Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autosalon Detroit 2012: přehled novinek
13.1.2012 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(Doplněno 13.1.) Nejvýznamnější severoamerický autosalon je v plném proudu a odhaluje desítky světových premiér. Projděte si je s námi jednu po druhé.
Přehled kapitol
Nissan Pathfinder
Jak možná víte (anebo případně nevíte), první generace Pathfinderu byl pravověrný offroad postavený na nezávislém žebřinovém rámu s tuhou zadní nápravou a nezávislým předním zavěšením. Následník (1996) ovšem poněkud vyměkl a transformoval na SUV. Dostal samonosnou karoserii, ačkoli zadní náprava zůstala stejná. Což ve výsledku přineslo hlavně problémy, jelikož silentbloky pomocného rámu nebyly s to zvládnout nadměrné zatížení a hromadně odcházely.
Nissan se poučil a třetí, zatím aktuální verzi opět postavil na rám a zavěšení vyřešil šalamounsky. Pickup Navara vycházející ze stejného základu dostal tuhou nápravu, ale Pathfinder pro změnu nezávislé zavěšení všech kol. A tím se dostáváme k detroitské studii, kde je opět vše jinak. Z nové generace se stane běžné SUV, které se podle Nissanu opět vrací k samonosné karoserii a víceprvkovému nezávislému zavěšení.
Automobilka slibuje, že tato změna posádce přinese více prostoru nad hlavami a větší zavazadelník, i když objem převážených kufrů do jisté míry ovlivní také obsazení třetí řady sedadel. K technice se automobilka téměř nevyjadřuje. V jejím textu je pouze zmínka o motoru V6 kombinovaném s převodovkou s plynule měnitelným převodem typu CVT, pohonem všech kol a spotřebou o 25 procent nižší ve srovnání se současným typem 4,0 V6 o výkonu 269 koní. Možná nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že Nissan využije sdílení techniky a použije pohonnou jednotku Infiniti JX35, které má pod kapotou motor 3,5 V6 s výkonem 270 koní při 6 400 ot./min. a maximálním točivým momentem 336 Nm při 4 400 ot./min.
Přečtěte si více: Představení konceptu nové generace Nissanu Pathfinder.
Porsche 911 Cabriolet
Porsche už tradičně prezentuje nejdříve základní motorizace Carrera a Carrera S také ve verzích se skládací střechou. A to znamená, že stejně jako v případě kupé máte na výběr mezi objemem 3,4 nebo 3,8 litru a výkonem 350 nebo 400 koní. Identické možnosti máte také při volbě sedmistupňového manuálu či sedmistupňové dvouspojkové převodovky a nebudou chybět ani pakety Sport+.
Jen pro ilustraci by vás mohlo zajímat, že základní verze kabrioletu akceleruje na stovku za 5,0 sekundy, zvládne 286 km/h a automobilka uvádí průměrnou spotřebu 9,2 litru/100 km. Na opačném konci stojí verze S s PDK a Sport+, která zrychlí na 100 km/h za 4,3 s, jezdí rychlostí 299 km/h (o dva kilometry v hodině pomaleji než manuálem) a navíc může Porsche díky současným normám měření spotřeby uvádět hodnotu jen 8,9 l/100 km.
Kabriolet zpravidla nebývá o zběsilém závodu proti stopkám na okruhu, takže bychom se mohli podívat, co je zvláštního v konstrukci sklápěcí střechy. Tak především jsou to materiály. Pokud je karoserie vozu podobně jako u kupé sestavena z hliníkových a ocelových dílů, „odkládací“ vršek je ještě větší exotika. Rám střechy - schopné ukrýt se v zádi za pouhých 11 sekund a to i při jízdě rychlostí až 60 km/h - je vyrobený z hořčíku. V přední a zadní části jsou pak čalouněné karbonové díly, které střechu jednak odlehčují a zároveň ji pomáhají udržet napnutou v přesně definovaném tvaru. Nejde ovšem pouze o estetiku, ačkoli Porsche tvrdí, že to pomáhá udržet siluetu téměř k nerozeznání od uzavřené 991, ale pomáhá to také stabilizovat konstrukci při jízdách vysokými rychlostmi.
Přečtěte si více: Podrobné představení nové 911 Cabrio.
Scion FR-S
FR-S byl odhalen již na autosalonu v Tokiu po boku svých bratrů se znáčky Toyoty a Subaru (GT 86 a BRZ), v Detroitu ale slaví svou veřejnou premiéru ve své adoptivní domovině, a tak se k němu ještě vraťme.
Jméno vozu je postaveno ze tří písmen, které jsou zkratkou slov Front-engine (motor vpředu), Rear-wheel drive (pohon zadních kol) a Sport. Podobně jako v případě konceptu Subaru BRZ STi, ani lehce jiné a docela originální tvary původní studie Scionu se nepromítly do finální podoby. V reálu je zde prostě „jen“ Toyota GT 86 s jinými znáčky a dokonce zde na blatnících zůstal i symbol s protiběžnými písty a číslem 86. V jedné věci se ale FR-S od svých soukmenovců odlišuje - místo spousty chromu v zadních světlech dostal decentnější zatmavěné plochy a nutno říci, že to zádi (subjektivně) náramně sekne. Jinak také Scion stojí v základu na 17“ kolech a pneumatikách o rozměru 215/45 R17 a využívá ventilované brzdy na obou nápravách.
Technika zůstává identická, takže tu máme opět atmosférický dvoulitrový boxer s přímým vstřikováním, výkonem 200 koní při 7 000 otáčkách a maximálním točivým momentem 205 Nm při 6 600 otáčkách. Nemění se ani převodovky, obě jsou šestistupňové, z toho jedna manuální a druhá automatická se sekvenčním řazením pádly pod volantem.
Přečtěte si více: Představení Scionu FR-S včetně desítek oficiálních i živých snímků.
Smart For-Us
Jméno malého užitkového Smartu, který v překladu znamená „pro nás“, má být nenápadným indikátorem faktu, jaký typ automobilu je ve Spojených státech pořád nejoblíbenější. Velikost a pohon ovšem moc nesedí. For-Us měří na délku 3 547 mm, má šířku 1 006 mm a výšku 1 701 mm. To jaksi „full-size” nebo „heavy-duty” segmentům v USA neodpovídá, nicméně oproti základnímu modelu For-Two jde o značný nárůst rozměrů v podélném směru. Délka byla prodloužena o 852 mm, rozvor o 613 mm a do šířky narostl také rozchod obou náprav - přední i zadní o 50 mm na celkových 1 335, respektive 1 435 mm.
Pseudoterénní Smart je poháněný elektromotorem o výkonu 75 koní a maximálním točivém momentu 130 newtonmetrů. Pohonná jednotka schopná podle údajů výrobce udělit malému vozu nejvyšší rychlost 120 km/h přitom čerpá energii ze skromného balíčku lithium-iontových akumulátorů o celkové kapacitě 17,7 kWh. Dobíjení baterek může probíhat kromě standardního způsobu pomocí kabelu připojeného k elektrické síti rovněž rekuperací brzdné energie při jízdě na volnoběh nebo zpomalování.
Přečtěte si více: Předdetroitské odhalení Smartu For-Us.
Toyota Land Cruiser V8 2012 - facelift
Modernizovaný největší křižník offroad flotily značky Toyota jsme vám sice představili nejdříve vizuálně po úniku katalogových obrázků a podruhé na konci loňského roku po oficiálním odhalení, ale až dosud se jednalo o japonskou specifikaci. V jejím případě je k mání pouze jediný motor, vidlicový osmiválec o objemu 4,6 litru, výkonu 318 koní a točivém momentu 460 newtonmetrů.
V tuto chvíli není jisté, zdali se tento agregát objeví také na některých jiných trzích a to hlavně proto, že v Evropě bude hlavní nabídka postavena na dieselu V8 a Spojené státy dostanou ještě silnější benzínovou pohonnou jednotku. A právě k ní máme bližší data, jelikož Toyota vypustila specifikace pro USA.
Pod kapotou tamního Land Cruiseru se dostal také osmiválec ale s objemem 5,7 litru. Výkon atmosférického motor poskočil na 386 koní při 5 600 ot./min. a maximální točivý moment činí 545 newtonmetrů při 3 600 ot./min. Pohled do katalogu severoamerického zastoupení Toyoty říká, že v tomto směru se vůbec nic nezměnilo a identická zůstává také šestistupňová automatická převodovka i mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen přerozdělující sílu motoru mezi nápravami v základním poměru 40:60 - ve prospěch té zadní.
Přečtěte si více: Představení americké verze Land Cruiseru doplněné o snímky evropského provedení.
Toyota NS4
Hybridní koncept Lexus LF-LC do detroitské premiéry nevydržel a jeho fotografie utekly mimo plán postupného odhalování. Toyotě to s automobilem podobné koncepce vydrželo a svůj hybridní sedan uchovala pod pokličkou, až do oficiální prezentace. A docela je na co se dívat.
Přestože v klínovitém tvaru karoserie nemusí najít zalíbení každý, design studie NS4 Plug-in Hybrid skýtá rozhodně více vzrušení a kontroverze, než všechna současná rodinná auta od Toyoty dohromady. Automobilka přitom tvrdí, že ukazuje příští stylistický směr firmy, který má „vytvořit emotivní propojení se zákazníky”, takže se nekoná žádné volné myšlenkové cvičení, ale evidentně jde o seriózní pokus vystoupit z nudné šedi.
Nakolik se jedná o funkční vůz, nevíme, ale na některých obrázcích je zachycen v pohybu, takže budeme Japoncům věřit, že v něm testují novou generaci menšího, lehčího, výkonnějšího a pochopitelně i úspornějšího dobíjecího systému Hybrid Synergy Drive. Více k pohonné jednotce neprozradili, tedy akorát to, že akumulátory mají být schopné nabíjet se rychleji, zatím ale není úplně jasné, jak toho Toyota docílí.
Přečtěte si více: Představení Toyoty NS4 Plug-in Hybrid s desítkami dalších snímků.
Volkswagen E-Bugster
Volkswagen postavil sourozence šest let starého konceptu Ragster, ačkoli střecha novinky nebyla snížena tak radikálně jako studie z roku 2005. E-Bugster ji má oproti sériovému Beetlu 2012 sraženou o devět centimetrů, zatímco starší stroj až o patnáct. A to značí trochu odlišný přístup - nový Bugster je vizuálně spíše skalpovaný než dramaticky snížený. Vzhled vozu je přesto specifický, o což se starají i masivní zadní sloupky, originální 20" kola a lehce upravené nárazníky, hlavně ty přední s LED pro denní svícení. Krom snížené výšky více muskulaturní vzhled vytváří i o tři centimetry větší šířka. Do interiéru zatím nahlédnout nemůžeme, nějaké to unikum ale lze očekávat i v něm.
Název napovídá, že případné osádce vozu by do uší spalovacím motorem asi nezavrčel. Elektrobrouk totiž dostal baterkami poháněný motor o výkonu 85 kW (114 koní) a točivém momentu 270 newtonmetrů. Balíček lithium-iontových akumulátorů umístěný pod zadními sedadly zatěžuje platformu hmotností 315 kg a stačí přitom jen na 160 kilometrů, což navíc asi nebude za běžných provozních podmínek.
Volkswagen říká elektrickému řešení pohonu „Blue-e-motion” (že je vám to povědomé...) a již potvrdil, že stejné dostanou i další kompaktní modely značky. Zejména pak Golf. Více detailů k E-Bugsteru ani dalším elektrickým záměrům VW ale zatím neznáme, snad se je dozvíme přímo v Detroitu.
Přečtěte si více: Kompletní sada fotografií elektrického Volkswagenu E-Bugster.
Volkswagen Jetta hybrid
Koncern Volkswagen má kromě elektrického E-Bugsteru a zatím neznámé třetí novinky připravenu pro detroitský autosalon také Jettu Hybrid. Ta má oslovit především Američany toužící po úsporném provedení, kteří na otázku obsahující zmínku o naftě říkají jasné „nein”.
Německá novinka pochopitelně vychází z poslední generace tohoto kompaktního sedanu, je ale vybavena přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu 110 kW (150 koní) a točivém momentu 250 newtonmetrů. Elektromotor přidává dalších 27 kW (37 koní) a podle VW činí kombinovaný výkon 172 koní. Ten postačuje vozu ve spojení se sedmistupňovým DSG ke zrychlení na 97 km/h (60 mil/h) za méně než devět sekund. Dvouspojková převodovka může v průběhu jízdy odpojit zážehovou jednotku a vůz je pak podle tvrzení automobilky schopen ujet čistě na baterky vzdálenost 2 km s maximálkou do 70 km/h.
Hybridní Jetta by měla ve srovnání se standardním modelem vážit o 100 kg více (samotné Li-ion akumulátory mají 35,8 kg - kapacitu neznáme, odhadnout ji ale můžeme někde kolem 3 kWh) a pohotovostní hmotnost by se měla vejít do hranice 1 500 kg. Průměrná spotřeba vozu by měla činit 5,2 l/100 km.
Další detaily neznáme, otázkou ale je, jestli je k této variantě jinak dobře známé Jetty ještě co dodat. Pokud Volkswagen usoudí, že ano, určitě to doplníme i my.
Volkswagen cosi - nakonec nic zvláštního
Níže zmíněným způsobem Volkswagen lákal na odhalení jedné ze svých detroitských novinek. Nebyli jsme si jisti, o co jde, doufali jsme ale v třetí vůz či koncept. Nakonec ale muselo jít o Jettu Hybrid, což nám jako až tak „velká věc” nepřijde...
Z koláče pozornosti si ale chce něco utrhnout i německý Volkswagen, a tak svou novinku třetí novinku alespoň trochu poodhalil. Nemůžeme vám bohužel zatím nabídnout konkrétní snímek, z fotky uvolněné kanadským zastoupením VW ale můžeme aspoň hádat, o co tu půjde. Sama automobilka říká, že se máme připravit na „velké detroitské odhalení”, právě z níže přiložené fotky to ale až na takovou bombu nevypadá.
Němci již dříve avizovali, že do Detroitu přivezou koncept upraveného elektrického Beetlu, který by měl připomínat klasické americké hot-rody. Vedle něj se má světu představit hybridní provedení nové Jetty, máme tedy čekat ještě třetí novinku?
Podle toho co vidíme, těžko říci. Vůz ukrytý pod plachtou rozhodně nevypadá jako něco dramaticky nového. Uvidíme, realitu bychom měli znát v pondělí odpoledne. Do té doby můžete hádat, co VW pod stříbrným šatem schovává...
Volvo XC60 Plug-in-hybrid
O důvodech existence Volva V60 Plug-in Hybrid s dieselem a elektromotorem u zadní nápravy jsme si napsali několik pojednání. Ty měly za cíl vysvětlit, co vedlo nebo spíše nutilo švédskou značku k jeho vytvoření, jak firma snadno podlehla vábení chlubit se vylhanou průměrnou spotřebou podle nesmyslné metodiky a ve výsledku jsme materiály věnované tomuto vozu předběžně uzavřeli rozborem, kolik asi „žere” ve skutečnosti.
Dnes tu máme další Plug-in Hybrid od Volva, který se od svého předchůdce odlišuje - opomeneme-li fakt, že jde o jinou typovou řadu - ve dvou zásadních bodech. Zaprvé, prozatím se nejedná o sériový produkt jako v případě V60 PiH, ale koncept připravený pro nadcházející detroitský autosalon, ačkoli pokročilost hybridních technologií značky je na tak vysoké úrovni, že sériové provedení je bezpochyby pouze otázkou několika měsíců. A zadruhé, protože Volvo potřebuje „čistý” model rovněž pro trhy, které nejsou s to akceptovat dieselový motor, svůj další dobíjecí hybrid postavila kolem zážehového motoru.
Jde o nově navrženou čtyřválcovou pohonnou jednotku z rodiny motorů VEA (Volvo Environmental Architecture), která postupně nahradí víceválce dokonce i v připravovaném největším modelu XC90. Agregát má objem 2,0 litru, přeplňování turbodmychadlem a vcelku slušné výkony - v kombinaci s novou osmistupňovou automatickou převodovkou nabízí 280 koní a 380 newtonmetrů.
Přečtěte si více: Podrobné představení Volva XC60 Plug-in Hybrid.
< Předchozí3 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz