Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dojezdy elektromobilů jsou lež, říká šéf VW. Zametl si ale před vlastním prahem?
17.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Volkswagenu neříká nic, co bychom nevěděli, podobná slova z úst takového člověka jsou přesto vítaná. Brání ale VW někdo říkat pravdu?
Před pár léty jsem měl zapůjčený k testu Volkswagen e-up!, elektrickou verzi prcka z Wolfsburgu. Podle technických parametrů měla zvládnout ujet 160 km na jedno nabití. Především tento údaj jsem se rozhodl ověřit, protože skoro všechno ostatní je dnes na elektrických autech bezproblémové - pohybují se tiše a agilně, ovládají se příjemně a uvnitř všechno funguje jako v konvenčních autech. Elektromobily mají potíže jen s cenou a použitelností danou hlavně kombinací dojezdu, doby dobíjení a omezeného množství dobíjecích míst.
Začal jsem tedy plánovat testovací trasu. Možností v daný moment nebylo mnoho, neboť infrastruktura byla v ještě žalostnějším stavu než nyní. Nezbývalo tedy nic jiného, než si vystačit s Prahou a jejím okolím a skončit tam, kde začnu - doma. Naplánovaná trasa měla ve finále 55 kilometrů, byla tedy výrazně kratší, než kolik měl činit udávaný dojezd. Do kalkulace jsem zahrnul po většinu času město, což je z hlediska dojezdu neideální, ale e-up! asi nikdo nebude prohánět po D1. Navíc je tu rekuperace kinetické energie a minimální používání brzd, to mohlo pomoci.
Jenže paket lithium-iontových baterií má kapacitu jen 18,7 kWh. To je ekvivalent asi 5,5 litru nafty v nádrži konvenčního auta a jak daleko na takové množství paliva dojedete po městě? Praxe a teorie se tedy rychle začaly rozcházet. Už po odpojení kabelu udávaný dojezd nečinil 160, ale 143 kilometrů. Navíc dalších osminu sebrala zapnutá klimatizace, asi šestnáctinu „sežrala” palubní elektronika. Rázem jsem tak měl jen predikovaný dojezd na zhruba dvou třetinách oproti hodnotě udávané automobilkou.
Jak vše dopadlo? Již po agilnějším absolvování prvního 22kilometrového úseku jsem se začal obávat, zda se vůbec dostanu zpět domů. Prostřední část trasy dlouhou přibližně 16 km jsem proto absolvoval ve vlažnějším tempu, tu závěrečnou pak raději i bez použití klimatizace a audiosystému. Ke kabelu jsem to sice zvládl, nicméně o moc dál než oněch 55 km bych dojet nezvládl. Věřil bych tak nanejvýš 80 kilometrům v běžné mírné praxi a není to jediná naše zkušenost s elektrickými auty, kdy dojezd byl daleko za udávaným - u takového Opelu Ampera byl naprosto nedosažitelný ani při dokonale defenzivní jízdě rychlostmi nedosahujícími ani limitů a s pomocí gravitace.
Proč o tom všem ale mluvím? Především kvůli slovům šéfa německé automobilky Herberta Diesse, který uvedl, že udávané dojezdy elektrický aut jsou lež. I když řada aut slibuje dojezd až 600 kilometrů, podle Diesse je „realita daleko nižší“. Automobilky by se proto tak dle něj „měly podívat na způsob, jakým dochází k výpočtu dojezdu“, a to z jednoho prostého důvodu - jinak riskují stejnou blamáž, jaká je obklopuje, pokud dnes na udávanou spotřebu paliva. Také za tu obvykle nikdo nejezdí, i když se snaží, je to jen číslo na papíře.
To jsou jistě sympatická slova, ale něco na nich smrdí. Pohled na udávané dojezdy dnešních elektrických Volkswagenů odhalí, že Němci hlásají pořád tytéž nesmysly naměřené dle původního evropského cyklu měření. Pokud tedy ví, že je to lež, proč je zveřejňují? Mohou si zamést nejprve před vlastním prahem, jít příkladem a pak kázat ostatním. Nebo se snad bojí, že při pohledu na reálný dojezd by si jejich elektrická auta nekoupil už vůbec nikdo?



Šéf VW Herbert Diess sice mluví o nereálných dojezdech elektromobilů...
...v případě modelu e-up! je však nadále udáváno 160 km na jedno nabití. To je nereálný údaj a ostatní elektrické modely na tom nejsou jinak
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nejčtenější články
Fiat našel využití pro svou upadající slavnou značku, začal prodávat lidové Maserati. Za jeho cenu je to terno
13.6.2025Japonci začali prodávat prťavé laciné auto pro jednoho. Je tak malé, že ho můžete naložit do normální dodávky
13.6.2025Prodeje prvního elektrického Rolls-Roycu se propadají o 60 procent z roku na rok, majitelé během hrstky kilometrů tratí miliony
14.6.2025Šéf Bugatti do detailu ukázal pohon nového Tourbillonu, jeho V16 má oproti dosavadnímu motoru W16 překvapivou výhodu
14.6.2025Tohle nemůže fungovat, dejte tomu pořádný motor. Po letech první nový Peugeot GTi je marný pokus popřít fyzikální realitu
14.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva