Reklama

Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít

Nad budoucnost naftových motorů se v posledních letech stahují mračna, stále jsou ale relativně žádané. Po 22. únoru se za nimi může definitivně zavřít voda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít

14.2.2018 | Petr Prokopec | 117 příspěvků

Nad budoucnost naftových motorů se v posledních letech stahují mračna, stále jsou ale relativně žádané. Po 22. únoru se za nimi může definitivně zavřít voda.

Přijde to dnes skoro neuvěřitelné, ale ještě před třemi léty bylo na diesely nahlíženo jako na spasitele planety. Tak se k nim stavěl establishment v Evropě, kde byly v potaz brány především emise CO2. Starý kontinent se v rámci Kjótského protokolu zavázal k jejich výrazné redukci a bez dieselů a od reality odtržené metodiky měření spotřeby by to nešlo. Proto byli „producenti sazí“ preferováni prakticky veškerými vládami a procedura NEDC zůstávala neměnná po dvacet let, což umožnilo firmám najít i tu sebemenší skulinu v pravidlech.

Poté přišel skandál Volkswagenu a vše se sesypalo rychleji než domeček z karet. Již od loňského září tak musí nově homologované vozy procházet testy WLTP, jež sice také jsou od skutečného světa vzdáleny, reflektují jej však daleko lépe než předchozí metodika. Na samotné diesely je pak náhle nahlíženo jako na typ pohonných jednotek, který nás za chvíli bude mít všechny na svědomí a podle mnoha lidí si zaslouží odchod do věčných lovišť.

Až dosud jsme se pohybovali na úrovni lovení kladných politických bodů, případně pak předsudků. Nicméně některá města, zejména pak ta německá, se rozhodla vytáhnout do boje za reálně čistší ovzduší. Není to ve výsledku až tak překvapivé, neboť dle Centra pro automobilový výzkum (CAR) ovzduší řady metropolí obsahuje koncentrace NOx až dvakrát překračující povolené limity. Za jejich produkcí stojí hlavně diesely, tak je jasné, na jakém poli se bitvy odehrají.

Automobilky samozřejmě narůstající averzi vůči dieselům již zaznamenaly, proto ostatně v loňském roce došlo ke spuštění celé řady programů, díky kterým měly staré vozy s „naftožrouty“ zcela zmizet z ulic a těm nejnovějším byl přehrán software. Podle Ferdinanda Dudenhöffera, který je šéfem výše zmíněného centra, ovšem ani tyto kroky nevedly ke zlepšení ovzduší a ke snížení emisí NOx. Bude proto prý třeba daleko razantnější opatření.

Nejspíše asi nemusíme dodávat, že jde o dříve již mnohokrát zmiňované zapovězení vjezdu starších dieselových aut do center některých německých metropolí. Patří mezi ně Mnichov, Stuttgart, Kolín, Reutlingen, Hamburg, Heilbronn, Kiel, Düsseldorf, Darmstadt a Ludwigshafen. Je ovšem více než jisté, že jakmile budou učiněny první krůčky, další města se přidají. Všichni tedy s velkým napětím očekávají příchod 22. února.

Proč je ve hře zrovna toto datum? Právě za osm dní se bude konat přelíčení německého federálního soudu, který má rozhodnout, zda ony metropole mohou takový zákaz vydat či nikoliv. Zatím by se sice mělo jednat pouze o určité oblasti - tedy především centra měst - nicméně nejspíše všichni známe pořekadlo o podaném prstu a následně o utržené ruce. Právě proto bude verdikt ostře sledován, v podstatě změní automobilový vývoj v celé Evropě.

Aktuálně si přitom asi nikdo nedokáže představit, co se stane, pokud soud rozhodne ve prospěch měst. Dieselové motory používají taxíky, kurýři, zásobování, ambulance, autobusy, popeláři a samozřejmě i miliony běžných občanů. V některých případech - zejména u veřejných služeb - nejspíše dojde na výjimky z pravidel, ovšem většina lidí bude nucena k rozhodnutí, zda obměnit vozový park nebo naopak třeba pracovní místo nacházející se v Mnichově.

Německo je přitom hlavním evropským trhem, jen v loňském roce zde bylo registrováno 3 441 262 aut. To je téměř pětina všech prodaných vozů v celé EU. To je již pořádná porce koláče, kterou je třeba brát v úvahu. Pravda, zákaz se sice bude týkat starších dieselů, nicméně už dosavadní náznaky možného příchodu takového zákazu způsobily, že se Němci začali dieselům vyhýbat. S ohledem na současné tažení proti nim je totiž docela dobře možné, že za pár let dojde i na jeho rozšíření na veškeré „naftožrouty“. Pokud by města mohla vjezd dieselů do center zakázat, v Německu by jim to strhlo vaz.

Navíc se dá předpokládat, že Německo sebou strhne lavinu dalších zemí, ostatně odporem vůči dieselům se v poslední době vyznačuje především Francie, tedy třetí největší evropský trh, kde loni bylo prodáno 2 110 748 aut. Souhrnně tak již jde o více než třetinu registrací celé EU, což si automobilky jen stěží mohou dovolit ignorovat. Daným náladám tedy zcela jistě přizpůsobí vývoj i nabídku.

22. února se opravdu rozhodne o budoucnosti dieselů v Evropě. Jejich osud sice byl značně nahnutý již kvůli podvodu Volkswagenu, nicméně očekávaný soudní verdikt může celý proces značně urychlit. Pokud tedy toužíte po ojetém dieselu, se kterým se budete pohybovat jen na našich silnicích, můžete se u dovezených ojetin těšit na ještě nižší sumy než dosud. I když je pochopitelně otázkou, jak by rozmach německých zákazů vjezd do center ovlivnil uvažování českých politiků a tedy i vývoj v České republice...

Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít - 1 - Runaway diesel splaseny dalsi 01Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít - 2 - Runaway diesel splaseny dalsi 02Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít - 3 - Runaway diesel splaseny dalsi 03Za osm dnů se rozhodne o osudu dieselů v Evropě. Jediné rozhodnutí je může zabít - 4 - Runaway diesel splaseny dalsi 04
Německé metropole mají problém s vysokou mírou emisí NOx v ovzduší, prý hlavně kvůli dieselům. Za osm dní federální soud tak může potvrdit zákaz jejich vjezdu do center, což by dozajista ovlivnilo vývoj nejen v Německu, ale i v celé Evropě

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 117 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše