EU před čtyřmi roky nařídila povinné sledování tlaku pneu. Je úplně k ničemu

V teoretické rovině je to dobrý nápad. Systém bude sledovat tlak pneumatik, zahlásí problém, ubude nehod i zmařeného paliva. Realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

EU před čtyřmi roky nařídila povinné sledování tlaku pneu. Je úplně k ničemu

22.12.2017 | Petr Prokopec | 158 příspěvků

V teoretické rovině je to dobrý nápad. Systém bude sledovat tlak pneumatik, zahlásí problém, ubude nehod i zmařeného paliva. Realita je ale jiná.

Systém monitorování tlaku v pneumatikách, skrývající se za zkratkou TPMS (Tire Pressure Monitoring System), je v teoretické rovině skvělá věc. Pokud funguje, jak má, za pomoci senzorů sleduje, zda máte obutí nafoukané na správnou úroveň a tím dokáže předejít nejednomu problému. Pokud tlak klesne o více než 20 procent pod nastavenou úroveň, objeví se na přístrojovém štítu varování, po jehož spatření byste okamžitě měli snížit tempo a ideálně rovnou na místě zjednat nápravu. Zabránit tak můžete v nejhorším případě i nehodě, v lepším alespoň snížit spotřebu paliva, kterou podhuštěná pneumatika znamená.

Právě s touto motivací zavedla Evropská unie povinné TPMS pro všechny nové vozy vyrobené po 1. lednu 2014. EU tehdy vypočítala, že jeho zavedení uspoří ročně zhruba miliardu litrů paliva, 4,8 milionů tun emisí CO2 a zredukuje počet havárií o 2 procenta. To vše mělo jít na konto nízkého tlaku v pneumatikách. Po skoro čtyřech letech od zavedení této povinnosti můžeme říci, že cíle EU zůstaly nenaplněny a nikdo si ani netroufá říct, zda mělo zavedení TPMS vůbec nějaký pozitivní přínos.

Svědčí o tom i závěry německé organizace DVR brojící za vyšší bezpečnost na silnicích. Ta nedávno spustila akci, během které byl na čerpacích stanicích autům náhodně měřen tlak v pneumatikách. Tlak si nechalo namátkově zkontrolovat 1 200 řidičů a plných 37 procent z nich mělo pneumatiky nahuštěné na menší než stanovenou úroveň. Když DVR uspořádala tutéž akci před pěti léty, tedy v době, kdy TPMS povinný ještě nebyl a používala je jen hrstka registrovaných aut, byly výsledky prakticky stejné.

Můžete namítnout, že DVR letos kontrolovala nějaké „staré šunky” bez TPMS, ale není tomu tak, 89 procent kontrolovaných aut bylo TMPS vybaveno. Přesto nebyl tlak v pořádku a systém žádné snížení tlaku nehlásil. Plných 33 procent kontrolovaných aut tedy mělo podhuštěné pneumatiky navzdory tomu, že tomu TPMS měl zabránit. Jak je to možné? Důvody jsou technické i uživatelské, v prvé řadě ale plynou z toho, o co se zasadila EU - že je TPMS povinné.

Automobily používají dva systémy měření tlaku - přímý a nepřímý. Ten přímý je relativně spolehlivý, prostě měří tlak s pomocí čidel namontovaných v samotných kolech. Jenže pokud majitel užívá dvě různé sady litých kol (jedny pro letní, druhé pro zimní období), je třeba osadit senzory všech osm ráfků. Navíc při výměně snímače nebo kola s jiným senzorem musíte přistoupit k novému spárování systému s řídicí jednotkou. To samé je třeba při vyvažování kol. Že to spousta majitelů nedělá, překvapí asi málokoho.

To je ale spíše okrajový uživatelský problém. Ten větší tkví v podstatě právě v samotné povinnosti nová auta TPMS osazovat. Automobilky se s novou povinností vypořádaly v naprosté většině případů tak, že vozy osadily nepřímým systémem, který žádná taková čidla nemá. Pouze s pomocí senzorů ABS sleduje rychlost otáčení kol a pokud u některého zaznamená abnormalitu (pokles tlaku v pneu znamená zmenšení obvodu), zahlásí to na přístrojovém štítu. Důvod je prostý - nižší cena.

Tento systém je ale velmi nespolehlivý - pokud máte auto jím vybavené, znáte to sami. Problém hlásí, i když se reálně nic nestane, takže akorát zbytečné zastavíte u čerpací stanice zkontrolovat tlak manometrem. Navíc dává pouze obecnou informaci závadě, neřekne jakoukoli konkrétnější informaci o tom, jaká pneumatika a o kolik pozbyla tlaku. Navíc je třeba systém resetovat nejen při výměně kola, ale i při každé změně tlaku. Ve výsledku tak lidé - pokud se s autem neděje nic zvláštního - varování ignorují nebo resetují. A problémy staré pět let a více v nezměněné podobě trvají dál.

Ne vždy je to ale dáno aktivitou či spíše neaktivitou řidiče - tento TMPS prostě někdy vůbec nic nedělá. Během zmiňovaného kontrolního měření byl u některých aut v pneumatice dokonce nalezen zapíchnutý hřebík a současně nižší tlak. Přesto TPMS dotyčného řidiče nevaroval. Po čtyřech letech praxe si tedy můžeme říci, že ačkoli je to smutné, EU nám opět za naše peníze vnutila něco, co podobně jako systém start/stop v reálném světě nefunguje. Jen si někdo odškrtl splnění úkolu, jehož přínos je v nejlepším případě nulový, ne-li rovnou záporný...

EU před čtyřmi roky nařídila povinné sledování tlaku pneu. Je úplně k ničemu - 1 - Monitoring tlaku v pneu problemy 02EU před čtyřmi roky nařídila povinné sledování tlaku pneu. Je úplně k ničemu - 2 - Monitoring tlaku v pneu problemy 03EU před čtyřmi roky nařídila povinné sledování tlaku pneu. Je úplně k ničemu - 3 - Monitoring tlaku v pneu problemy 05
Monitoring tlaku v pneumatikách může být přímý i nepřímý. Selhávají oba, naprostá většina aut má ale ten druhý, který v praxi funguje tak nespolehlivě, že jej lidé ignorují, i když zrovna pracuje správně...

Zdroj: DVR

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 158 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama