K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie

Atmosférické dvanáctiválce budou brzy jen pohádkou pro děti, zvláště ty se zdvihovým objemem přes 6 litrů. Pokud si ovšem pořídíte tento Mercedes, můžete ji vyprávět o dost věrohodněji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie

17.7.2020 | Petr Prokopec

K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie

/

Foto: Eliassen Bil, Mobile.de

Atmosférické dvanáctiválce budou brzy jen pohádkou pro děti, zvláště ty se zdvihovým objemem přes 6 litrů. Pokud si ovšem pořídíte tento Mercedes, můžete ji vyprávět o dost věrohodněji.

Přiznejme si na rovinu, že svět aut se rychle mění. Na jedné straně jsme se sice díky tomu dočkali vozů, které v akceleraci zvládají konkurovat i monopostům Formule 1, přestože mohou také na veřejné silnice. Nicméně jejich odtažitost začíná být přímo hmatatelná. Moderní stroje už dnes neovládá jen řidič, většina z jeho akcí je přefiltrována přes elektroniku. Ta pak rozhodne, jestli je v tu chvíli vhodné přidat tolik plynu, kolik naznačuje pedál. Důvodem jsou hlavně snahy o maximální bezpečnost a ekologičnost, na čemž jistě není nic špatného, ovšem purističtí nadšenci do rychlých kol jsou tímto vývojem obvykle otráveni.

Co přesně to pro vás znamená, pokud mezi takové lidi patříte? Především to, že vaše kratochvíle bude stále dražší. Zakrátko již nebudete moci vyrazit do běžného showroomu a následně na silnici, místo toho budete objekty svého zájmu lovit na aukcích a u prodejců exkluzivních ojetin. A vyzkoušet je následně budete moci pouze na okruhu. Zejména evropské vozovky tak budu naprosto věrně odrážet ducha politicky korektní doby, ve které není místo pro velkoobjemové motory ani vlastní rozhodování.

Zanechme ale chmurných úvah a místo toho se zaobírejme vozem, který možná za pár let bude mít spoustu míst zapovězených. Jeho majiteli to ale asi bude jedno, neboť řeč je o ultra vzácném Mercedesu SL 70 AMG. Sportovní divize z Affalterbachu vyrobila mezi roky na přelomu milénia pouze 150 kusů roadsteru generace R129, přičemž každému dodala motor M120, jaký pohání i některé verze Pagani Zonda (C12-2, GR). Zároveň se ovšem podívala i na podvozek či bodykit.

Naše představení odstartujeme u samotného srdce vozu, tedy u šestilitrového dvanáctiválce, který byl pro účely verze SL70 převrtán na 7,0 litru. Mezi modernějšími produkčními vozy se větší monstra hledají obtížně - existuje jich jen pár a dvanáct válců obvykle nemají. Výkon díky tomu narostl na 496 koní, zatímco v případě točivého momentu mluvíme o 720 Nm. Zrychlení z klidu na stovku kleslo na 4,7 sekundy a nejvyšší rychlost vyšplhala na 308 km/h. Nic z toho vás dnes asi na zadek neposadí, jak jsme zmínili v úvodu, rychlejší sporťáky různé automobilky sekají jako rohlíky.

Nicméně je třeba si uvědomit, že tu mluvíme o atmosférické dvanáctiválcové jednotce, tedy o motoru, jehož zvuk vás rozechvěje až do morku kostí. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu tedy budete cítit daleko více než v třeba ve dvakrát rychlejším elektromobilu. navíc, až vás sériový zvuk omrzí, stále je tu možnost dát tomuto autu zvuk Formule 1. AMG neopomnělo dodat upravenému Mercedesu také zesílený pětistupňový automat či mnohem větší a efektivnější brzdy, stejně jako se SL dočkalo aktivního podvozku.

Upraven byl rovněž exteriér, ovšem velmi decentně. Nápadná jsou na nabízeném autě snad jen litá kola, ovšem ty nejsou originální. Výdechy horkého vzduchu na předních blatnících ale už originální jsou a na zbytku auta verzi 70 AMG prozrazují snad pouze nápisy na zádi, kde se zároveň objevuje i dvojitá koncovka výfuku. Dovnitř se pak nastěhovala sportovní sedadla čalouněná černou kůží, jenž se zároveň rozšířila i na palubku a dveřní panely.

Jedna z těchto ikon je k mání v Norsku, kam byla dovezena od prvního, japonského majitele v roce 2007 a zůstala tam u druhého vlastníka dodnes. Vůz má najeto skoro 109 tisíc kilometrů, takže něco si i užil, vypadá ale pořád velmi zachovale. Vyroben byl roce 1999 a jde tedy o variantu po faceliftu, kterého se roadster dočkal o rok dříve. Věru vzácný stroj, cena? Rovných 100 tisíc Eur, tedy asi 2,7 milionu Kč.


K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 1 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 01K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 2 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 02K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 3 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 03K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 4 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 04K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 5 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 05K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 6 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 06K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 7 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 07K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 8 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 08K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 9 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 09K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 10 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 10K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 11 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 11K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 12 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 12K mání je velevzácný Mercedes s jedním z největších dvanáctiválců historie - 13 - Mercedes SL73 AMG 1999 prodej 13
V prodeji se objevil ultra vzácný Mercedes SL70 AMG s motorem V12, jaký posléze dostalo i Pagani Zonda, pro nadšence je to výjimečná nabídka. Foto: Eliassen Bil, Mobile.de

Zdroj: Mobile.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.