První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek?

(+ video) Atmosférický V8 Lexusu RC F jsme potrápili na okruhu Ascari. Pro někoho překvapivě umí být krom rychlého GT i schopným sporťákem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek?

2.1.2015 | Jaroslav Vavera | 13 příspěvků

První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Atmosférický V8 Lexusu RC F jsme potrápili na okruhu Ascari. Pro někoho překvapivě umí být krom rychlého GT i schopným sporťákem.

Silueta 4 705 milimetrů dlouhého japonského kupé s konfigurací sedadel 2+2, které navazuje na Lexus IS-F s druhou generací atmosféricky plněného motoru V8, láká ke zkušební jízdě stejně jako koncepce jeho pohonu. Atmosféricky plněný osmiválec o výkonu 477 koní a pohon zadních kol, doplněný diferenciálem Torsen s omezenou svorností, slibují už předem nadprůměrné zážitky z jízdy. Přílišný optimismus ale zchladí podhled do technického průkazu, kde v kolonce pohotovostní hmotnosti stojí hodnota 1 850 kilogramů. Co z takové kombinace může vzejít?

Vůbec první kilometry za volantem tohoto výjimečného kupé, které svým způsobem těží i s úspěchu desetiválcového Lexus LFA, jsem absolvoval na španělských silnicích v okolí Malagy a na tamním asfaltovém okruhu Ascari. A bonbónkem schovaným pouze v boxech soukromého polygonu zde byl Lexus RC F GT3, tedy speciál splňující předpisy FIA s hmotností pouhých 1 250 kg a osmiválcem o výkonu 540 koní, který by měl v příštím roce bojovat v šampionátu vozů GT3. Pojďme se na to podívat, jak oba vozy fungují.


První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 1 - Lexus RC F nove foto 42První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 2 - Lexus RC F nove foto 43První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 3 - Lexus RC F nove foto 45

Atraktivní vzhled, i přes omezené možnosti individualizace

Začít ale musíme u vzhledu. Na výběr jsme ve Španělsku měli většinu z nabízených provedení novinky zahrnující osm laků, čtyři druhy čalounění (černá, červená a šedá kůže i černou alcantaru) a dvě možnosti obložení interiéru (stříbrné skleněné vlákno a karbon). Na okruhu byl k dispozici i vůz s výbavou Carbon, jenž disponuje lehčí kapotou motoru, střechou a zadním spoilerem z uhlíkových vláken. Rozsah možností konfigurace RC F je tedy poměrně malý, atraktivitě jeho vzhled to ale nic neubírá.

Tvary dvoudveřové karoserie v mnohých detailech totiž skutečně vycházejí z koncepčních studií LF-LC a LF-CC. Už na první pohled je jasné, že design exteriéru je podřízen co nejlepší aerodynamice. Nechybí výrazná přední maska, která dominuje přední části, vyboulená kapota s větrací mřížkou, stejně jako muskulaturní přední blatníky, jenž také odvádí teplo od brzd. Přední světlomety disponují trojici zdrojů z LED a jsou doplněny páskem ve tvaru L pro denní svícení, opět z LED.

Boční profil vozu je doplněn stabilizačními žebry u vnějších zpětných zrcátek a zajímavě vystouplými zadními sdruženými svítilnami. Oba prvky by měli podle slov výrobce přispět k potlačení kmitů vozidla při zatáčení a lepší stabilitě v přímém směru. Lexus RC F se na silnici snaží držet i mnoho prvků, které zlepšují proudění vzduchu pod motorem, tedy kromě předního a zadního difuzoru jsou to spodní kryty pod motorem, převodovkou a podlahou navíc opatřené žebry usměrňující proudění vzduchu. Ani ty při pohledu z vnějšku nejspíš nepřehlédnete.

První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 4 - Lexus RC F nove foto 41První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 5 - Lexus RC F nove foto 46První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 6 - Lexus RC F nove foto 47

Interiér je spíše pro menší postavy, standardní výbava velkorysá

Když se zaměříte na vnitřek vozu a poprvé usednete do anatomických sedadel, jistě nepřehlédnete přístrojovou desku, která je z velké části převzata z posledních modelů značky, včetně sedmipalcového displeje a Touchpadu. Pozitivně překvapí výtečná audiosoustava Mark Lewinson se sedmnácti reproduktory, negativně pak nevelký prostor pro řidiče, zvláště pak ty vyšších postav.

Omezení jsou dána výše položeným sedadlem a u testovaného vozu i sníženou střechou (příplatkové střešní okno ubírá až nějakých 10 cm). Pokud se vám tedy do nového Lexusu podaří poskládat, asi si kromě krátkých sedáků vpředu a jen symbolickému místu vzadu včetně krkolomného pokusu se tam přemístit, na nic stěžovat nebudete. Zavazadlový prostor má slušných 366 litrů, dovnitř se pak vejdou až čtyři (či 2+2, chcete-li) pasažéři, přesto je tento vůz spíše dvoumístný.

První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 7 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda45První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 8 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda76První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 9 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda75První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 10 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda74

Přední sedadla jsou docela pohodlná a v zatáčkách poskytují i dostatečnou oporu. Řidič má k ovládání vozu k dispozici do ruky dobře padnoucí volant s tlustým věncem a řadicími pádly. K řízení pomáhá celá řada elektronických jízdních asistentů. Otočným ovladačem na středové konzoli lze zvolit jeden ze čtyř jízdních režimů (Eco, Normal, Sport a Sport+) a andělem strážným vám bude systém stability VDIM s novými nastaveními (Sport a Expert) nebo diferenciál s omezenou svorností, na přání vybavený systémem elektronického vektorování výkonu mezi hnaná zadní kola (TVD).

První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 11 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda48První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 12 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda50První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 13 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda64První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 14 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda58První test Lexus RC F: osmiválec boduje, co zbytek? - 15 - Lexus RC F jizda Lexus RCF jizda57

Diskuze 13 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše