Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je nejrychlejší zahrádkářské auto světa, i s nákladem sazenic jede přes 270 km/h
8.1.2021 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po autě spojujícím rychlost s praktičností, nelze zajít o mnoho dále než sem. Pikantní je, že vzniklo vlastně potají a dnes stojí jako velká rarita více než Ferrari, i když jeho jméno vám možná nic neřekne.
V roce 2017 zamířila do propadliště dějin tradiční australská značka Holden. Formálně skončila až loni, mateřský koncern General Motors ale už v roce 2017 zavřel veškeré její továrny a ukončil domácí výrobu aut i motorů. Samotný trh tím však neopustil, své vozy na něj bude dodávat i nadále. Vyráběny však již budou v Americe, přičemž v Austrálii dojde pouze na přesunutí volantu z levé strany na pravou. Konverzi přitom bude mít pod divize speciálních vozů, ta ovšem s někdejším oddělením HSV (Holden Special Vehicles) vlastně již nemá prakticky nic společného.
Právě ona divize se přitom ve zmiňovaném roce 2017 postarala o pořádnou rozlučku. Model Commodore VF totiž přepracovala na výkonný sedan GTSR W1, který se kromě blatníků rozšířených o 12 milimetrů a vyplněných 20palcovými koly dočkal především 6,2litrového přeplňovaného osmiválce LS9 z Corvette ZR1. Pohonná přitom produkovala 645 koní a 815 Nm točivého momentu, což z verze W1 dělalo vůbec nejvýkonnější produkční vůz, jaký kdy na australském kontinentu vznikl.
Holden vyrobil 275 exemplářů varianty W1, stejně jako ovšem pustil na trh také méně výkonné provedení GTSR, které bylo k dispozici jako sedan i jako pick-up (neboli Maloo). Motor se přitom u těchto vozů nezměnil, naladěn však byl „pouze“ na 592 koní. Vznikl tak neoficiálně nejrychlejší sériově vyráběný pick-up světa - oficiálně byla jeho maximální rychlost omezena na 250 km/h, bez něj ale měl více než 270 km/h. A není důvod tomu nevěřit - na vyšší rychlost se dostali i slabší předchůdci a se skoro 600 koňmi a zvoleným zpřevodováním se tohle auto může klidně dostat až ke 300 km/h.
Krom zmíněného dostaly verze GTSR magnetický podvozek, zatímco W1 se pyšnilo závodním zavěšením SupaShock, za jehož naladění byl zodpovědný byl tým Walkinshaw Racing. Ten má v dnešním příběhu důležité místo, a to hlavně kvůli dalšímu vývoji. HSV totiž zvažovalo, že by do prodeje poslalo i pick-up s vyšším výkonem, ovšem nakonec dané plány poslalo k ledu, neboť vůz by se nejspíše stal prodělečným. Do hry tak znovu vstoupil tým Walkinshaw Racing, respektive jeho divize Performance zaměřená na silniční vozy, která se nakonec postarala o úpravy několika exemplářů Holdenu GTSR Maloo W1.
Všeobecně se má za to, že upraveny byly nakonec čtyři kousky, jejichž majitelé museli podepsat klauzuli, že o nich budou mlčet. Holden pak sice tuto omezenou produkci nijak záměrně neskrýval, ovšem na druhou stranu se s ní ani nechlubil. Existuje tedy jen velmi strohý fotografický materiál, protože se ale verze W1 se od základu vizuálně neliší, není to taková tragédie.
Co je ovšem v této chvíli nejpodstatnější, v případě zájmu si vůz můžete klidně i koupit. Jeden z oněch čtyřech kusů je totiž momentálně na prodej. Cena nicméně odpovídá jeho výjimečnosti, neboť aktuálně se nabídky v online aukci již vyšplhaly na 705 tisíc australských dolarů (cca 11,7 mil. Kč). A jelikož přihazovat se bude ještě dalších 21 dní, je velmi pravděpodobné, že zmíněná suma nebude tou konečnou.
Ale nedivme se, je to vrchol evoluce bláznivých australských „ute”, pro nás pick-upů, na který už nikdo nenavázal. Jaký jiný vůz vám dnes dovolí vzít sazenice na zahradu v takovém kalupu? Navíc je třeba dodat, že tohle auto má manuální převodovku, což jej z dnešního pohledu činí ještě výjimečnějším, zvláště když od roku 2017 ujelo pouhých 681 kilometrů.





Jelikož HSV GTSR Maloo W1 vznikl tak trochu potají, existuje jen hrstka dobového fotografického materiálu. Foto: HSV
Vrcholné provedení se nicméně vizuálně neliší od verze HSV GTSR Maloo, které vám můžeme ukázat třeba i zevnitř. Foto: HSV
Zdroj: Lloyds Online
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- Nejdražší nové auto světa se ukázalo na veřejnosti, vypadá jako vánoční přízrak
16.12.2020 - Posílené luxusní Porsche ukázalo, co dovede na Autobahnu, přes 300 km/h valí jako nic
16.12.2020 - Prodeje Škody se dál rychle propadají, napravit je má nová Octavia PRO
16.12.2020 - Nové nejrychlejší auto světa je venku, s 1842 koňmi prý skutečně pokoří 500 km/h
16.12.2020 - Poslední ryzí sporťák Alfy Romeo končí bez nástupce, možná ani nevíte, že se pořád vyrábí
16.12.2020 - Číňané posílají do Evropy další nové SUV, začínají na trhu s největšími dotacemi
16.12.2020 - Muž provozující Teslu jako taxi se podělil o své zkušenosti, reálný dojezd je tragický
16.12.2020 - Clarkson trpí kvůli úřadům, auto, které si zamiloval, musí být sešrotováno
16.12.2020 - Němci otestovali dieselovou Octavii III s 200 tisíci km, zůstala jim jen hořkost v ústech
16.12.2020 - Firma, která i v ČR prodávala velmi levné, sportovní sedany, šla i proti Dacii, pak ale přišel krach
16.12.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Svíčky 15:01 - 406 Coupe
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.
- whitelist & blacklist 18:19 - jerry