Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují

Tesla stále častěji naráží na negativní důsledky svého rychlého růstu a nedokáže se vyrovnat ani s rozsáhlejší výrobou, ani následnou péčí o prodaná auta. Trpělivost už došla i nizozemským zákazníkům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují

24.10.2020 | Petr Prokopec

Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují

/

Foto: Tesla

Tesla stále častěji naráží na negativní důsledky svého rychlého růstu a nedokáže se vyrovnat ani s rozsáhlejší výrobou, ani následnou péčí o prodaná auta. Trpělivost už došla i nizozemským zákazníkům.

Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Dané pořekadlo zná nejspíše každý Čech, v takovém americkém Fremontu o něm ale nejspíše nikdy neslyšeli. Místo toho se Tesla rozhodla, že začne stále více tlačit na kvantitu a kvalitu nechá plavat. Aby se přitom nemusela soustředit na zoufalé zákazníky, automobilka zavádí stále komplikovanější způsoby, jak její auta reklamovat. Naneštěstí pro ni však byl letos v Nizozemsku schválen nový zákon zaměřený na kolektivní žaloby.

Země tulipánů se svými velkorysými dotacemi přitom až dosud byla pro Teslu jedním ze stěžejních trhů, letos se ale její tamní prodeje rychle propadají. Důvodů bude více, jedním z nich se ale zdá být i to, že automobilka se k tamní klientele chovala arogantně. A ani její mnohdy nadšení zákazníci to nebyli schopni snášet věčně.

„Skutečně se nezdá, že by Tesla chtěla spolupracovat na řešení problémů zákazníků,“ stojí v tiskové zprávě nově založené nadace Tesla Claim Foundation. Ta hodlá jako jedna z prvních využít zmiňovaného zákonu a žene automobilku k soudu jako zástupce mnoha poškozených klientů.

Přidalo se k ní již 119 lidí, kteří si stěžují na opravdu široké množství neřešených problémů. Někteří dokonce dostali auto s menší kapacitou akumulátorů, než měli, ale Tesla to stejné ignorovala. Stejně tak zavírala oči před zlomenými poloosami, porouchanými klikami dveří, nefunkční automatické brzdění Autopilotu a byť někteří jsou spíše mimo realitu (jejich dojezd je oproti udávanému 50%, jaké překvapení), mezi hlášenými a neřešenými problémy vidíme hlavně typické bolístky známé už z minulosti.

V Nizozemsku legislativa ještě před zavedením nového zákona umožňovala podávat hromadné žaloby, ovšem vymoci nebylo možné hromadné kompenzace. Což jinými slovy znamená, že i kdyby došlo k odsouzení té či oné společnosti, odškodněn by byl pouze ten, kdo celý spor původně odstartoval. Ostatní, kteří se k žalobě přidali, pak sice měli v ruce důležitý dokument, ovšem kompenzaci si na jeho základě museli cestou individuální žaloby vysoudit sami. Což samozřejmě řadu lidí odrazovalo.

Nyní je nicméně verdikt stejně důležitý pro každého účastníka sporu, neboť přisuzuje případnou kompenzaci všem, kdo za žalobou stojí. Pro Teslu je to pochopitelně velmi špatná zpráva, neboť seznam problémů, s jakými chrlí auta na trh, se stále rozrůstá. Z dalších lze jen namátkou lze zmínit třeba špatný lak, špatné slícování, zamlžené a nefunkční světlomety či padající venkovní i vnitřní panely.

Tyto problémy by většina zákazníků Tesle i odpustila, pokud by automobilka uznala svou chybu, sklapla podpatky a vše v rámci záruky vyřešila k jejich spokojenosti. Jenže od takové vize je realita velmi vzdálena. „Kontaktovat Teslu je stále obtížnější. Nejprve tu byla telefonní linka, kde vás nechali přinejmenším půl hodiny čekat. Nyní je ale vše možné jen skrze aplikaci, přičemž termín servisního zásahu může být často naplánován až na příští měsíc,“ popisuje situaci šéf nadace Van Waning.

On sám je přitom majitelem dotčeného auta, stejně jako 118 dalších, kteří do žaloby do této chvíle šli s ním (další se tedy mohou přidat). Samotného šéfa nadace nadšení opustilo poté, co v prvních šesti měsících musel do servisu hned desetkrát a byl to podle něj vždy otřesný zážitek. „Pokud se něco rozbije mezi chvílí, kdy si domluvíte servisní termín, a samotnou opravou, pak nově nahlášené problémy nejsou přidány na aktuální seznam nedostatků a tudíž se vám vůz vrátí bez toho, aby došlo na jejich řešení,“ uvádí Van Waning jeden z důvodů, proč Teslou není možné žít.

Van Waning již v minulosti Teslu samostatně žaloval, a to právě kvůli nekvalitě jejích vozů. Nizozemský soud mu dal za pravdu a automobilce - souzené v nepřítomnosti, neboť ignorovala i justici - nařídil, aby vzala zpět dva vozy. Pokud bude stejně úspěšný tentokrát, bude to pro Teslu mnohem, mnohem dražší.


Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 1 - Tesla Model 3 2019 nova sada 01Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 2 - Tesla Model 3 2019 nova sada 03Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 3 - Tesla Model 3 2019 nova sada 04Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 4 - Tesla Model 3 2019 nova sada 06Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 5 - Tesla Model 3 2019 nova sada 07Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 6 - Tesla Model 3 2019 nova sada 08Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 7 - Tesla Model 3 2019 nova sada 09Zákazníci už nemohou vystát mizernou kvalitu Tesel, firmu z řady důvodů hromadně žalují - 8 - Tesla Model 3 2019 nova sada 10
Tesla Model 3 byla loni jasně nejprodávanějším autem v Nizozemsku, letos je její odbyt o 68 procent nižší. Jedním z důvodů je i stále horší pověst, která obchází kvalitu aut značky i její péče o zákazníky. Právě podávaná hromadná žaloba ze strany 119 nizozemských zákazníků je toho nejlepším důkazem. Foto: Tesla

Zdroje: Stitching Tesla Claim, BNR Auto Show

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.