Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční objev vědců může změnit svět aut, razantně snižuje cenu alternativy bateriové elektromobility
29.4.2022 | Petr Prokopec
Neřeší jedním šmahem všechny její problémy, to ani není možné. Ale protože bateriové elektromobily stále více dohání výrobní náklady způsobené mimo jiné cenou vzácných kovů, může mít příchod alternativy bez platiny velký význam.
Vodík je nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru a devátým nejrozšířenějším na Zemi. Existovat může ve volné formě, třeba v případě sopečného či zemního plynu, stejně jako v té vázané, kdy je součástí vody nebo organických a anorganických sloučenin. Nepřekvapí tak jeho široké praktické využití, ať již jde o zdroj energie, chemické činidlo či třeba meteorologické a pouťové balóny. Považován je rovněž za palivo budoucnosti, v takové pozici je ale se všemi svými problémy už hodně dlouho.
Jak jsme zmínili výše, vodík je sice součástí prakticky všeho, co vidíte okolo sebe, nicméně nikdy tomu není v podobě čistého plynu. Ten lze vyrábět několika způsoby, ovšem vždy to vyžaduje spoustu energie. Stejně tak je ovšem komplikované i jeho skladování, neboť jsou vyžadovány nádrže odolávající vysokým tlakům, které se zpravidla vyrábí z karbonu. A ve finále nelze o láci mluvit ani v souvislosti s jeho užíváním, a to kvůli palivovým článkům.
„V současné době tvoří zhruba 60 procent ceny jednoho spalovacího článku platina potřebná na jeho katalyzátor,“ říká k tématu profesor Anthony Kucernak z chemického oddělení Královské univerzity v Londýně (Imperial College London). On a jeho tým se proto rozhodli prozkoumat, zda jde tento vzácný kov vynechat. A momentálně se hlásí s pozitivním výsledkem, neboť jejich přelomový katalyzátor místo platiny užívá železo, uhlík a dusík.
Tým jednotlivé atomy železa zakomponoval do vodivé uhlíkové mřížky, čímž zvýšil jeho reaktivitu a následně zvyšuje rychlost ve článku probíhajících reakcí. Katalyzátor využívající železa má téměř shodnou účinnost jako platinový. Navíc jeho aplikace není omezena na palivové články, dá se adaptovat pro použití při chemických reakcích, kde umožní nahradit drahá oxidační činidla za vzdušný kyslík. Prozatímní nevýhodou je omezená chemická stabilita katalyzátoru, na té však tým dále pracuje.
„Aby se vozy s palivovými články staly dostupnou alternativou aut poháněnými fosilními palivy, je třeba snížit náklady,“ dodává Kucernak. Pokud tento vynález skutečně povede ke snížení koncové ceny článků o polovinu, pak půjde o skutečný průlom. Neřeší to problémy s nízkou efektivitou cesty od elektřiny k vodíku a od něj zpět k elektřině, bateriová elektromobilita je ale tak nepraktická - a baterie se mohou stát nesnesitelně drahými samy od sebe -, že dostupné palivové články mohou snadno získat na významu. Jen čas ukáže víc.
Britští vědci přišli s přelomovým katalyzátorem nahrazujícím platinu železem. Díky tomu výrazně klesají náklady na výrobu. Foto: Imperial College London, tiskové materiály
Zdroj: Imperial College London
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva