Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW odhalil fígly, díky nimž motory TDI protáhne i přes nové emisní normy
18.12.2020 | Petr Prokopec
Z kroků Volkswagenu by se mohlo zdát, že už jej motory TDI pomalu ani nezajímají a nechá je leda pomalu zemřít. Tak to ale není, další evoluce dieselů tu s námi ještě chvíli budou.
V roce 2015 se provalil emisní skandál Volkswagenu. Zatímco Američané se spokojili s peněžitým trestem a diesely nezačali démonizovat, v Evropě došlo na opačný vývoj. Finanční náklady celého problému pro VW tu byly relativně malé, politici a aktivisté ale převlékli kabát a začali o motorech, které do té doby prosazovali kvůli nízkým emisím CO2, mluvit jako o zlu ničícím přírodu a životní prostředí emisemi NOx. Řada výrobců tak začala diesely vyřazovat ze svého výrobního programu a nahrazovat je benzínovými či elektrifikovanými jednotkami, což část zákazníků dvakrát nepotěšilo.
Sluší se přitom dodat, že v čele elektrifikace dnes v Evropě kráčí právě VW Group, který se tak z pět let staré kauzy pokouší svým způsobem vykoupit. Nicméně i když Němci mluví o alternativním pohonu od rána do večera, pochopitelně vědí, že z prodejního hlediska nejde auta se zázračným potenciálem, na kterém by se daly vydělat miliardy. Stále je však lepší odvádět miliony na jeho oltář než miliardy do kasičky Evropské unie. Kde na tyto investice Němci vezmou peníze, není tajemstvím, jsou to konvenční auta i s oněmi zatracovanými diesely.
VW pak svým nejnovějším krokem jen potvrdil, že motorům TDI bude věrný ještě po nějaký čas, navzdory všem proklamacím. Němci upravili dvoulitrový turbodiesel tak, aby bez problémů plnil emisní standard Euro 6d ISC-FCM AP, který povoluje produkci maximálně 80 miligramů NOx na jeden kilometr. To je pochopitelně výrazný sešup vůči počátku milénia, kdy platila norma Euro 3 povolující 500 mg. VW však požadovaného cíle dosáhnul, aniž by tentokráte musel sklouznout k podvodnému jednání jako u nyní již nechvalně proslulé rodiny EA 189.
Stěžejní se při dosažení cíle stala technologie dvojité selektivní katalytické redukce (SCR), kdy ta první pracuje blízko u motoru a zároveň je spojena i s filtrem pevných částic. Při běžném provozu vozu, kdy se teplota ve výfuku pohybuje mezi 220 a 350 stupni Celsia, tak dokáže zachytit až 90 procent všech emisí. Navíc je funkční už krátce po studeném startu. Druhé SCR se pak pro změnu stará o filtraci při vyšších rychlostech či při výrazně sešlápnutém plynu, pročež dokáže operovat při teplotách až 500 stupňů Celsia.
Dále je třeba zmínit navýšení účinnosti chladiče systému recirkulace výfukových plynů o 25 procent. Upraveny byly rovněž i vstřikovače paliva, které nyní zvládají až devět vstřiků během jednoho spalovacího cyklu. A opomenout nesmíme ani navýšení plnícího tlaku na 2 200 barů, což odpovídá hmotnosti dvou Volkswagenů Golf tlačící na jeden čtverečný centimetr - to je opravdu obrovský tlak. To vše má za následek kýženou redukci emisí, kromě ni však VW za pomoci nové izolace snížil i hlučnost.
Tu možná nejpodstatnější novinku si nicméně Němci ponechali až na závěr tiskové zprávy. Ani po úspěšném zvládnutí přísnějších norem totiž s vývojem dvoulitrového dieselu neustávají. Právě naopak se nyní pracuje na jeho mild-hybridizaci, pročež můžeme v blízké budoucnosti očekávat verze osazené 48voltovým elektrickým okruhem. Je přitom jisté, že ty tu s námi budou ještě na konci dekády, jinak by se s nimi ostatně Němci již tak nepiplali a místo toho vše hrnuli na konto elektromobility.
Dvoulitrové TDI bude v nabídce koncernu místo ještě dlouho, Němci představili její verzi a pracují i na mild-hybridním provedení. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB