Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aeromobil 2.5: na Slovensku vzniká létající auto, za sebou má první testy
23.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Obojživelník z Bratislavy dokáže létat až 200kilometrovou rychlostí na vzdálenost 700 km. Vyřešit však musí bezpečnost.
O létajícím automobilu sní lidstvo prakticky od chvíle, kdy Bertha Benz vyrazila z Mannheimu do Pforzheimu. Od té doby samozřejmě uplynula pěkná řádka let, během níž jsme byli už mnohokrát svědky tomu, jak se ten či onen konstruktér snažil dát vozu křídla. Asi nejpřesvědčivější je kreace americké společnosti Terrafugia, zahálka se ovšem nepěstuje ani na této straně Atlantiku. Již více než dvacet let se totiž o svou verzi létajícího automobilu snaží slovenský designér Štefan Klein.
Ten svou vizi odstartoval v roce 1990 prototypem Aeromobilu 1.0, který o pět let později vystřídala verze 2.0. V prvním případě šlo přitom spíše o letadlo než automobil, design evolučního modelu ale již počítal s možným využitím na veřejných silnicích. To jen prohloubil prototyp 2.5, který přišel na svět v roce 2010 a který si můžete prohlédnout na fotogalerii a videích.
Tato verze již počítá s dvoumístnou kabinou, za kterou se nachází velmi útlé tělo a složená křídla. Ta lze samozřejmě v případě potřeby roztáhnout, přičemž šířka 1 600 mm v té chvíli naroste na 8 000 mm. Délka 6 000 mm se již nemění, přičemž stejná zůstává také suchá hmotnost 450 kg. O pohon se navíc na silnici i ve vzduchu stará pokaždé motor Rotax 912.
Výkon pohonné jednotky slovenská firma neudává, zmiňuje ovšem cestovní rychlost 160 km na zemi a více než dvousetkilometrové tempo ve vzduchu. Při startu je přitom třeba vyvinout alespoň 130 km/h, jinak se Aeromobil 2.5 od ranveje neodlepí, ve vzduchu pak pro změnu musíte udržovat minimální rychlost 60 km/h, jinak hrozí pád.
Dojezd prototypu jakožto běžného automobilu vychází při průměrné spotřebě 7,5 l/100 km na 500 kilometrů, ve vzduchu se pak natáhne na 700 km (žíznivost v té chvíli činí 15 litrů na jednu letovou hodinu). To jsou ale veškerá fakta, která jsou k dispozici. Snad až na data o konstrukci, která počítá s ocelovým rámem a karbonovou karoserií.
Aktuálně samozřejmě není jisté, zda se daná kreace někdy dostane do prodeje. Neznámých je totiž celá řada, přičemž velká část souvisí s bezpečností - do špice profilovaná příď asi nebude k chodcům zrovna shovívavá, stejně jako se vzadu umístěná vrtule může stát hrozbou pro posádku vozu, který by do prototypu narazil zezadu.
Dobrou zprávou alespoň může být, že verze 2.5 má za sebou již první úspěšné letecké testy. Jen s těmi ovšem slovenská firma skončit nehodlá, neboť na papíře je již prototyp Aeromobilu 3.0. Ten se pyšní daleko úhlednějším designem, výše zmíněné nesnáze však nadále pomíjí. Zdá se tedy, že před Štefanem Kleinem leží ještě dlouhá cesta.
Aeromobil 2,5 má za sebou již první úspěšné letecké testy
Prototyp 3,0 prozatím existuje pouze jako designový návrh
Zdroj: Aeromobil, Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda