Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už se ví, jaké pneu mělo nejrychlejší auto světa, 533 km/h neměly zvládnout žádné
24.10.2020 | Petr Prokopec
Po léta jsme slyšeli, že žádné auto jedoucí byť „jen” 500 km/h neuvidíme, protože neexistují pneumatiky, které by takovou rychlost zvládly. A najednou tu máme vůz jedoucí ještě o dost rychleji. Jak je to možné?
K rekordu SSC North America se nejspíše ještě nějakou chvíli budeme vracet. Je to pochopitelné, Tuatara je vůbec prvním produkčním vozem světa, který se dokázal dostat na 500 km/h, navíc tuto metu i citelně překonal. Stalo se tak přitom bez podpory obrovského koncernu a navíc bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Navíc na veřejné silnici, kde závodník Oliver Webb nastoupil do již prodaného zákaznického vozu, zašlápl plynový pedál a ve třetí rozjížďce dosáhl neskutečného tempa 532,8 km/h.
Webb přitom posléze dodal, že problémy mu dělal hlavně silný boční vítr, který jej dokonce v jednu chvíli posunul o dva jízdní pruhy vedle. To se navíc stalo pouhých deset dnů poté, co jeho krajan, Brit Zef Eisenberg zemřel při pokusu o stanovení dalšího z rychlostních rekordů. Nikdo se tak vlastně závodnímu jezdci nedivil, že byl z incidentu poměrně rozhozený. Zvláště když jeho manželka je těhotná a v lednu očekává narození prvního potomka.
Působivé okolnosti tím ovšem nekončí. Sám tvůrce vozu Jerod Shleby totiž odhalil, na jakých pneumatikách auto překonalo všechny dosavadní rekordy. Žádné takové obutí přitom nemělo existovat, a tak bylo otázkou, zda nějaké bylo vyvinuto přímo pro SSC. Jenže není tomu tak, vůz vše zvládl na standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2. To je znovu značný rozdíl vůči Bugatti, které svůj Chiron Super Sport 300+ osadilo zakázkovou variantou, jenž měla zesílené bočnice. Na druhé straně je však nutné připomenout, že hypersport z Molsheimu se hmotností blíží ke dvěma tunám, zatímco Tuatara váží bez paliv, maziv a řidiče pouhých 1 247 kg.
Michelin přitom již loni variantu se zesílenými bočnicemi otestoval a zjistil, že by bezpečně měla zvládnout až 510 km/h. Bugatti se tedy mohlo bez obav dostat na oněch 304,77 mil v hodině (490,48 km/h). SSC nicméně oproti tomu použilo ono standardní provedení, jehož oficiální certifikace končí o poznání níže. Americká automobilka tedy musela nejprve přistoupit k vlastním testům, aby se ujistila, že pod tlakem nedojde k jejich deformaci či rovnou k roztržení.
Jak ale již víte, vše nakonec proběhlo zcela bez problémů. Tuatara si dokonce po celý den vystačila pouze s jednou sadou pneumatik, což obdivuhodnost celé věci jen umocňuje. SSC pak přistoupilo vůči standardním podmínkám k jediné změně, pláště totiž naplnilo dusíkem namísto běžného vzduchu. Zároveň byl navýšen tlak uvnitř pneumatik, tím ale veškeré zásahy skončily. Karbonová kola jsou pak opět zcela standardní.
Díky tomu všemu je před SSC třeba smeknout klobouk ještě hlouběji, zvláště když americká automobilka stále ještě nedosáhla úplného maxima vozu. Webb totiž po rekordní jízdě uvedl, že se dostal pouze na svůj limit, nikoliv na limit vozu. Je tedy dost možné, že zakrátko se Tuatara stane také prvním produkčním vozem světa, který pokořil metu 550 km/h. Že u toho znovu budou pneumatiky Michelin, asi netřeba dodávat, Francouzi se po předchozím úspěchu jistě rádi hodí do placu i něco upraveného přímo na míru Tuataře.
SSC Tuatara zvládlo až 532,8 km/h na zcela standardních pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, i když takové neměly tak vysokou rychlost nikdy zvládnout. Foto: James Lipman/SSC North America
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:34 - M.Z.
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry