Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Američanů postavit první silniční auto schopné jet rychlostí přes 500 km/h skončil fiaskem
26.5.2022 | Petr Prokopec
Od chvil, kdy se Bugatti Veyron dostalo s rychlostí přes 400 km/h, je to další bájná meta, která čeká na překonání. V posledních letech se o to začalo pokoušet hned několik výrobců, žádný ale zatím neuspěl. A SSC už to ani nebude zkoušet.
Malá americká automobilka SSC už hezky dlouho víří vody snahou o vytvoření nového světového rychlostního rekordu. Společnost založená Jerodem Shelbym v říjnu 2020 oznámila, že její model Tuatara dosáhl průměrné rychlosti 508,73 km/h. Kromě toho se na dočasně uzavřené silnici poblíž Las Vegas dostal dokonce až na 532,93 km/h. Vše přitom mělo podpořit video, které SSC dalo k dispozici. Ovšem právě to nakonec stálo za mediálním pádem značky, neboť dokazovalo spíše to, že auto tak rychle zdaleka nejelo.
SSC pak po několik měsíců mlžilo a uvádělo, že rekordu Tuatara dosáhla, ovšem při jiném pokusu, než jaký se objevil na videu. Jelikož záběry z něj nebyly prvotřídní, mělo dojít na spojení různých výstupů. Ovšem ani tím se kritici nenechali uchlácholit a místo toho značku dále rožnili na pořádně rozpáleném ohni. Později tak SSC muselo přiznat, že nedokázalo nic a překonána nebyla ani meta 300 mil v hodině, tedy rychlost 483 km/h.
Následně automobilka rozjela další pokusy o rekord. V lednu 2021 se americký zubař Larry Caplin, jemuž černá Tuatara s červenými prvky patří, rozjel na přistávací dráze raketoplánů na Floridě na průměrných 455,3 km/h, v jednom směru pak dokonce dosáhl 460,4 km/h. To rozhodně není málo, přičemž rychlost byla potvrzena i nezávislými odborníky. Nicméně ani tak nebyl potlesk úplně na místě, neboť cíle značky dosaženy nebyly. A splněny nebyly dodnes.
SSC se totiž na stejnou ranvej na Floridě vydalo znovu, přičemž i tentokrát u toho byl Caplin a jeho Tuatara. S tou dentista dosáhl 474,8 km/h, ovšem pouze v jednom směru. Vůz tak nemůže být zapsán do Guinnessovy knihy rekordů, neboť v takovém případě by muselo dojít i na jízdu v opačném gardu a počítal by se průměr. Caplin pak sice absolvoval i druhý pokus, ovšem znovu ve stejném směru, jako tomu bylo u prvního. Na překonání oněch 474,8 km/h nicméně již nedošlo, neboť Caplin v obavách, že nebude mít dostatek prostoru na brzdění, nakonec sundal nohu z plynu dříve, než bylo nutné.
Znovu se tak nekoná nic - ani 300 mph, ani 500 km/h, navíc ani oněch necelých 475 km/h nemůže být zapsáno do patřičných análů. Léta trvající snahy tak končí fiaskem, třebaže pro Shelbyho prý pohled na video, jež potvrzuje působivé zrychlení i po překonání čtyřstovky, dostatečným důkazem, že Tuatara je nejrychlejším vozem na světě. Jak snadno se lze s celou věcí vypořádat...
Nechceme působit jako věční remcalové, ostatně 474,8 km/h je rychlost, jakou vám nenabídne ani Bugatti Chiron 300+, neboť u něj omezovač zasahuje již při 440 km/h. Ovšem na druhou stranu se supersportem z Molsheimu můžete klidně na veřejné silnice. SSC pak sice svůj supersport rovněž nazývá produkčním a legálním, ovšem dosud nemělo dojít na jeho homologaci. Tím se jen vysvětluje, proč na voze chybí registrační značky.
Šéf americké automobilky je nicméně spokojen a dodává, že nyní se zákazníkům může konečně podívat do očí. Z toho důvodu jsou prý pokusy SSC o rekord u konce, třebaže „nevyřešily” nic. Zda to klientele bude stačit, je pochopitelně otázkou. Do jisté míry ale doufáme, že nikoli - nejen SSC, ale také Koenigsegg, Hennessey a nakonec i Bugatti mají k celé věci co říci. Nakonec Shelby říká, že je ochoten s nimi svůj vůz srovnat tváří v tvář.
























Tuatara se tento měsíc rozjela na floridské ranveji na 474,8 km/h. Je to sice vysoká rychlost, ovšem za předchozími oznámeními značky tento rekord stále zaostává, navíc jej nelze uznat kvůli jízdě pouze jedním směrem. Foto: SSC North America
Zdroj: SSC North America
Bleskovky
Bývalý pilot F1 provezl syna ve svém novém supersportu za 70 milionů, je to jako průlet rakety z jiné planety
včeraAsi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
13.8.2022Dekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
13.8.2022
Nové na MotoForum.cz
- Jiří «Mrkva» Mrkývka nečekaně zemřel včera 11:01
- Časový program pro Austrian GP 13.8.2022
- Royal Enfield Hunter 350: městský roadster 12.8.2022
- Can-Am Pulse a Origin: návrat do jedné stopy 11.8.2022
- Iannone uvažuje o comebacku 11.8.2022
Nejnovější články
Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl
před 2 hodinamiJedno z nejspolehlivějších rodinných aut lidé v bazarech ignorují, o to levnější nabídkou dnes je
včeraKolik peněz letos berou jezdci Formule 1? Aspoň pár lidí inflace zjevně trápit nemusí
včeraBývalý pilot F1 provezl syna ve svém novém supersportu za 70 milionů, je to jako průlet rakety z jiné planety
včeraNejnovější ostré Porsche odhalil únik, vypadá jako svoje vlastní karikatura
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 08.15. 07:53 - HondaMan
- Onboard videa 08.15. 07:32 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.15. 07:18 - řidičBOB
- voip phone system 08.15. 06:02 - bestpostc4
- Rodinné auto do 150k 08.14. 11:58 - Tvoja mama
- Rodinne auto 08.13. 14:11 - Jaggie
- Benzín nebo diesel Vw Touran 08.13. 08:49 - Čičo
- Benzina paliva 08.13. 07:39 - řidičBOB