Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory

Mondeo jako nové auto u zákazníků už léta propadalo, coby ojetina ale za citelně nižší ceny představuje zajímavější nabídku. Na co dát pozor, abyste se nespálili s jeho posledními generacemi?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory

30.3.2021 | Petr Prokopec

Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory

/

Foto: Adam Šrámek, Autoforum.cz

Mondeo jako nové auto u zákazníků už léta propadalo, coby ojetina ale za citelně nižší ceny představuje zajímavější nabídku. Na co dát pozor, abyste se nespálili s jeho posledními generacemi?

Minulý týden Ford oficiálně potvrdil to, o čem se spekulovalo už léta. Tedy že ukončí výrobu modelu Mondeo, který byl svého času bestsellerem modrého oválu. Zejména na sklonku minulého století dokázal na starém kontinentu hned několikrát překročit metu 300 tisíc prodaných exemplářů za rok, díky čemuž držel krok s konkurenčním Volkswagenem Passat. A občas jej dokonce i překonával. Nicméně zatímco „lidový vůz“ loni prodal 115 363 vozů, Ford měl na kontě pouze 21 222 registrací.

Tento trend byl dlouhodobý a nevázal se pouze k poslední generaci, která v Americe odstartovala svou životní dráhu jako Fusion již v roce 2012, ale i k té předchozí. Nicméně i tak se na trhu s ojetinami najde nemalé množství aut, která se v poměru výkonu a ceny posunula do příznivějších sfér. Zájemci se nicméně musí připravit na to, že Mondeo bylo velmi populární u správců firemních vozových parků. Jako takové je tedy zatíženo nemalým nájezdem, který pochopitelně jen umocňuje vrozené sklony k některým technickým problémům.

My si nejprve posvítíme na vůz vyráběný v letech 2006 až 2014, ovšem než se dostaneme k jeho kladům a záporům, musíme zrekapitulovat počátky tohoto modelu. Prvé Mondeo se objevilo v roce 1992, přičemž po čtyřech letech dostalo nástupce. Ten byl sice postaven na stejné platformě a používal i většinu původních mechanických dílů, ovšem kvůli změnám ve vizáži jej řada lidí začala brát jako druhou generaci, jakkoliv šlo o facelift.

Model z roku 2006 je tak vlastně třetí a nikoliv čtvrtou generací, přičemž mezi jeho hlavní klady patřily rozměry. Při 4,8metrové délce, 1,9metrové šířce a 2,9metrovém rozvoru jste si totiž na nedostatek místa nemohli stěžovat ani v kabině, ani v zavazadelníku. Přitom Mondeo zůstalo relativně lehké, což se nakonec pozitivně projevilo na ovladatelnosti. V případě řízení a podvozku totiž Ford v té době stále patřil na špičku.

Co se motorů týče, tam automobilku vždy doprovázela trochu jiná reputace. Mondeo je toho důkazem, neboť u turbodieselových motorů musí majitelé počítat s nemalou prodlevou. U jedna-šestky je rovněž třeba očekávat i to, že turbo odejde spíše dříve nežli později. A aby toho nebylo málo, jsou všechny agregáty včetně 2,5litrového pětiválce (220 koní) i dvoulitrového čtyřválce (240 koní) náchylné na úniky oleje.

Na další těžkosti se musíte připravit v případě světlometů, a to předních i zadních. Možná vás nemine ani kompletní výměna, což platí také o výfukovém ústrojí. Vrásky vám ovšem nebude dělat koroze karoserie, stejně jako lze při odpovídající servisní péči chválit také brzdy. S těmi má naopak problém nástupce, neboť přestože je užší, hmotnost vylétla nahoru. V nejlehčí formě tak Mondeo váží 1 507 kilo.

Ani čtvrtá generace nemá nejspolehlivější motory, navíc jejich nabídka byla postupem času zredukována pouze na dvoulitrový turbodiesel produkující 150 či 190 koní a dvoulitrový benzinový hybrid, jenž byl naladěn na 187 koní. Nedostatečná dynamika tedy problémem není, ovšem stále je třeba počítat se špatnou těsností jednotek, a tedy i s úniky oleje. Kromě toho jsou diesely na dnešní dobu poněkud obhroublé.

Špatnou zprávou také je, že řízení již není tak dokonalé a s hledáním stability tak budete mít více práce než dříve. Kromě toho občas stávkuje elektricky výklopné tažné zařízení, a aby toho nebylo málo, i zde se nejspíše musíte připravit na výměnu žárovek a diod ve světlech. Nabízené kousky je tak třeba důkladně prověřit, hlavně v případě třetí generace, která startuje již lehce na pouhými 50 tisíci korunami.

V případě nástupce se již musíte připravit na vyšší sumy, i proto, že nejde o až tak starý vůz. Mondeo čtvrté generace navíc již není z plně dostupného kraje, aktuálně startuje na 788 900 Kč. To je značný rozdíl vůči předchůdci, jehož základní varianty byly k dispozici od půl milionu korun. Vlastně proto není překvapivé, že ceny v bazarech začínají u slušných exemplářů na 300 tisících korun.


Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 1 - Test Ford Mondeo Combi 16 EcoBoost 02Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 2 - Test Ford Mondeo Combi 16 EcoBoost 06Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 3 - Test Ford Mondeo Combi 16 EcoBoost 16
Třetí generace Mondea byla ještě pravověrným evropským Fordem, jenž konkurenci překonával řízením či podvozkově. S motory to ovšem bylo horší. Foto: Michal Borský, Autoforum.cz

Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 4 - Test Ford Mondeo 2015 rychly 04Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 5 - Test Ford Mondeo 2015 rychly 07Ford Mondeo končí, ale jaký je coby ojetina? Při výběru je třeba hlídat některé motory - 6 - Test Ford Mondeo 2015 rychly 35
Nástupce již vycházel z Fordu Mondeo a řidičskou volbou rozhodně nebyl. Motorů spojených s únikem oleje se ovšem nevzdal. Foto: Adam Šrámek, Autoforum.cz

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše