Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa

Šéf AvtoVAZu nevidí ukrajinsko-ruský konflikt až tak černě. Místo ztrát počítá s růstem, kterému by v případě Lady mohl napomoci i slábnoucí Rubl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa

30.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf AvtoVAZu nevidí ukrajinsko-ruský konflikt až tak černě. Místo ztrát počítá s růstem, kterému by v případě Lady mohl napomoci i slábnoucí Rubl.

V naší včerejší zprávě jsme naznačili, že ruský trh v blízké budoucnosti dost možná čekají zásadní změny. Snížení cla by totiž mělo navýšit podíl importovaných automobilů, které budou krást zákazníky domácím značkám. V ohrožení je tak především AvtoVAZ, zejména pak Lada. Její šéf Bo Andersson proto v rozhovoru s německým serverem Automobilwoche uvedl věci na pravou míru. Podle něj by značka do roku 2016 měla dosáhnout 20procentního podílu na trhu a šestiprocentní marže. Jsou to ovšem pouhé sny, nebo nevyhnutelná realita?

„Vloni byl náš podíl na trhu jen 16 %, v prvním pololetí letošního roku však narostl na 17 procent,“ zmiňuje dílčí úspěch Andersson a dodává, že potenciál k dalšímu růstu tu je. „Nejprve chceme zlepšit kvalitu našich vozů. Poté přivedeme na trh jejich deriváty, mezi něž patří třeba crossoverová verze modelu Kalina. No a do třetice představíme hned tři zcela nové modely, přičemž první budete moci spatřit v září příštího roku.“

Danou novinkou s největší pravděpodobností bude chystaná Vesta, která se ve formě konceptu ukáže již letos. Na produkční verzi si ovšem AvtoVAZ chce nechat pořádně záležet, neboť plnit má evropské bezpečnostní standardy i novou emisní normu Euro 6. Za základní model byste přesto neměli dát více než 8 000 Eur (cca 220 000 Kč).

Mimo Vestu pak máme očekávat příchod dvou modelů vycházejících z konceptu X-Ray. Oba mají klást důraz na nízkou spotřebu, což je ostatně fakt, který se dotkne také existujícího portfolia. Na ruském trhu totiž získávají na vážnosti verze spalující CNG a LPG. Mimo to se očekává také výraznější elektrifikace, s níž by Ladě mohl pomoci Nissan.

To se ovšem bavíme o vzdálenější budoucnosti, ta bližší je zaměřena hlavně na osekávání nákladů. Andersson proto již zredukoval počet hierarchických úrovní značky z devíti na pět. Mimo to navýšil o 20 procent kvalitu vozů a o 25 procent jejich produktivitu. V Togliatti se tak dnes vyrábí 2 400 kusů denně, do konce roku to ale již budou tři tisícovky.

Souběžně s tím se pak má zlepšit i kooperace se subdodavateli. Aktuálně totiž automobilka do značné míry spoléhá na monopolizované partnery. Chystá se ovšem spolupráce s novými firmami, mnohé komponenty by tak Lada mohla dovážet kupříkladu z Turecka. Důraz na domácí společnosti však zůstane zachován, už kvůli větší soběstačnosti.

Andersson totiž naznačuje, že v úvodu zmiňovaná rusko-ukrajinská krize nebude mít na značku až tak negativní vliv právě kvůli faktu, že většina subdodavatelů pochází z bývalého Sovětského bloku. Platí se tedy Rublem, přičemž jeho oslabování ve výsledku hraje značce do karet. Oproti importované konkurenci totiž Lada nabídne více muziky za méně peněz.

Otázkou samozřejmě bude, jak politická situace ovlivní záměr AvtoVAZu expandovat do Německa a na další vyspělé evropské trhy. V tomto směru však má šéf automobilky jasno, prozatím se totiž budou upevňovat pozice na již dobytých územích. Útok na Evropu má přijít až ve chvíli, kdy budou hotové ony tři zcela nové modely.

Za konkurenci přitom Andersson nepovažuje pouze koncerny Volkswagen a General Motors, ale taktéž čínské značky, které se především v Rusku dostávají na čelní pozice nejžádanějších vozů. A to díky kombinaci nízké ceny, atraktivního designu a bohaté výbavy v kabině. To jsou ovšem faktory, kterými chce zaútočit také Lada.

Uvidíme tedy brzy, nakolik jsou plány vůbec prvního neruského šéfa ruské automobilky reálné. Sami přitom doufáme, že na ně válečná atmosféra nebude mít výrazný vliv.


Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 1 - AvtoVAZ Bo Andersson 01Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 2 - AvtoVAZ Bo Andersson 02Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 3 - AvtoVAZ Bo Andersson 03
Bo Andersson má s Ladou smělé plány, jimž kupodivu může napomoci i slábnoucí Rubl

Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 4 - Lada Vesta prvni foto 01Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 5 - lada vesta interierLada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 6 - Lada Vesta nova upoutavka 01Lada si věří. Brzy chce opanovat 20 procent ruského trhu, chystá se do Německa - 7 - Lada Vesta nova upoutavka 02
Chystaná Lada Vesta by produkční verzi měla dorazit až příští rok, letos uvidíme na autosalonu v Moskvě pouze koncept

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.