemřelo, zbylým 25 se osudným stál sám vůz.
To je až absurdní číslo, velmi podobná jsou ale hlášena i z Velké Británie nebo USA. Tato statistika tak jen ukazuje, za jak špatný konec bere stát boj proti obětem silničního provozu - pořád se soustředí na řidiče, ve skutečnosti ale většina obětí nehod vůbec nejede v autech. A z nich pak lze více jak třetinu mrtvých (s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou, protože nepřipoutat se je vážně zahrávání si se smrtí) eliminovat tím, že se budou posádky aut spolehlivě poutat. Kupříkladu v onom Brabantsku tak „pouze” 75 z 243 obětí dopravních nehod patří mezi připoutané řidiče. A teď si vzpomeňte, kdy naposledy jste viděli kampaň zaměřenou proti vysoké rychlosti aut a kdy třeba na bezpečné chování cyklistů a chodců v provozu? Nebo nakonec i na zapínání bezpečnostních pásů?
Dnešní auta jsou zkrátka tak bezpečná, že se musí sejít opravdu hodně nepříznivých okolností, aby se v nich někdo „dokázal” zabít při využití veškerých bezpečnostních systémů. Chce to hodně vysokou rychlost, náraz do něčeho malého a nepoddajného, srážku s velkým, těžkým autem či podobné případy. A nebo stačí nevěnovat chvilku zapnutí pásu a člověka může zabít i docela banální nehoda v nízké rychlosti, při níž mu i airbagy spíše uškodí než pomohou.
Berte to jako důvod k zamyšlení - poutat je třeba se vždy, při každé sebekratší jízdě, uděláte tím pro snížení počtu obětí dopravních nehod v ČR pravděpodobně více než všechny policejní Passaty a Superby dohromady.





Moderní auta jsou extrémně bezpečná, takové Volvo XC60 je skoro jako tank. Ovšem k čemu je to dobré, když si pak někdo v takovém voze nezapne pás? Ilustrační foto: Volvo
Zdroj: SWOV
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 3 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025