Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje elektromobilů jsou dále hluboko pod očekáváními těch, kteří je protežují
29.12.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zájem o elektřinou poháněné vozy je v Evropě nadále minimální. Ani dohromady s plug-in-hybridy se nezmohou na podíl na trhu větší než 4,6 promile.
Už pěknou řádku let se pravidelně potýkáme s velkohubými prohlášeními zelených, rudých, modro-zlatých a jinak podezřele zbarvených politiků o tom, kolik elektromobilů již brzy bude jezdit všude kolem nás. Německo plánuje milion elektrických aut do roku 2020, Francie tou dobou bude mít na cestách dokonce miliony dva. To se zdá být jako hodně vzdálená budoucnost, do níž se může stát ještě kde co, takový Barack Obama ale chce mít též milion elektromobilů na silnicích už v roce 2015. V těchto dnech ale končí rok 2013, ten označený číslovkou 2014 začíná za pár dnů a do roku 2015 tak zbývá jen něco málo přes 12 měsíců. Může se do té doby takový plán naplnit? Ani omylem a velmi pochybujeme o tom, že v Evropě se se může za dalších šest let udát něco tak zlomového, aby se to povedlo Němcům, Francouzům nebo komukoli jinému.
Jen když si sečteme plány dvou z největších evropských zemí, muselo by se za dalších šest let prodat v Evropě na 3 miliony elektrických aut. Nyní máme k dispozici čísla o prodejích elektromobilů za prvních 11 měsíců letošního roku z celého Starého kontinentu, která jsou navíc doplněna o odbyt plug-in-hybridů za stejné období. To je hodně nepřesný pohled na věc, neboť plug-in-hybrid nemá s elektromobilem mnoho společného - jde o jinak zcela konvenční vůz doplněný o jakousi elektrickou složku, kterou je možné nárazově resp. dočasně využívat, jinak auto jako takové žádné meze použitelnosti neklade. Jaký je rozdíl mezí tím, když na vůz pohlížíte jako na čistě elektrický a když jej užíváte jako dobíjecí hybrid, vám ostatně velmi dobře přiblíží náš někdejší test Opelu Ampera, který právě na hranici světů elektromobilů a plug-in-hybridů lavíruje a dokáže představovat auta obou koncepcí.
Přesto, i když tyto hodnoty sečteme, dojdeme k velmi tristnímu výsledku. V Evropě se letos od ledna do listopadu prodalo přesně 51 109 elektromobilů a dobíjecích hybridů, což při celkových prodejích 10 945 360 aut dělá podíl na trhu pouze 4,6 promile. Vzhledem k dostupným statistikám, která tyto dvě skupiny nerozlišují, nemůžeme posloužit přesným číslem pro elektromobily, dozajista však bude ještě citelně nižší.
Automobilky označují dosazené výsledky obvykle za zklamání, ostatně takový Renault se o své rozpaky podělili už dříve, jen za letošek čekal pětinásobný odbyt. My zklamáni nebo překvapeni rozhodně nejsme - po stejnou dobu, po jakou politici ohlašují své velké plány, opakujeme svou oprávněnou skepsi. Elektromobily za současných možností akumulátorů jednoduše nemohou být masově použitelným řešením pro přepravu osob či nákladu a i kdyby si tento prostý (a po staletí prakticky neměnný) stav někdo neuvědomoval, stačí sledovat fakta: zájem o elektromobily je dlouhodobě minimální, majitelé je z velké části nechtějí znovu kupovat a když se náhodou v nějaké zemi stane, že se elektromobily prodávají, děje se tak za zcela nestandardních a evidentně neudržitelných podmínek, jak naznačuje aktuální stav v Norsku. Mimochodem, právě to se na celkových číslech prodejů elektrických aut v Evropě podílí největší měrou...
Nic nového pod sluncem se zkrátka neudálo a pokud se neobjeví nějaký geniální vynález, nic nového se udát ani nemůže. Elektromobily jsou drahé a provozně nepraktické, a proto ve větší míře neprodejné. Dokud se tyto limity nepodaří odstranit zcela přirozenou cestou, budeme leda nesmyslně doplácet na to, že si někdo myslí, že větru a dešti lze poručit s pomocí peněz z kapes nás všech...
Nejprodávanější modely elektromobilů a plug-in-hybridů v Evropě, leden-listopad 2013
(pořadí, značka, typ, počet prodaných kusů)
1. Nissan Leaf - 9 833
2. Renault Zoe - 8 138
3. Renault Kangoo ZE - 5 836
4. Volvo V60 Plug-In - 5 010
5. Toyota Prius Plug-In - 3 648
6. Mitsubishi Outlander PHEV - 3 096
7. Renault Twizy - 2 841
8. Tesla Model S - 2 641
9. Smart ForTwo ED - 2 457
10. Opel Ampera - 2 257
11. Chevrolet Volt - 884
12. Mitsubishi i-MiEV - 815
13. BMW i3 - 788
14. Bollore BlueCar - 611
15. Citroën C-Zero - 551


























Pyrrhovo vítězství si při letošní honbě za nejprodávanějším elektromobilem Evropy připsal znovu Nissan Leaf
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 8 hodinamiIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před hodinouNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 2 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 4 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 5 hodinamiZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 14:09 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Onboard videa 08.21. 11:42 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda