Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa
29.1.2021 | Petr Prokopec
Elektrická auta jsou nám prezentována jako univerzálního řešení mobility pro každého, které je schopné ze sta procent zastat funkci automobilů se spalovacími motory. Není tomu tak a situace v Rusku to jasně připomíná.
Prodejům elektrických aut se zejména díky masivním dotacím na straně jedné a umělému zatěžování konvenčních vozů dodatečnými náklady na pořízení či provoz na straně druhé v poslední době v Evropě velmi daří. V absolutním měřítku se jich neprodává a na silnicích už vůbec nejezdí zase tolik, o zanedbatelné množství se ale rozhodně nejedná.
Jiná situace je v Rusku. To nikdy nevítalo elektrický pohon s otevřenou náručí i proto, že elektřiny tam není na rozdávání a dobíjecích stanic je v celé zemi pomalu méně než prstů na jedné ruce. Navíc elektrická auta fungují v chladném počasí pořád mizerně, mají za takových podmínek podstatně kratší dojezd a zima je Rusku vlastní asi jako Havaji teplo. Když k tomu navíc přihodíme velikost země, vysoké ceny a relativně nízkou životní úroveň většiny lidí, je pochopitelné, proč elektrická auta na východ od našich hranic ani tak nepřežívají, jakožto spíše živoří. Přesto se tam nějaká prodávají a ruský Avtostat loňské prodeje shrnul.
Za rok 2020 se tak v zemi, celém širém Rusku obývaném 145 miliony lidmi, jež si za rok koupí okolo 2 milionů aut, prodalo 687 elektrických vozů. Šest set osmdesát sedm. Nechybí tu nula nebo nejde o měsíční hodnoty, je to zkrátka necelých 700 vozů prodaných za 12 měsíců, což je na největší zemi světa opravdu komicky nízké číslo, přičemž více jak polovina byla prodána v Moskvě a Petrohradu. Znamená o podíl na trhu 0,3 promile a možná pro lepší představu - jen Škody Rapid se v Rusku prodává každý týden asi dvakrát víc.
A to není vše. Je navíc třeba dodat, že jde o statistikcy za velmi úspěšný rok, neboť v roce 2019 bylo takových aut prodáno jen 353. Hlavním důvodem je příchod Audi e-tron a Porsche Taycan na trh, které si převzalo 225 lidí, jež si je povětšinou objednali během předchozího roku. A to hned stačilo na druhé resp. čtvrté místo mezi nejprodávanějšími modely.
Už to něco naznačuje, prodeje jsou ale tak nízké, že na umístění mezi nejlepší desítkou stačilo loni prodat v Rusku 3 auta, to je skutečně mizérie. Projděte si ale loňské prodeje přehledně sami níže, už z nich je patrné, že zimní podmínky a dlouhé vzdálenosti mezi některými místy elektromobilitě prostě nepřejí. A přát ani nebudou, i kdyby se EU nebo kdokoli jiný udotovali k smrti.
10 nejprodávanějších elektromobilů v Rusku za rok 2020
1. Nissan Leaf - 144 kusů


Foto: Nissan
2. Audi e-tron - 134 kusů
3. Tesla Model 3 - 110 kusů
4. Porsche Taycan - 91 kusů
5. Tesla Model X - 81 kusů
6. Jaguar I-Pace - 72 kusů
7. Tesla Model S - 25 kusů
8. Hyundai Ioniq - 7 kusů
9. - 10. Hyundai Kona, Tesla Model Y - 5 kusů
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Nádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před hodinouLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB