Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen: auta na vodíkový pohon nebudou prodejná do roku 2020
24.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Osoba pověřená vývojem elektrických VW tvrdí, že do roku 2020 nebudeme vodíkové vozy vídat ve velkém. Vysvětlení prozrazuje postoje značky.
Koncern Volkswagen nebude s představení vodíkových verzí svých modelů rozhodně v následujících šesti letech nijak spěchat. Vyplývá to z prohlášení Rudolfa Krebse, coby jedné z klíčových postav, které stojí za ambiciózní strategií elektrické mobility německého gigantu. Důvodů pro to má hned několik a nic na tom nezmění ani fakt, že u japonské (Honda a Toyota) či korejské (Hyundai) konkurence už vozy s vodíkem coby zdrojem energie (ať už pro palivové články nebo pro spalovací motory) připravují k sériové výrobě.
Kerbs tvrdí, že Volkswagen má program na vývoj vodíkových vozů rozjetý, nicméně než bude značka podnikat další kroky posunující tato vozidla blíže k sériové produkci, musí se přesvědčit, že budou dávat skutečný smysl. Vždyť velkou překážkou je stále omezená infrastruktura čítající například čerpací stanice s vodíkem a také stále velmi nákladná technologie jeho výroby. Dle predikcí Kerbse to bohatě stačí na to, aby se takové vozy neprodávaly ve velkém dříve než v roce 2020.
Přestože má vodík rozličné benefity, jakými jsou nulové emise výfukových plynů a bateriemi neomezený dojezd, kterým strádají zejména elektromobily se stále nedostatečnými akumulátory, hlavní překážkou zůstávají obavy z neefektivní výroby vodíku a jeho dalšího skladování, Vodíkový pohon prý dává smysl pouze v případě, že se použije ekologická, takzvaná zelená energie. Té je třeba využít a poté ji převést z elektřiny na vodík, jenomže právě při tomto procesu se ztrácí zhruba 40 % počáteční energie.
Následuje proces stlačování vodíku na tlak 700 barů za účelem jeho uschování v nádržích vozidla, což znamená další ztráty efektivity. Aby toho nebylo málo, je následně potřeba transformovat energii vodíku zpět na elektrickou energii pomocí palivových článků vozidla a výsledkem není nic jiného než jen další ztráta účinnosti. Konečným efektem je, že efektivně využijete pouze pár desítek procent původní dodané energie a to není žádná sláva. Z těchto důvodů Kerbs věří, že nejlepším řešením by byl ten vůz, který spoléhá především na elektrický pohon s vodíkovými palivovými články v podobě jen jakési podpory.
Podle Kerbse by tedy byl nejlepším vodíkovým autem v podstatě jen o palivové články obohacený plug-in hybrid, o kterém už jsme se v minulosti také zmínili. V jeho případě lze totiž zvětšit kapacitu baterií jen do určité míry a velkou část trasy urazit pouze s jejich využitím. Vodík pak využijete pouze v případě nouze, nebo chcete-li ujet delší vzdálenost.
Pokud jde o úspory energie, je toto řešení jediným rozumným vodíkovým pohonem, i když životnost akumulátorů ještě není stále příliš dlouhá. Volkswagen je však této teorii oddán do té míry, že svojí modulární platformu MQB již při vývoji stavěl tak, aby pojala i palivové články v případě, že se do nich automobilka obuje naplno - to tedy s ohledem na delší časový horizont.
V tom krátkém se VW hodlá zaměřit na vylepšování elektrických a hybridních pohonů. Nejprve se tak obuje do vývoje lepších elektrických a plug-in hybridních vozů, což může jedině snížit cenu veškerých komponentů, optimalizovat účinnost a zvýšit výkon těchto produktů. Posléze lze tak i začít sklízet ovoce u vodíkového pohonu, protože ten ve wolfsburgských vozech bude využívat stejné technologické komponenty.
Do příštího roku bude mít koncern Volkswagen již čtrnáct hybridních, elektrických a plug-in vozů napříč všemi jeho značkami včetně e-Golfu EV, který teď představil na autosalonu v Los Angeles. Kerbs také prozradil, že v závislosti na poptávce po jejich produktech může být až 40 modelů koncernu vybaveno alternativním pohonem. My s takovými aletrnativními vozy příliš nesympatizujeme. Bohužel - emisní limity mají vliv na celý automobilový trh, běhu za nulovými emisemi tak budeme v budoucnu přihlížet jen stále častěji.






VW zatím věří více elektromobilům s energii uloženou v akumulátorech, což s ohledem na mizernou efektivitu palivových článků chápeme. Také automobilka ale musí vědět, že i toto řešení má k dokonalosti daleko
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 8 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Mercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
před 2 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 4 hodinamiPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
před 5 hodinamiŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
před 7 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva