Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat

Zanechme na chvíli debat o smyslu elektrických aut a jejich schopnostech vyhovět právě vašim potřebám, o jedné jejich výhodě donedávna nemohlo být sporu - jejich provoz byl díky elektřině nezatížené spotřební daní levnější. Iluze, že tomu tak bude dál, ale definitivně mizí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat

8.6.2022 | Petr Miler

Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat

/

Foto: Škoda Auto

Zanechme na chvíli debat o smyslu elektrických aut a jejich schopnostech vyhovět právě vašim potřebám, o jedné jejich výhodě donedávna nemohlo být sporu - jejich provoz byl díky elektřině nezatížené spotřební daní levnější. Iluze, že tomu tak bude dál, ale definitivně mizí.

Elektrická auta mají své příznivce i odpůrce, z různých důvodů. Někomu vadí, že nejsou tak ekologické, jak se tváří, ať už při výrobě či pozdějším provozu. Dalším je proti srsti jejich nařizování všem, i když to není unifikace, ale pestrost pohonů, co bude efektivní v jakémkoli smyslu těchto slov. A pochopitelně, jsou tu potíže s udržitelností dynamiky či dojezdem, často velmi komplikované doplňování energie nebo krátká životnost drahých akumulátorů a z ní pramenící extrémní, dnes pořád ani přesně neznámé propady hodnoty.

Jsou tu ale také výhody od tichého provozu, což je příjemné pro posádku i okolí, přes minimální lokální emise, alespoň možné, třebaže velmi pomalé doplňování energie doma, vysokou a téměř okamžitou akceleraci, možnosti rekuperace části energie jinak mařené brzděním až po řadu předností pramenící ze snazšího řízení chodu elektrického motoru či dokonce více motorů. V momentě, kdy by někdo udělal auto se čtyřmi elektromotory ovládajícími každé kolo zvlášť, efektivitu přenosu výkonu na silnici či možnosti ovlivňování chování auta v zatáčkách by to posunulo na docela jinou úroveň.

Bez ohledu na tyto debaty se ale zastánci i odpůrci donedávna shodovali na jednom - že provoz elektrických aut je výhodnější. Nejde o servisní náklady, tento mýtus už byl opakovaně vyvrácen a jasně se ukazuje, že navzdory nutnosti menší péče o celou pohonnou soustavu jsou to elektrická auta, která stojí servisně výrazně více, spotřebovávají také více brzd, pneumatik... Pak je tu ale ještě palivo či spíše „palivo”, které sice kvůli rostoucím cenám elektřiny dnes už není levné, pořád ale platí, že benzin a nafta jsou zejména v Evropě zatíženy extrémním zdaněním, které je činí uměle dražšími. O elektřině to přes různé příspěvky na solární energetiku apod. v takové míře neplatí.

Elektromobil tedy může být drahý na pořízení, život s ním může být komplikovaný a jeho prodej po pár letech může přinést méně, ale v mezičase se lze spolehnout na výhodný provoz skrze levnější, daněmi tolik nezatíženou elektřinu? Ne. A očekávat z dlouhodobého hlediska opak bylo vždy naivní.

Ačkoli se dnes zdá, že politici s úsměvem rozdávají na elektrická auta peníze jiných a budou rádi, když zvýhodňované vozy budou jen vzkvétat, je to neudržitelné. Automobilismus je obrovským zdrojem příjmů pro státní rozpočet a jakmile začnou elektrická auta znamenat jakkoli více, budou se muset též stát zdrojem, nikoli spotřebitelem přerozdělovaných peněz.

Nejlépe o tom svědčí už definitivní krok americké Louisiany, která už nemohla vystát, že lidé kupující elektrické vozy neplatí daně z benzinu nebo nafty. Ty jsou sice v USA obecně nízké, nejsou ale nulové a i takové peníze z jejich výběru chybí. Nazvěme to nepřesně silniční daní pro soukromé osoby, teď už schválená norma ale uvádí, že majitelé elektrických aut budou ročně platit navíc 110 dolarů a majitelé hybridů 60 dolarů, které lidé se spalovacími vozy platit nemusí.

Může se to zdát málo, ale je to dost peněz. Jednak jde v podstatě o to samé, co musí platit majitel konvenčního auta na spotřební dani - byť pochopitelně záleží na spotřebě, v průměru se jedná o 148 dolarů za rok. A především je třeba říci, že oněch 110 dolarů je dnes asi 2 600 Kč. Když budete nějaké auto vlastnit 5 let, během kterých najedete obligátních 10 000 km, bavíme se o 13 000 Kč na 50 000 km. Optikou amerických cen benzinu je to jako byste každých 100 km spotřebovali 1 litr paliva navíc, to je prostě velký rozdíl.

Ještě pikantnější je sice nižší, ale pořád citelné zatížení dobíjecích hybridů, jejichž majitelé jsou tak nepřímo nuceni jezdit hlavně na elektřinu, neboť když budou jezdit na benzin, zaplatí daň z něj i onu novou silniční daň. Majitelé elektromobilů a hybridů pochopitelně nejsou šťastní, ale... co mohli čekat? Člověk nepotřebuje více než selský rozum, aby mu došlo, že zdanění spojené s provozem elektrických aut bude muset být plus minus stejné jako to spojené s konvenčními vozy na benzin a naftu, neboť stát kvůli rozmachu elektromobilů šetřit opravdu nezačne. Ostatně, kdy a kde naposledy začal?

Když vše domyslíme do důsledku, nepůsobí na nás vize elektrické budoucnosti dopravy až tak lákavě - přes existující výhody jsou tu dražší auta na pořízení, která nedojedou tak daleko, není snadné je dobít, po pár letech nevyhnutelně ztratí více na své hodnotě. A provozně nebudou stát méně, neboť veškeré dosavadní umělé daňové výhody se jednoho dne ztratí. Stejně jako nyní v Louisianě.


Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Iluze o výhodném provozu elektromobilů dostala poslední smrtící ránu, nic jiného nešlo čekat - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Taková Škoda Enyaq dnes stojí od 1,124 milionu Kč s obtížně použitelnou 62kWh baterií a předpokladem rychlé ztráty hodnoty v horizontu jednotek let. U nás se lze stále utěšovat levnějším „tankováním”, příklad z USA ale ukazuje, že toto je velmi dočasný stav. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: USA Today

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.