Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu
11.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Škoda udělala nový Rapid přesně takový, jaký jej udělat chtěla. Co nejlepší? Ne, zasazený do předem pečlivě připravené škatulky.
Přehled kapitol
Po dlouhém, troufnu si říci až vleklém postupném představování plném strojených předčasných odhalení Škoda minulý měsíc konečně ukázala svou nejočekávanější novinku posledních let, úplně nový model Rapid. Jeho papírové vlastnosti jsme několikrát probrali horem dolem a už nyní, stále skoro tři měsíce před veřejnou premiérou na autosalonu v Paříži, se nám vůz dostal poprvé do rukou.
Je to tak trochu dar i prokletí. Na jednu stranu jsme samozřejmě rádi, že vám můžeme v tak velkém předstihu před začátkem prodejů toto auto přiblížit, na druhou stranu musím alespoň za sebe říci, že psát za současných okolností jeho test je dosti obtížné. A to přesto, že jsem jej mohl vyzkoušet snad ve všech myslitelných jízdních režimech. V čem je problém?
V prvé řadě mi bylo v podstatě předem jasné, jaký Rapid vlastně bude. Ne snad, že bych byl věštec, ze zacílení auta a snad správného předpokladu, že škodovka už je dnes natolik vyspělá automobilka, že nic špatného prostě neudělá, bylo zřejmé kde co. Očekával jsem tedy dobré auto, které ale bude limitováno avizovanou cenovou dostupností a zcela zapovězenou možností narušit hájemství modelů Fabia a Octavia. A vězte, že test se píše dost špatně, když produkt neskýtá prakticky žádné zásadní překvapení - ani v pozitivním, ani v negativním smyslu slova. Neberte prosím jako samochválu, když konstatuji, že Rapid je asi z 95 procent takový, jaký jsem jej očekával, překvapení je opravdu minimum.
Druhým faktorem je, že nová škodovka má na dnešním trhu jen pramálo přímých konkurentů. Vytváří téměř svou vlastní třídu a je tedy obtížné ji s něčím srovnávat, vnímat její vlastnosti v kontextu s tím, co je v dané třídě k mání. Velmi podobně mi přijde koncipovaný jen Renault Fluence, do budoucna pak možná Peugeot 301 a jeho sourozenec z rychlých šípů. Jinak nic.
Během uplynulých dnů jsem přitom slyšel několik pokusů o označení úhlavních soupeřů, které považuji za docela nešťastné. Auta typu Renault Thalia prostě nejsou pro Rapid soupeřem, jsou o třídu níž. Vozy jako Chevrolet Cruze pak považuju za levnější alternativu Octavie, ty se nesnaží dostat kamsi do „třídyprázdna”. A snahu postavit Rapid do přímého souboje s auty jako Hyundai i30 nebo Kia Cee'd považuji za pomýlenou zcela. Cenově si tyto vozy blízké budou, tím ale podobnost končí - Korejci nabízejí plnohodnotné kompakty, které se bez ohledu na cenu snaží být co nejlepšími auty v rámci své třídy, bez větších ústupků a kompromisů. To s cíli Rapidu nemá nic společného, čímž se ostatně dostávám k limitu číslo tři.
Rapid totiž očividně nechtěl být tím „perfektním” autem, prostě jím být neměl, nemohl jím být. Je to takový genetický experiment, auto přesně zasazené tam, kde zdánlivě nic není a jehož úkolem je zaujmout především poměrem kvality a ceny, ne jen kvalitou samotnou. Jenže cena je a dlouho ještě bude neznámou - Škoda tvrdošíjně odmítá na toto téma cokoli konkrétního říci a odkazuje nás až na pařížský autosalon.



Také proto je obtížné o Rapidu něco kloudného napsat. Jsou auta, jejichž kvality můžete bez problémů zhodnotit i bez znalosti ceny - jejich cílem bylo co nejvíce se přiblížit dokonalosti a můžete posuzovat, jak moc se to podařilo. Touto optikou by Rapid na vavříny zdaleka nedosáhl, jenže jisté, jak se dále dozvíte nikterak katastrofální ústupky, je připraven vyvážit zajímavou cenou, kterou lidé ze škodovky zatím definují slovy „rozumný prachy”. Kolik rozumných prachů si budete muset připravit ale není známo. Trochu bludný kruh, do zveřejnění cen se z něj vystoupit vystoupit nedá a přitom nemohu ve svém hodnocení ignorovat, že Rapid otevřeně chce být dostupnou, chcete-li rozumnou koupí, ne absolutně nejlepším autem, které si lze v jeho segmentu či velikosti pořídit.
Jste zmateni? Nedivím se, i já jsem zmaten a mám obavu, že vám za malou chvíli předložím zmatený test. Ten bude v některých ohledech chtě nechtě postrádat jednoznačné soudy, protože je zkrátka není možné vynést. Následující řádky tedy berte hlavně jako popis vlastností vozu tak, jak jsem je mohl poznat během prvních stovek kilometrů ujetých v nejrůznějších jízdních režimech. Minimálně ty už se do začátku prodejů změnit nemají.
Atraktivnější být nemohl
Diskuse provázející představení stále velmi čerstvé mladoboleslavské novinky se pravidelně stáčely směrem k designu. Ono není divu, bez praktické zkušenosti se dá nad fotkami nejlépe mluvit právě o něm. Pochopitelně se našli tací, kterým se vůz líbí a ti, kterým se nelíbí, druzí jmenovaní pak často argumentovali tím, že design vlastně není tak nový a zajímavý, jak bylo avizováno.
Nehodlám podobné debaty rozsuzovat, tady si každý musí udělat názor sám, mám ale nutkání dodat, že designéři se v případě Rapidu opravdu více odvázat nemohli. Je třeba si uvědomit, že Škoda se tváří jako značka aut pro rozumné lidi pečlivě zvažující každou investici, toužící po maximální zachování hodnoty a tedy i minimalizaci jakéhokoli rizika. A k tomu prostě patří design, který takové hodnoty ctí - umírněný, konzervativní, nestárnoucí, jak chcete.
Nepochybuji o tom, že by bylo v silách škodovky udělat auto designově mnohem „odvázanější”, ale něco takového prostě nebylo v plánu. Šlo tu o spojení jisté distingvovanosti s přece jen svěžejšími linkami a myslím, že tohle se v případě Rapidu povedlo na jedničku.
Z dostupných vozů jsem zvolil ten lakovaný jakousi modří vhodnou pro odrostlé kojence a Rapidu to v ní opravdu slušelo. Proporce jsou vyvážené, detaily atraktivní a povětšinou dosud neviděné, celkový projev nenuceně elegantní. Rapid nepůsobí jako „zesedanovaný” hatchback nebo snaha postavit příliš velké auto na příliš malém podvozku, zůstává kompaktní a i bez přímého srovnání s Octavií poznáte, že se jedná o něco menšího. Je to zkrátka sympatický malý sedano-liftback.
Nejde sice o auto, před jehož vzhledem by se vám rozbušilo srdce, za sebe ale říkám, že je - a použiji toto slovo ještě několikrát - přiměřeně atraktivní. Přiměřeně tomu, jaký být mohl, jak uvažují předpokládaní zákazníci, jak vypadají další modely značky nebo jeho konkurenti.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Evropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
31.3.2025Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha