Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce
15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.
Deaktivaci půlky válců ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon motoru, známe už hezkých pár let. Použití u osmiválců se pochopit dá docela jednoduše, u čtyřválců už jen s přinejmenším zdvihnutým obočím, pořád je to ale lepší než „poctivé” tříválce a dvouválce. Ani zde však snaha o papírově nízkou spotřebu nemá skončit - německý výrobce autodílů Schaeffler experimentuje s vypínáním jednoho válce u tříválcového motoru.
V současné době Schaeffler, a nejen on, řeší odstavování válců vlastním zařízením k odpojení pro každý z nich, takže pokud chcete z V8 udělat čtyřválec, potřebujete čtyři. K odpojení jednoho válce by tedy stačil jeden, což znamená výrazně nižší cenu zařízení; i tak se ale oproti motoru, který by ničím takovým vybaven nebyl, cena jistě zvedne.
Důvod, proč se o něco takového firma Schaeffler pokouší, je jednoduchý a stejný jako u všech ostatních podobných věcí - emisní limity, ať už evropské nebo americké. Podle dosavadních výzkumů by byl přínos minimální, spotřeba paliva, samozřejmě ta normovaná, nikoliv reálná, by se snížila o tři procenta. Na druhou stranu, při obrovských pokutách za každý nadlimitní gram CO2 se i to může vyplatit - 3 procenta ze 130 (aktuální limit gramů CO2 na km) jsou skoro 4 a při pokutě 95 Eur za každý nadlimitní gram tak může tříprocentní úspora ospravedlnit dodatečnou investici do každého motoru ve výši okolo 8 tisíc Kč. Tolik by řešení Schaeffleru automobilky velmi pravděpodobně nestálo.
Mnoho informací zatím o připravované novince není, manažer ventilových ústrojí u Schaeffleru hovoří o tom, že prototyp by měl být hotov do šesti měsíců. Vypadá to tedy, že u čtyřválců se deaktivace válců zastavit nemíní. Kam to zajde, těžko říci; není vyloučeno, že se náš loňský aprílový vtípek o vypínání jednoho válce u TwinAiru stane realitou, žertovat v tomto ohledu už se dnes nevyplatí...



Zařízení pro odpojování válců firmy Schaeffler
Volkswagen odpojuje válce trochu jinak
K adeptům na odpojení jednoho válce ze tří by mohl patřit "motor roku" 1,0 EcoBoost od Fordu
Zdroj: Wards
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 6 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 8 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 9 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 11 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva