Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Toyota Prius Plug-In Hybrid: hvězda prvních dvaceti kilometrů
4.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Více akumulátorů Priusu prospělo. Nejenže ujede až 25 km čistě na elektřinu, při krátkých jízdách je i uživatelsky příjemnější a řidičsky zajímavější.
Přehled kapitol
Zkoušeli jste již někdy projít psychotesty, jejichž základem je vůbec první myslitelná odpověď na podnět psychologa? Že ne? Možná byste byli překvapeni, jaké věci máte asociovány třeba s automobilem. Nebo s řízením a rychlostí. Na druhou stranu ale počítám, že v jedné záležitosti bych se ve většině případů dočkal naprosto identického výsledku. Ostatně, odpověděli byste jinak na otázku týkající se značek spojených s hybridním ústrojím, než slovy začínajícími na písmena T či L?
Zřejmě ne, i když hybridními automobily se v poslední době zabývá kdejaká značka od BMW přes Hondu, Peugeot či Citroën až po Volvo. Současné zelené nálady si ale prostě žádají zapojení alternativních technologií, vedle nichž klasický benzin a diesel vypadají jako mnohem větší zabijáci nevinných občanů než metanol. A je nutné dodat, že japonská automobilka v tomto ohledu skutečně kraluje. První generaci Priusu totiž představila již v roce 1997. A od té doby nejznámější hybridní model světa průběžně vylepšuje.
Také díky tomu bylo prodáno již více než milion exemplářů třetí generace (na trh přišla v roce 2009), což znamená jednu čtvrtinu z celkových prodejů hybridních modelů Toyoty a Lexusu. Tento poměr asi změní letošní příchod Priusu+, Yarisu Hybrid a GS 450h. Na druhou stranu, prodeje Priusu dále podpoří příchod Plug-In verze, na jejíž slavnostní představení nás Toyota pozvala přímo do „hlavního města Evropské unie”, tedy do Bruselu.



S elektromobily ven, s hybridy sem
Než se ovšem vydáme na extrémně náročnou, 17 km dlouhou cestu z bruselského letiště do centrály japonské značky, měli bychom si novou verzi Priusu trochu představit. Vidět v něm pouze model s delším elektrickým dojezdem je totiž chybou, jakkoli fakticky lze vůz definovat i těmito slovy. Plug-In představuje i něco navíc. Toyota ostatně posledních 5 let nesbírala jen tak zbůhdarma data od celé řady uživatelů, kterým zapůjčila na 600 prototypů. A zároveň nevydala miliony Eur jen na vývoj o trochu většího akumulátoru, s nímž byste si po ránu „bezemisně” zajeli pro rohlíky do kilometr vzdálené samoobsluhy.
Ne, nic takového. S Priusem Plug-In přichází i zajímavé sdělení, které by již mělo mít svou váhu, pokud jej vysloví takový průkopník na tomto poli, jakým je Toyota. Známe jej samozřejmě již dávno, nyní však přichází podpořeno výzkumem, který probíhal rovněž na území České a Slovenské republiky. Řeč je o elektromobilech, které se sice stávají evropskými vozy roku, ovšem v showroomech o ně nezavadí ani pes.
Co tedy Toyota zjistila? Prvním faktem bylo, že denní jízdní dosah 25 km pokrývá potřeby zhruba 70 procent motoristů. Tuhle písničku už známe, druhá zásadní informace ale byla ta, že 42 % řidičů vyrazilo jednou týdně na cestu přesahující 100 km. Rozhodnutí o dalším vývoji tak bylo jasné. Pokud byste totiž čistě na elektřinu chtěli dojet na chatu vzdálenou třeba 150 km a pak zase zpátky, potřebovali byste zhruba alespoň 50 kWh kapacity akumulátorů. To představuje cca půltunové břemeno a obrovské pořizovací náklady. Něco takového není řešením.
Navíc by tu ani nebyla jistota, že byste vůbec takovou cestu zvládli. Když jsem se třeba za volantem Tesly Roadster nechal unést rychlostí a zašlapával pravou nohu až pod podlahu, smrsknul se udávaný dojezd 393 km na pouhou osminu. Toyota tedy zůstává u hybridů a snaží se maximálně o to dodat jim trochu větší dojezd na baterky. Prius Plug-In na ně má zvládnout nějakých 20 kilometrů, i zde jde ovšem hlavně o řidičský styl. Sešlápnete-li na šesti křižovatkách plynový pedál jen trochu silněji, baterie o kapacitě 4,4 kWh (ekvivalent necelých dvou litrů benzinu) vyčerpáte značně dříve.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
včera73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
7.10.2025Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nový týmový kolega pro Ondřeje Vostatka včera 20:31
- Ducati Multistrada V4 Rally 2026: se semiaktivním podvozkem včera 14:40
- Konec týmu Motoxracing? včera 12:00
- Časový program Estoril včera 11:25
- Phillip Island a Sepang bez Marca Marqueze 6.10.2025
Nejnovější články
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
včeraStellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
včeraNová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
včeraFerrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
včeraTesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.08. 21:42 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 10.08. 18:39 - pavproch
- Dotazník na Autoservisy 10.08. 12:21 - Stepan
- BMW Divize 10.07. 16:58 - pavproch
- VZKAZY 10.07. 16:05 - řidičBOB
- IT poradna 10.07. 11:07 - pavproch
- Rychlodotazy 10.07. 10:26 - pavproch
- Kia EV9 10.06. 23:20 - lukasak12