Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia Lodgy Glace: nové MPV odhaleno, zatím jako závoďák
15.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dacia již brzy nabídne zákazníkům nové MPV s názvem Lodgy. Poprvé jej odhalila ve stejně zvláštní podobě, v jaké kdysi představila Duster.
Doplněno 14:00: Přidali jsme první živé fotky Dacie Lodgy Glace z její prezentace pro novináře.
Nemusíte být velkými pamětníky, abyste si vzpomněli na loňskou Dacii Duster Ice, která měla s Alainem Prostem za volantem dosáhnout celkového vítězství v sérii ledových závodů Andros Trophy. Nepovedlo se to, i když vůz si spolu se slavným pilotem odnesl alespoň vítězství z finálového klání. Tým francouzských inženýrů si nakonec pořádně nespravil chuť ani s modifikací tohoto vozu jménem Duster No Limit na dalším věhlasném závodě - coloradském Pikes Peak International Hill Climb, kde ve své třídě skončil třetí.
Jenže příběh Dusteru Ice je ještě o rok starší. Prakticky přesně před dvěma léty totiž automobilka vyrukovala s tímto speciálem v době, kdy do představení sériové podoby vozu zbývaly ještě měsíce. Bylo to prvotní odhalení dosti neobvyklé, neboť relativně velké SUV se pro základ závodního vozu zrovna nehodí. Přesto se Dacia rozhodla tento krok zopakovat a to snad v ještě neobvyklejší formě - letos touto cestou začala odhalovat nové MPV, které se bude jmenovat Lodgy.
Aby se historie neopakovala příliš, dostal vůz tentokrát francouzský přídomek Glace, což je ale jinak úplně to samé co kdysi anglický termín Ice. Jak mnoho toho ukazuje ze sériové podoby modelu Lodgy je zatím otázkou, poučeni z předchozího přístupu výrobce bychom si ale mohli vsadil na přední i zadní světla, masku chladiče, náznak tvaru nárazníků, část pátých dveří a možná i spodní hranu bočních oken. Jinak je jasné, že stejně jako v případě Dusteru Ice je závodní vůz zásadně snížen a rozšířen, takto by jinak více než MPV připomínal klasický hatchback.
Jak moc je rozumné odhalovat rodinné auto v podobě závoďáku (u Dusteru šlo pochopit alespoň vazbu na pohon 4x4 a jízdu po ledu), to necháváme na vašem zvážení, faktem ale je, že díky této proměně se můžeme v předstihu podívat alespoň na části další očekávané rumunské novinky, která se jinak představí až na březnovém ženevském autosalonu.
A co samotný Lodgy Glace coby závodní auto? Mnoho nového nepřináší, neboť je do značné míry jen překarosovaným Dusterem Ice z předchozích ročníků Andros Trophy. Vyvinut byl tedy opět Renault Sportem a znovu stojí na trubkovém rámu „obaleném” náznaky konvenční karoserie. Rozměry vozu mají podobu 4 001 mm na délku a 1 900 mm na šířku, výšku bůh ví proč Renault Sport ve specifikacích nezmiňuje. Rozchod kol činí 1 690 mm, rozvor pak 2 500 mm.
Pod kapotou se ukrývá znovu třílitrový šestiválcový motor s výkonem až 355 koní posazeným do 7 500 ot./min a točivým momentem nejvýše 360 Nm tkvícím v 5 500 ot./min. Co ale bude vůz činit rychlým je hlavně hmotnost pouze 950 kg, která je na kilogram stejná jako u loňské specifikace Dusteru Ice.
Podobně jako vše výše zmíněné bude i řešení podvozku na hony vzdáleno tomu, které bude vlastní sériovému modelu Lodgy. Na obou nápravách tedy najdeme zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníků, též nastavitelné tlumiče Öhlins nelze v sérii čekat. Výkon motoru míří pochopitelně na všechna čtyři kola (hořčíková 5,5 x 16 obutá do pneumatik Continental Ice Racing Contact 3) přes šestistupňovou sekvenční převodovku Sadev a diferenciály s omezenou svorností. Potenciál bezmála čtyř set koní na tunu pak krotí kotoučové brzdy s disky o průměru 300 mm vpředu a 265 mm vzadu, do nichž se zakusují čtyřpístkové třmeny Beringer.
Sebelepší technika by se samozřejmě neobešla bez dobrého pilota, a tak i letos usedne za volant slavný Alain Prost a vedle něj i jeho syn Nicolas. Jestli se automobilce konečně podaří seriál ledových revue na čtyřech kolech vyhrát, to uvidíme již za necelý měsíc - letošní Trophée Andros (abychom jednou použili také původní francouzský název) startuje 3. prosince na tradičním kolbišti ve Val Thorens. Po dalších šesti závodech pak bude vrcholit osmým kláním, tzv. superfinále v Clermontu. Zajímavé bude sledovat minimálně to, zda ostatním vozům jisté vycházejícím z poněkud příhodnějších sériových modelů dokáže postavit rodinná Dacia. Nebo aspoň to, co ponese její jméno...




Dacia Lodgy Glace poprvé naživo




Dacia Lodgy Glace nabízí první pohled na detaily nového rumunského MPV
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
před 5 hodinami
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
před 6 hodinami
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 8 hodinami
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 9 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
