Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrifikovaná auta se prý v Evropě už prodávají líp než diesely, realita je ale jiná
30.10.2020 | Petr Prokopec
Zdánlivě bombastický titulek posledních desítek hodin vypadá jako počátek elektrické revoluce, situace ale zdaleka není tak přímočará. Ve skutečnosti diesely jen dál předávají žezlo benzinům.
„Nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval.“ Tento dnes již legendární výrok měl vyřknout někdejší britský premiér Winston Churchill, do úst mu jej ale vložil tehdejší říšský ministr propagandy Joseph Goebbels. Ať je však autorem kdokoliv, na platnosti těchto slov to nic nemění. Zvláště v dnešní době, kdy různé statistiky létají ze všech stran a každý se jimi snaží obhájit svou „pravdu”. Tvrdá fakta jsou ale naštěstí jen jedna a pohled do pozadí vždy odhalí, kdo se tu spíše snaží ohýbat realitu ve svůj prospěch.
Naposledy to udělala společnost JATO Dynamics, která zveřejnila analýzu prodejů nových aut za září v Evropě. Elektrifikované vozy podle ní vůbec poprvé překonaly diesely, čehož se řada médií ráda chytla a tento závěr dále zdůrazňovala. Čistě technicky je možné data takto interpretovat, je to ale velmi podobné jako tvrdit, že elektrifikovaná auta tvoří 100 % evropských prodejů, neboť všechna mají alespoň alternátor.
Pode JATO na diesely připadá 24,8 %, na „elektrifikovaná auta” pak 25 %. Kdysi oblíbené pohonné jednotky ale nepadly za oběť alternativnímu pohonu, žádný masivní přechod majitelů dieselů k elektrickým autům nenastal. Většina někdejších majitelů dieselů přechází k autům poháněným primárně benzinovými motory a že spousta z nich má také nějakou „elektrickou složku”, je dáno spíše tlakem EU na snížení emisí CO2 a papírovou efektivitu tzv. mild-hybridizace. Nakonec, že žádné jiné spalovací motor brzy nebudou ani k mání, jak nejednou zmiňovali.
Je zkrátka fundamentálně nesprávné dělat z elektromobilů, plug-in hybridů, hybridů a mild-hybridů jednu skupinu aut. Zejména ta poslední (ale do značné míry i ta předposlední) je nadále tvořena hlavně benzinovými modely, u nichž elektrifikace obvykle v podobě silnějšího startér-generátoru nic nemění na jejich podstatě. Na konto hybridů a mild-hybridů ale připadá 53 procent z celkových 327 800 registrací - jsou to benzinová, ne elektrická auta.
Za všechny příklady můžeme uvést Ford Puma, který je prý nejúspěšnějším elektrifikovaným autem. Ve skutečnosti ale není nabízen ani v elektrické, ani v plug-in hybridní, ani hybridní verzi, vrcholem je tu litrový tříválec s integrovaným startér-generátorem a větší baterií kvůli rekuperaci brzdné energie. Čistě na elektřinu však nedokáže dojet nikam. Papírově ale JATO ani takový vůz mezi benziny neřadí.
Diesely tedy půdu pod nohama jistě ztrácí, ale to se děje už nějaký čas a dál se to dít bude - z nabídek mizí jeden za druhým. O vítězství elektřiny nad nimi ale nelze hovořit, a to ani statisticky. Pokud tedy nechcete statistiku prezentovat možná líbivým, ale nutně zavádějícím způsobem nereflektujícím realitu.





Elektrifikovaná auta prý v září v Evropě poprvé překonaly diesely, realita je ale taková, že z většiny jde o benzinová auta, v jejichž fungování nehraje elektrická energie zásadní roli. Grafika: JATO Dynamics
Příkladem budiž nejprodávanější elektrifikované auto, Ford Puma. Jde jen a pouze o mild-hybrid, auto s litrovým turbotříválcem, u nějž elektromotor okrajově přidává ruku k dílu. Foto: Ford
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 2 hodinami (1) - Profesionální designér zkusil vysvětlit, jak mohly bizarní ledvinky BMW projít až do výroby
před 4 hodinami - Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 5 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 7 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 8 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
před 10 hodinami - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
před 11 hodinami - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
dnes - Bohatí lidé při lockdownech zabíjeli nudu tím, že si objednávali „nesmyslná” auta na přání
dnes - Auto roku 2021 podle Britů je překvapivě „normální”, elektromobily ostrouhaly
dnes
Živá témata na fóru
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Chlubítko univerzální 18:16 - Lachende Bestien
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan