Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut

Velcí výrobci se předhání v plánech na to, kolik elektrických aut prodají - zda to bude k tomu či onomu roku polovina nebo rovnou většina produkce. Toyota vidí, že zájem je mizivý a výroba nesmyslně náročná, a tak vzdušné zámky nestaví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut

26.1.2023 | Petr Prokopec

Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut

/

Foto: Toyota

Velcí výrobci se předhání v plánech na to, kolik elektrických aut prodají - zda to bude k tomu či onomu roku polovina nebo rovnou většina produkce. Toyota vidí, že zájem je mizivý a výroba nesmyslně náročná, a tak vzdušné zámky nestaví.

Pokud se považujete za snílky a fantasty, nejspíše nastal ideální čas na změnu zaměstnání. O velmi lukrativní džob byste se mohli ucházet u řady výrobců aut, kterým ekonomická a technická realita zjevně již nic neříkají. Místo toho je stejně jako politiky, jež rozhodují o dalším směřování, zaslepila zelená ideologie. Kupříkladu Ford tak loni zmínil, že již v roce 2026 by rád globálně vyráběl a prodával 2 miliony elektrických aut ročně. To je přitom daleko větší množství aut, než jaké značka loni dodala ve Státech (1,9 milionu vozů). Elektrickým pohonem přitom disponovalo pouze 61 575 z nich.

Je jasné, že globální registrace modrého oválu jsou mnohem vyšší. A stejně tak lze očekávat, že prodeje elektromobilů dále porostou. Nicméně ani tak nevěříme, že by Ford mohl ve velmi krátkém horizontu dosáhnout svého cíle. Stačí si ostatně jen uvědomit, že třeba v rámci Evropy se v případě elektromobilů nepohybuje ani mezi nejlepší desítkou. To ovšem znamená, že povětšinou prodává méně než 3 tisíce bateriových aut měsíčně. V roce 2026 tak značka přinejlepším dosáhne nižších stovek tisíc prodejů.

Pro Ford to pochopitelně bude znamenat pohromu a zároveň půjde o varování pro všechny, kteří mají od elektromobility nereálná očekávání. Je sice pravdou, že je zde nemalý politický tlak, na druhé straně jsou ale pořád zákazníci se svými neomezenými potřebami a omezenými rozpočty. Elektromobily jdou proti obojímu.

Ve srovnání s tím je Toyota automobilkou, která nesází vše na jedinou kartu. A už vůbec ne na tu elektrickou, kterou rozhodně nepovažuje za trumf. Japonský výrobce totiž uvedl, že letos by měl prodat 10 tisíc exemplářů elektrického SUV bZ4X. Tento odhad se týká pouze Spojených států, globální prodeje by tedy měly být vyšší. Nicméně Toyota si skutečně neslibuje žádné zázraky, mimo jiné i proto, že výrobu vozu považuje za neekologickou.

Vůz si tedy loni našel cestu jen do zhruba 1 200 amerických domácností, což je značný nepoměr ve srovnání s takovým Fordem Mustang Mach-E, který má na kontě zhruba 40 000 registrací. A třeba Tesla za loňský rok ve své domovině prodala více než 200 tisíc exemplářů Modelu Y. Automobilka však skutečně na bateriový pohon nehodlá více tlačit. Uvádí totiž, že ze stejného množství vstupů, jaké jsou třeba na jedno bZ4X, vyrobí šest kusů plug-in hybridu RAV4 Prime či dokonce 90 exemplářů hybridního Priusu.

Právě z tohoto srovnání je vlastně zjevné, proč jsou elektromobily nesmyslné i z ekologického hlediska. Či proč řada výrobců nemá čipy a baterie stěží zlevní. Racionální argumenty ale pro většinu automobilek i politiků dávno ztratily smysl - už tu jde jen o to vykročit tou správnou, elektrickou nohou. A zpátky ni krok, i kdyby trakaře padaly.


Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 1 - Toyota bZ4X AWD oficialni 01Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 2 - Toyota bZ4X AWD oficialni 02Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 3 - Toyota bZ4X AWD oficialni 03Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 4 - Toyota bZ4X AWD oficialni 04Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 5 - Toyota bZ4X AWD oficialni 05Jediná velká značka od elektromobilů nečeká zázraky, přiznává i, kolik by místo jednoho postavila jiných aut - 6 - Toyota bZ4X AWD oficialni 06
Elektrické SUV bZ4X je pro Toyotu klíčovým elektrickým modelem, přesto jej letos neplánuje v USA prodat více než 10 tisíc kusů. Nevidí v něm větší potenciál, naopak vidí limity z hlediska ekologické bilance. Foto: Toyota

Zdroj: Car and Driver

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše