Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak znovu vynalézt kolo: i toto jsou dnes voliče automatických převodovek
18.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na začátku byl srozumitelný volič převodovky s písmenky P, R, N a D. Pak se k rozmachu elektroniky přidala lidská kreativita a začaly se dít věci.
Ovládání převodovek bylo po mnoho dekád relativně jednoduché. Manuál měl - a dodnes má - normální řadicí páku, kterou člověk posouval kulisou ve tvaru H. Naprostá většina aut má manuální řazení na podlaze, resp. na středovém tunelu - odtud pochází kdysi padnoucí, dnes poněkud zastaralé rýmující se označení „four on the floor” neboli „čtyři na podlaze” pro manuální čtyřkvalt.
Naopak vozy s automatickými převodovkami mívaly a dodnes mívají mechanický volič na sloupku řízení. Samozřejmě, jsou tu výjimky, jako např. Trabant nebo Tatra 603 s manuálním řazením na sloupku řízení, ale takových aut není tolik. A samozřejmě, spousta aut s automaty mají voliče na středovém tunelu. Faktem také zůstává, že pořadí režimů P - R - N - D a příp. L nebo nějaká čísla, pro které je klíčové střídání režimů stání a pohybu, se vyvinulo až časem, nebylo tu od počátku existence automatické převodovky, ale to v tuto chvíli není tak podstatné.
Voliče u automatických převodovek bývaly mechanické, tedy že páka v kabině byla fyzicky spojena s převodovkou. U manuálu to je pořád nutnost, u automatu s nástupem elektroniky už tolik ne. To znamená, že designéři interiérů mají mnohem větší volnost v tom, jak a kam volič umístit - a jak bude vůbec vypadat. A tak popouští uzdu své kreativitě.
Někdy to je ke škodě, jak v poslední době ukázaly zejména dva případy - smrt herce Antona Yelchina a čerstvá „novota” v GMC Terrain. Neobvyklých a často kontroverzních způsobů je ale mnohem víc. Pojďme se na některé z nich, které nejsou klasickými voliči s jasně danými polohami páky, podívat.
Malá posuvná páčka na středovém panelu
Tenhle volič přišel do módy v druhé generaci Toyoty Prius (na levém obrázku), kde je umístěný vpravo od volantu. Je docela malý a vždycky se vrací do své původní polohy. Zařadit R nebo D ale musíte pohybem do tvaru písmene L, takže možnost nechtěného zařazení tu je poměrně nízká. P bývá aktivováno tlačítkem vedle. Žít se s tím dá, přínos? Ví bůh...


Joystick BMW
Ve vozech značky BMW ze středového tunelu trčí něco, co vypadá jako joystick k videohře. Také se to vždy vrací do své původní polohy a také se P aktivuje tlačítkem, sám joystick se ale do jiné polohy přesune jen ve chvíli, kdy zvolíte sportovní a nebo manuální režim řazení. Vypadá to všelijak, ale používá se to docela dobře, video vám to případně přiblíží. Zejména musíte zmáčknout tlačítko pojistky, aby se dal zvolit režim, při kterém se auto může pohybovat.
Joystick BMW i3 pod volantem
Čekáte-li konzistentnost ve vozech BMW, nesmíte brát v potaz model i3. Také ten má pod volantem něco jako joystick, ale je to spíše páčka na otočném knoflíku, který je k vám natočený z boku. P je pořád na tlačítku, ale od sebe řadíte D. Pro neutrál a zpátečku musíte zatáhnout k sobě. Po přínosech jsme podobně jako v případě Priusu pátrali marně.
Páčka Mercedesu pod volantem
A Tesly, slušelo by se dodat, protože ta od Mercedesu tohle zařízení spolu s pár dalšími ovladači kupuje. Vizuálně je podobná mechanickému voliči pod volantem, ale pohybuje se po mnohem kratších drahách, také se vždycky vrací do své původní polohy a pro režim P musíte zmáčknout tlačítko na jejím konci. Úplné praktické to není, zvláště když to znamená soustředění více ovladačů na druhou páčku pod volantem. Na druhou stranu - kdo má Mercedes, ví, že zvyknout se na to dá. A pokud si majitel zvykne, kolikrát ani nechce měnit, proto možná také třícípá hvězda u tohoto řešení zůstává, třebaže existují modely, v nichž ho nenajdete.
Tlačítka leckde
Tlačítkové ovládání převodovky není novinkou, objevilo se už v 50. letech, ale dnes ho zejména značky Aston Martin a Lincoln recyklují. Prostě zmáčknete knoflík s písmenkem podle toho, jaký režim chcete, a bývají tu vedle sebe tlačítka v klasickém pořadí - P, R, N, D a příp. L. Považujeme to za docela nešťastné, zejména tehdy, jsou-li tlačítka docela daleko od volantu.
Elektronický volič FCA
Tahle věc je asi nejbližší klasickému voliči, který ve svých polohách zůstává, ale zároveň je nejméně intuitivní ze všech. Vypadá totiž jako klasický volič, i se jako klasický volič pohybuje, ale vždycky se vrátí do původní polohy. Detailněji jsme se mu věnovali loni v červnu poté, co se připletl ke smrtelné nehodě herce Antona Yelchina.
Otočný volič Jaguaru
Knoflík, kterým otáčíte podle požadovaného režimu, přišel na svět v Jaguaru XF před pár lety. Jeho zajímavost byla zvýšena tím, že se v onom Jaguaru při nastartování vysouval z konzole; některé další automobilky, např. FCA, knoflík zkopírovaly, ovšem už bez technicky náročnějšího vysouvání.
Jinak tu není moc co řešit, prostě knoflíkem otočíte podle toho, jestli chcete jet dopředu nebo dozadu. Auta Jaguaru a Land Roveru jsou však údajně také zkoumána, zda je možné, aby sama odjela po nechtěném zařazení, jako v případě Jeepu v loňském a intuitivnost tu skutečně není dokonalá - pode polohy páky i bez pohledu poznáte, co jste zařadili. Tady ne a opět si nejsme jisti jakýmkoli funkčním přínosem.
Tlačítko a pádla Lamborghini a Ferrari
Pravda, Lamborghini nemá (tedy, dnes zčásti neměli - Huracán už má dvouspojkový automat) automatické převodovky, nýbrž robotizované manuály s jednou či dvěma spojkami, ale akt řazení je samočinný, tj. bez nutnosti vyšlapávat spojku a hýbat pákou. Většina robotizovaných manuálů ale má nějakou páku, nějakou kulisu, kde jsou aspoň písmenka R, N a D; P tu z principu věci být nemůže, protože manuál nemá parkovací západku.
Způsob, jakým se ovládá převodovka E-Gear v Lamborghini, ale vyžaduje uživatelský manuál; zapomeňte na to, že byste se podívali na volič a věděli. Žádný volič tu totiž není. Když chcete neutrál z jakékoliv pozice, musíte zatáhnout za obě pádla současně. Jedničku, tedy ekvivalent D u automatu, zařadíte potažením za pravé pádlo. Pro zpátečku tu je ale speciální tlačítko vlevo od volantu, případně tu máme další video pro přiblížení.
U Ferrari je to obdobné, jen najdete tlačítko R na středovém tunelu. A jak ukazuje další video, když vypnete motor se zařazeným neutrálem, auto píská. Zařadit rychlost před odchodem je vyžadováno nejspíš proto, aby vůz v kopci neujel člověku, který nezatáhne ruční brzdu.
Inspirace: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 2 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 3 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 5 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 6 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch