Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové chystají tahač s nejmodernějším pohonem, jeho použitelnost je u nich otázkou
21.12.2020 | Petr Prokopec
Rusové se zdají být v případě řešení pohonů aut velmi konzervativní, zvláště když se pak jedná o nákladní vozy. Jak ale ukazuje tamní Kamaz, automobilce nejsou cizí ani vodíkové palivové články.
Rusko není zemí, kterou bychom mohli nazvat rájem elektrických aut. Na velké části jeho území se teploty po většinu roku pohybují příliš nízko, navíc značná rozloha komplikuje výstavbu jakékoli rozumné infrastruktury. Pokud k tomu pak navíc ještě přihodíme kupní sílu většiny obyvatelstva, je jasné, proč se právě v Rusku elektrickým autům vůbec nedaří a budou to tam mít těžší než v kterékoli jiné velké zemi.
Neznamená to nicméně, že by Rusové nechtěli na poli elektrickém zanechat svůj otisk. Velmi činný je zejména Kamaz, tedy výrobce náklaďáků a autobusů. Tato značka již v létě představila prototyp tahače Kamaz-53198 s elektrickým pohonem. Baterie o kapacitě 156,6 kWh by měly i při plném zatížení přívěsu zvládnout 100 kilometrů, nejvyšší rychlost se pak má pohybovat okolo 90 km/h. Vůz by navíc měl zamířit do sériové produkce, jakkoliv zatím nebyl zmíněn konkrétní termín.
Tím však ruská elektrická expanze neskončila, před pár dny automobilka představila 3,4metrový malý vůz Kama-1, jehož lithium-iontové baterie o kapacitě 33 kWh již mají zvládnout alespoň 250 km, zatímco pohonná jednotka s výkonem 109 koní stojí za 6,7sekundovým zrychlením a maximálkou 150 km/h. Mimo to vůz disponoval také autonomním řízením úrovně SAE4, ovšem ani v jeho případě nebyl zmíněn přesný datum zahájení sériové výroby.
To ale pořád není to nejzajímavější. Dnes Kamaz avizoval další novinku, kterou vyvíjí ve spolupráci s Polytechnickým institutem Petrohradské univerzity. Na rozdíl od předchozích dvou počinů sázející na bateriový elektrický pohon jde o modernější cestu - tahač s vodíkovými palivovými články. Generální ředitel automobilky Sergej Kogogin při té příležitosti uvedl, že do konce příštího roku má být vyvinuto hned 18 tahačů a autobusů osazených palivovými články. Takový je alespoň plán, který nemusí být naplněn, ostatně i použitelnost vodíkových palivových článků je v Rusku komplikovaná.
Termíny jsou i v tomto případě nejisté, směr je ale již jasně daný. Kamaz s alternativním pohonem začal koketovat již v roce 2018 a od té doby dodal zhruba 400 elektrických autobusů. Aktuálně pak krom zmíněného pracuje na zcela nové platformě, která je určena nejen pro celé budoucí portfolio značky, ale navíc pro různé druhy pohonu. To pochopitelně výrazným způsobem zredukuje náklady.
Lze už jen dodat, že Kamaz i přes koronavirovou krizi roste dvouciferným tempem. Není tak divu, že automobilka vyčlenila na investice v příštím roce rekordních 16,7 miliard rublů (cca 4,78 mld. Kč). Také počítá s dalším růstem, neboť na domácí půdě hodlá v příštím roce opanovat 51procentní podíl. S tím jí mají napomoci hlavně nové tahače Kamaz-5490 uzpůsobené spalování CNG a LPG, jež jsou další úkrok alternativním směrem.
Elektrický tahač Kamaz-53198 a malý elektrický crossover Kama-1 jsou prvními počiny značky na poli alternativního pohonu. Nyní navíc Rusové oznámili vývoj vodíkových aut. Foto: Kamaz
Zdroj: Kamaz
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda