Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dělníci Renaultu vzali manažery jako rukojmí, až teď pochopili, co přichází s elektromobily
29.4.2021 | Petr Prokopec
Nucená elektrifikace aut může vypadat jako projev boje za lepší svět, má ale své dopady, které zase tak hezky nepůsobí. A nejde zdaleka jen o rozdávaní peněz z kapes všech coby dotací na jejich pořízení.
Jakkoli to může znít zvláštně, Francouzi považují stávku za jedno ze svých základních práv. I proto je již od roku 1946 zakotveno v ústavě. I kvůli tomu se v zemi galského kohouta každou chvíli stávkuje kvůli nejrůznějším věcem a svého času byly v Paříži dokonce zavřené plovárny, neboť do „boje s vrchností“ vyrazili plavčíci. O nich ale pochopitelně dnešní článek nebude, místo toho se zaměříme na zaměstnance továrny Renaultu v Bretani na severozápadě Francie. Ti chtějí stávkou zabránit uzavření podniku.
Renault přitom o tomto kroku rozhodl již loni, kdy oznámil, že z důvodů restrukturalizace značky je třeba uzavřít hned čtyři továrny. Kromě toho francouzská automobilka oznámila, že po celém světě hodlá propustit asi 15 tisíc zaměstnanců. Tyto kroky se u nich nesetkaly s pochopením, ve zmíněné Bretani tak došlo na protesty. V návaznosti na ně pak Renault své plány lehce zredukoval a uvedl, že továrna se zavírat nebude, ovšem pod podmínkou, že se pro ní najde kupec.
Z loňského května se můžeme přesunout do současnosti, kdy je podnik zvaný Fonderie de Bretagne znovu v obležení stávkujících. Ti dokonce v úterý přes noc drželi jako rukojmí dvanáct manažérů, které nakonec propustili až druhý den v půl jedenácté dopoledne. Renault pochopitelně takové jednání odsoudil a vyzval k „ukončení blokády a návratu k příměří“. Na to však stávkující odmítají přistoupit, dle nich totiž jediným krokem vedoucím k ukončení stávky je zastavení kroků vedoucích k zavření či prodeji továrny.
Mael Le Goff, tajemník odborářské organizace CGT, přitom uvedl, že automobilka zcela odmítá jakýkoliv kontakt s dělníky. „Nechtějí s námi vést dialog, takže bylo zbytečné snažit se bavit s lidmi, kteří o to nemají zájem. Chtěli jsme se jich přitom zeptat, co s námi bude, pokud budeme prodáni a staneme se tak vlastně nadbytečnými. Čekali jsme celý rok. Nyní nám již nezbývá příliš mnoho naděje.“
„Myslím, že pokud je toto náš poslední vzdor, mohu vás ujistit, že si jej všichni zapamatují,“ dodal pak dále k věci další zástupce odborů Nicolas Guillemette. Z jeho slov je tak zřejmé, že situace nejspíše bude ještě eskalovat, přičemž bychom se ani nedivili, kdyby nakonec došlo na zapalování aut, což je další oblíbený francouzský sport. Že přitom něco takového továrnu neotevře, je zcela jasné.
Ve výsledku to nakonec není Renault, vůči kterému se obrací hněv, nýbrž francouzská vláda. Stejně jako mnohé další, které vyhlásily válku spalovacím motorům a nutí automobilky k přechodu k elektrickým autům. Tlak na masovou elektrifikaci přináší i rozsáhlé změny ve výrobních programech automobilek, které rázem nepotřebují mimo jiné tolik továren na výrobu motorů a převodovek. Jejich zavírání a propouštění nadbytečných zaměstnanců je logickým dopadem, odborářům to ale dochází až nyní.
Pokud tento trend neustane, patrně o podobných problémech neslyšíme naposledy. Ostatně si stačí uvědomit, že aktuálně se o řadu palcových titulků v médiích postaralo 350 stávkujících zaměstnanců ve zmíněné továrně. O práci ale můžou stejným způsobem přijít statisíce lidí.
V továrně Fonderie de Bretagne na severozápadě Francie vyráběl Renault části motorů a převodovek. Obojí je však v případě elektromobility zbytečné, navíc automobilka musí kvůli své svízelné situaci přistoupit k rozsáhlé restrukturalizaci. Podnik je tedy uzavřen, proti čemuž zaměstnanci protestují velmi nevybíravým způsobem. Foto: Renault
Zdroj: AFP
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva