Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Až moderní hypersporty dokážou pokořit rekord opomíjeného nacistického monstra
21.2.2021 | Petr Prokopec
Vývoj aut učinil zejména v posledních dekádách obrovský krok vpřed, a tak byla postupně překonána spousta rychlostních rekordů od maximálky po akceleraci. Jeden se ale skoro 80 let nehnul.
Boj o titul nejrychlejšího auta světa se v posledních letech posunul do poněkud absurdních sfér. Od dob Bugatti Veyron, které hranici možného dostalo daleko za metu 400 km/h, bylo jasné, že někdo bude muset přijít s něčím naprosto bláznivým, aby tento titul získal. Trvalo to dlouho, ale nakonec se to nejprve v roce 2017 povedlo Koenigseggu a před třemi týdny i SSC. Rychlosti začínající čtyřkou už asi nikoho nepřekvapí, a tak je nyní otázkou už jen to, kdo první překoná metu 500 km/h. A SSC říká, že jeho Tuatara na to má.
Bude zajímavé to sledovat, snahy obou naposledy zmíněných značek ale spojuje jeden zajímavý aspekt, o kterém se snad kvůli jeho historickým kořenům moc nemluví. Jak Švédové, tak Američané nemají k dispozici žádné zvláštní místo, kde by takový pokus mohli uskutečnit, jak je obří testovací areál Ehra-Lessien patřící Volkswagenu. A protože je třeba opravdu dlouhých a širokých uzavřených úseků, aby se vůz bezpečně rozjel až kamsi k 500 km/h, nechaly si obě značky uzavřít 17,7 kilometru dlouhý úsek veřejné dálnice v Nevadě.
Rychlostní rekord silničního auta a rychlostní rekord na veřejné silnici jsou totiž dvě jiné věci. Automobilky obvykle používaly uzavřené areály, ať už svoje, nebo pronajaté, aby rekord pokořily - i McLaren F1 dosáhl svého rekordu na Ehra-Lessien, starší Bugatti se proháněla v Nardó, a tak podobně. Abychom našli auto, které takhle rychle jelo po silnici, po níž mohou jezdit i ostatní cestou do práce, musíme se vrátit až do velmi dávné historie, do roku 1937.
Tehdy vznikl Mercedes-Benz W125 Rekordwagen, na svou dobu neuvěřitelně výkonné, 736koňové monstrum. Stalo se tak z popudu nacistické strany NSDAP, která chtěla světu dokázat, že německé vozy jsou absolutně nejrychlejší na celé planetě. Proto v lednu 1938 usedl do kokpitu Rudolf Caracciola, který Rekordwagen na německém Autobahnu rozjel na 431 km/h.
V Guinnessově knize jej nenajdete, ta vznikla až v roce 1951, o Caracciolově zápisu ale nikdo nikdy rozumně nepochyboval. Na veřejné silnici ale až do roku 2017 nikdo rychleji nejel, od té doby má Koenigsegg certifikováno 447,1 km/h, o 16 km/h více. Tuatara měla jet původně dokonce 533 km/h, po nejasnostech ale k certifikaci rekordu nedošlo. I jeho ověřených 455,2 km/h, byť nakonec dosažených jinde, by ale na rekord stačilo
Až nejmodernější hypersporty tedy mohou konkurovat tomu, co Němci předvedli na veřejné dálnici před více jak 80 léty a bez ohledu na pochybné nacistické konotace musíme smeknout před všemi, Caracciolu nevyjímaje, že něco takového v tak dávných dobách dokázali. Jsme zvědavi, kam se bude tento specifický rekord posouvat dále - pokud SSC (a nebo Koenigsegg, ten též neřekl poslední slovo) znovu zvládne nechat si uzavřít onu dálnici v Nevadě, můžeme být skutečně svědky pokoření mety 500 km/h na silnici, po níž se jinak prohání obyčejná auta. O to by takový zápis byl pozoruhodnější a historický hned dvakrát.








Mercedes-Benz W125 Rekordwagen se dokázal už v roce 1938 rozjet na veřejné dálnici na 437 km/h. Tento zápis dokáží překonat až nejmodernější hypersporty od Koenigseggu a SSC. Foto: Mercedes-Benz
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejčtenější články
Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring