Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen: auta na vodíkový pohon nebudou prodejná do roku 2020
24.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Osoba pověřená vývojem elektrických VW tvrdí, že do roku 2020 nebudeme vodíkové vozy vídat ve velkém. Vysvětlení prozrazuje postoje značky.
Koncern Volkswagen nebude s představení vodíkových verzí svých modelů rozhodně v následujících šesti letech nijak spěchat. Vyplývá to z prohlášení Rudolfa Krebse, coby jedné z klíčových postav, které stojí za ambiciózní strategií elektrické mobility německého gigantu. Důvodů pro to má hned několik a nic na tom nezmění ani fakt, že u japonské (Honda a Toyota) či korejské (Hyundai) konkurence už vozy s vodíkem coby zdrojem energie (ať už pro palivové články nebo pro spalovací motory) připravují k sériové výrobě.
Kerbs tvrdí, že Volkswagen má program na vývoj vodíkových vozů rozjetý, nicméně než bude značka podnikat další kroky posunující tato vozidla blíže k sériové produkci, musí se přesvědčit, že budou dávat skutečný smysl. Vždyť velkou překážkou je stále omezená infrastruktura čítající například čerpací stanice s vodíkem a také stále velmi nákladná technologie jeho výroby. Dle predikcí Kerbse to bohatě stačí na to, aby se takové vozy neprodávaly ve velkém dříve než v roce 2020.
Přestože má vodík rozličné benefity, jakými jsou nulové emise výfukových plynů a bateriemi neomezený dojezd, kterým strádají zejména elektromobily se stále nedostatečnými akumulátory, hlavní překážkou zůstávají obavy z neefektivní výroby vodíku a jeho dalšího skladování, Vodíkový pohon prý dává smysl pouze v případě, že se použije ekologická, takzvaná zelená energie. Té je třeba využít a poté ji převést z elektřiny na vodík, jenomže právě při tomto procesu se ztrácí zhruba 40 % počáteční energie.
Následuje proces stlačování vodíku na tlak 700 barů za účelem jeho uschování v nádržích vozidla, což znamená další ztráty efektivity. Aby toho nebylo málo, je následně potřeba transformovat energii vodíku zpět na elektrickou energii pomocí palivových článků vozidla a výsledkem není nic jiného než jen další ztráta účinnosti. Konečným efektem je, že efektivně využijete pouze pár desítek procent původní dodané energie a to není žádná sláva. Z těchto důvodů Kerbs věří, že nejlepším řešením by byl ten vůz, který spoléhá především na elektrický pohon s vodíkovými palivovými články v podobě jen jakési podpory.
Podle Kerbse by tedy byl nejlepším vodíkovým autem v podstatě jen o palivové články obohacený plug-in hybrid, o kterém už jsme se v minulosti také zmínili. V jeho případě lze totiž zvětšit kapacitu baterií jen do určité míry a velkou část trasy urazit pouze s jejich využitím. Vodík pak využijete pouze v případě nouze, nebo chcete-li ujet delší vzdálenost.
Pokud jde o úspory energie, je toto řešení jediným rozumným vodíkovým pohonem, i když životnost akumulátorů ještě není stále příliš dlouhá. Volkswagen je však této teorii oddán do té míry, že svojí modulární platformu MQB již při vývoji stavěl tak, aby pojala i palivové články v případě, že se do nich automobilka obuje naplno - to tedy s ohledem na delší časový horizont.
V tom krátkém se VW hodlá zaměřit na vylepšování elektrických a hybridních pohonů. Nejprve se tak obuje do vývoje lepších elektrických a plug-in hybridních vozů, což může jedině snížit cenu veškerých komponentů, optimalizovat účinnost a zvýšit výkon těchto produktů. Posléze lze tak i začít sklízet ovoce u vodíkového pohonu, protože ten ve wolfsburgských vozech bude využívat stejné technologické komponenty.
Do příštího roku bude mít koncern Volkswagen již čtrnáct hybridních, elektrických a plug-in vozů napříč všemi jeho značkami včetně e-Golfu EV, který teď představil na autosalonu v Los Angeles. Kerbs také prozradil, že v závislosti na poptávce po jejich produktech může být až 40 modelů koncernu vybaveno alternativním pohonem. My s takovými aletrnativními vozy příliš nesympatizujeme. Bohužel - emisní limity mají vliv na celý automobilový trh, běhu za nulovými emisemi tak budeme v budoucnu přihlížet jen stále častěji.






VW zatím věří více elektromobilům s energii uloženou v akumulátorech, což s ohledem na mizernou efektivitu palivových článků chápeme. Také automobilka ale musí vědět, že i toto řešení má k dokonalosti daleko
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Superbike - Jerez, 1. den včera 23:15
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou včera 12:05
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
Nejnovější články
Fotbalové hvězdy Realu Madrid si převzali nová BMW zdarma. Ukázali, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
před 2 hodinamiAlfa Romeo zrušila konec modelů Giulia a Stelvio, budou dál k mání i s motory V6. Nástupce musí předělat na „normální” pohon
před 4 hodinami3018koňový elektromobil se chlubí „rekordem” z okruhu, který je horší než čas 510koňového spalovacího auta s ručním řazením
před 5 hodinamiVW potichu zastavil výrobu svého elektrického propadáku, aspoň nepřímo přiznal, jak moc šlápnul vedle
před 7 hodinamiBizarní novinku Audi vytáhli na veřejné silnice. Pořád vypadá jako 20 let starý koncept, navíc s „rakouským knírkem”
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 11:39 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.22. 10:01 - Stepan
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch