Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf přiznal, že Škoda mohla loni prodat ještě mnohem více aut, umět je vyrobit
10.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda loni zažila nejlepší rok ve své historii, když překonala všechny prodejní rekordy. Takže byl jednoduše skvělý? Nikoli, mohl být ještě o dost lepší, nebýt omezených výrobních kapacit.
Není žádným tajemstvím, že Škoda dosáhla svého produkčního stropu. Dosud ovšem nebylo jasné, jak velký problém to pro značku je. Situaci nyní vyjasnil sám šéf mladoboleslavské automobilky Bernhard Maier, dle kterého by značka „byla schopna prodat v loňském roce o zhruba 100 tisíc aut více, než skutečně prodala“. Tato porce přitom nešla na konto jediného vozu, ale prakticky celé produkce - nedostačujícími výrobními kapacitami byly dotčeny modely Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq.
Automobilka přitom doufala, že problém částečně vyřeší zavedením víkendových směn, tento krok ale vetovaly odbory. Pro Škodu tedy skutečně již neexistuje jiné východisko než výstavba nové továrny. Otázkou však je, kde ta vznikne. Ještě před pár dny totiž veškeré indicie vedly k Srbsku, kde dokonce již proběhly první schůzky mezi zástupci koncernu a tamním prezidentem Alexandrem Vučičem. Jakkoliv totiž stavbou továrny bude pověřena Škoda, vznikat zde budou vozy vícero značek.
Ruka v rukávu ale nejspíše ještě nebude, neboť Maier uvedl, že „rozhodnutí musí padnout do poloviny roku“. Ukrajina, Turecko, Rumunsko a Bulharsko jsou ale nejspíše definitivně mimo mísu, což znamená, že Škoda, tedy potažmo VW Group, se rozhoduje mezi již jen mezi dvěma lokalitami. Jednu jsme zmínili o odstavec výše, tou druhou je - chvíle napětí Česká republika. Tu Maier prosazoval již od počátku, koncern však byl proti kvůli narůstající výši mezd.
Nově je ale nejspíše Česko znovu ve hře, i z toho důvodu, že Škoda by si vybudováním nové továrny a tedy nabídkou nových pracovních míst mohla zavázat odbory. Ty by pak pro změnu odsouhlasily dočasné zavedení víkendových směn. Právě tato potenciální rošáda je velmi pravděpodobně důvodem, proč stále ještě nebylo rozhodnuto. A dá se předpokládat, že pokud odbory i nadále budou trvat na svém, pak definitivně zvítězí Srbsko. Rozhodnutí je tak vlastně v jejich rukou.
Zapomínat bychom ale ve výsledku neměli ještě na jeden klíčový faktor, a sice volnou lokalitu. Škoda by totiž pro svou továrnu potřebovala pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů. V Srbsku minimálně dva takové jsou, v Česku by jejich hledání bylo poněkud náročnější. Už jen proto, že většina případných lokalit je zatížena lesy nebo rybníky. A neí bez zajímavosti, že majitelem řady v úvahu připadajících pozemků je premiér Andrej Babiš resp. jeho „bývalé” firmy.
Jsme tedy zvědavi, jak se celá situace vyvrbí. Závěrem pak jen zmíníme, že Škoda v loňském roce zaznamenala ztráty i kvůli nutnosti opětovné homologace. Nicméně dle Maiera jsou následky tohoto kroku minimální, většina je spojena s nedostačující kapacitou v karosárně i na finálních montážních linkách. Jediným nedotčeným vozem z portfolia značky je pak Citigo, které se vyrábí na Slovensku.
Škoda narazila na své produkční limity, nová továrna je tak jistotou. Kde však bude postavena, zatím nebylo potvrzeno
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999